Gyógymorzsák

A zsiradékok oxidáció okozta lebomlása, hivatalos elnevezéssel preoxidáció, egy olyan biokémiai folyamat szervezetünkben, mely egyensúlyának felborulása következtében különböző krónikus betegségek (szív-, érrendszeri és daganatos kórfolyamatok) kialakulása következhet be. Normális körülmények között a folyamatot a szervezet úgynevezett "antioxidáns" anyagai, főleg egyes vitaminok szabályozzák.

anyagcsere, táplálék, diéta, zsiradék, vitamin | Gyógy-ír   Kisalföld
  • A legfontosabb káros hatások:
    • túlzott mértékű zsiradékbevitel
    • por, kipufogógázok szervezetbe jutása
    • passzív és aktív dohányzás
    • alacsony fizikai aktivitás
    • kevés zöldség és gyümölcs fogyasztása
    • szerves oldószerek, permetanyagok
    • elhízás
    • túlzott alkoholfogyasztás
  • Karotin - gyümölcsök és zöldségek karotintartalmának, mint hatékony antioxidáns vegyületnek, elsősorban a bőrrák kialakulásának megelőzésében igazolt a szerepe. Előnyös, fordított arányú összefüggést észleltek az emberi vér karotintartalma és a tüdőrák előfordulási gyakorisága között. Ezzel szemben a szív-, érrendszeri betegségek megelőzésében a karotinnak nem tulajdonítanak nagy jelentőséget.
  • Aszkorbinsav, C-vitamin - elfogadott tény, hogy a C-vitamin túlfogyasztása nem csökkenti a szív-, érrendszeri megbetegedések kifejlődését, azonban hiányos bevitele komoly rizikófaktor. Emellett csökkenti a szájüregi, gége-, tüdő-, nyelőcső-, gyomor- és hasnyálmirigy-daganatok kifejlődésének lehetőségét.
  • Tokoferol, E-vitamin - kimondottan előnyösen hat a szívizom szöveteinek közvetlen védelmében csakúgy, mint az atherosclerosis kialakulásának megakadályozásában. Ugyanakkor megfelelő bevitele csökkenti a tüdő-, agy-, nyak- és bőrdaganatok kifejlődésének esélyét.
  • Béta-karotin - napi 6 mg bevitelénél több nem javasolt.
  • Az E-vitamin napi ajánlott bevitele egészséges embernél 12 mg.
  • C-vitaminból napi 6O mg a szükséges adag, melynek biztosítása fontos. Ezen felüli bevitele azonban teljesen felesleges.
  • Az "antioxidáns" vitaminok együttesen, egymás hatását erősítve hatékony védelmet nyújtanak a betegség megelőzésben.
  • Ezek a vitaminok természetes formában (zöldségek és gyümölcsök) "adagolva" hatékonyabbak, mint kivonatként vagy tisztított változatban.
  • A zöldségek és gyümölcsök ezzel együtt számos méreganyagot juttathatnak szervezetünkbe, ha a permetezési szabályokat nem tartjuk be, mely leggyakrabban a primőr termékek esetében érvényesül. Magyarul: a gyümölcs inkább kukacos legyen, mint mérgezett!
  • | anyagcsere, táplálék, diéta, zsiradék, vitamin
    2002-07-29 11:15:38


    data-full-width-responsive="true">