Táplálkozástudomány: mennyi szelénre van szükségünk? (9/10)

K: Mennyi szelénre van szüksége a szervezetünknek, és melyik táplálék tartalmazza?

szelén, táplálkozás, diéta, vitamin-kiegészítők, rák, daganat, tumor, rosszindulatú daganat, koleszterinszint, rosszindulatú daganat | The New York Times Health News Service   Medincorp | Collins, K.

V: A kutatások azt sejtetik, hogy az ásványi szelén és az E-vitamin csökkenthetik a rák és a szívbetegségek kockázatát, kerüljük azonban a túlzott szelénfogyasztást.

A szelén ajánlott adagja nőknek 55 m g, férfiaknak 70 m g ( naponta) A felmérésekből kiderül, hogy az amerikaiak többsége túllépi ezt az adagot. A szelén legfőbb természetes forrásai a tenger gyümölcsei, a hús és a gabonafélék. Az AICR Food, Nutrition and the Prevention of Cancer: A Global Perspective [A táplálkozás szerepe a rák megelőzésében: Globális perspektíva] c. jelentése kiegyensúlyozott, elsősorban növényi eredetű étrendet ajánl a rák kockázati tényezőinek csökkentésére és ha követjük a megadott étrendet, az becslések szerint 75-125 m g szelént tartalmaz.

Ha olyan multivitamint szedünk, amelyben az FDA ajánlotta mennyiség 10-szerese van (550-750 m g), akkor az biztonságos, ám a tudósok szerint fölösleges ekkora mennyiség szedése. A nagy dózisok hányingert, a haj és a körmök elváltozását, idegrendszeri károsodást, fáradékonyságot okozhatnak.

K: Mit jelent a vitamin-kiegészítők címkéjén a ''fokozott hatóanyagú'' meghatározás?

V: jelenleg nincs jogilag meghatározott jelentése, minden címkére rá lehet írni. 1999 márciusában új szabályzókat adnak ki a címkék feliratait illetően, akkor majd ezt csak olyan multivitaminokon lehet föltüntetni, amelyekben az összetevőknek legalább 2/3-a az illető vitamin 100 százalékát tartalmazza az FDA szerint.

Bár a ''fokozott hatóanyagú'' valami olyasmit sugall, hogy az valami kívánatos dolog, a legtöbb esetben ez nem így van. Ami a vitaminokat illeti, igaz az a mondás, hogy jóból is megárt a sok.

K: Mi jelenleg a vélemény a tojás hasznáról és káráról?

V: A tojás jó forrása a fehérjének, számos vitaminnak és ásványi anyagnak. A gondot a magas proteintartalom okozza (213 m g), zsírban egyébként szegény a tojás. Tanulmányok azt mutatják, hogy a telített zsírok sokkal károsabban hatnak a vér koleszterinszintjére, mint maga az elfogyasztott koleszterinmennyiség.

Általában ajánlatos a tojássárgáját (együtt azzal, amit a főtt ételeink tartalmaznak) heti maximum 4-re korlátozni. Azok, akik zsírszegény tejtermékeket fogyasztanak és húst nem esznek, megengedhetnek maguknak napi 1 darab tojást.

Ha magas valakinek a vérkoleszterin-szintje, gondosan be kell tartani az előírásokat, alacsonyan tartani a koleszterinszintet, és akkor ki lehet próbálni, azok közé tartozunk-e, akiknek a koleszterinszintjére nem hat könnyen a tojás fogyasztása.

Hogy csökkentsük mind a rák, mind a szívbetegségek veszélyét, sokkal ajánlatosabb, ha kerüljük a szalonnát és a kolbászt és helyette tojást eszünk gyümölccsel és teljes őrlésű gabonából készült pirítóssal.

Megjelent: American Institute for Cancer Research

| szelén, táplálkozás, diéta, vitamin-kiegészítők, rák, daganat, tumor, rosszindulatú daganat, koleszterinszint
2002-07-31 22:01:10


Web Design & Development Prowebshop