Vitaminok és sport

A táplálkozás nélkülözhetetlen elemei a vitaminok. Ezek olyan szerves vegyületek, melyeket a szervezet nem képes szükségletének megfelelően elkészíteni, ezért hiányuk törvényszerűen hiánybetegségeket okoz.

sport, táplálék, vitamin, zsír, zsír | InforMed Hírek14   InforMed | Gergó, K.

Vannak olyan vegyületek, melyeknek hiánya nem okoz ugyan betegséget, tehát a szó szoros értelmében nem vitaminok, de jelentősen befolyásolnak egy-egy anyagcserelépést, ezért különösen a nagy teljesítményt igénylő, minőségi sportolásban fontosak. Ilyenek: pangámsav (B15-vitamin); ennek Ca sója; K-Mg-aszparaginát; flavon vegyületek.

A vitaminok általában a közti anyagcserében vesznek részt mint az enzimek alkotórészei. Tisztázzunk néhány alapfogalmat:
  • Avitaminózis: a vitamin teljes hiánya.
  • Hipovitaminózis: nem kielégítő vitaminszint.
  • Hipervitaminózis: kóros túladagolás, amely a gyakorlatban csak a zsírban oldódó vitaminokkal fordulhat elő.
A legtöbb vitára okot adó táplálékok - a zsírok mellett - éppen a vitaminok voltak.

Régebbi megfigyelés, hogy normális vitaminbevitel mellett nagyobb megterhelések után viszonylagos vitaminhiány alakult ki. Bizonyított tény, hogy a rendszeres edzés növeli a vitaminszükségletet.

Az egyes sportágak fizikumot megterhelő fokai szerint a kalória bevitellel párhuzamosan tényleg emelni kell az összes vitamin bevitelét, de mindig törekedni kell arra, hogy ez lehetőleg természetes táplálékkal történjék.

Ha gyógyszer formájában pótolunk, akkor mindig polivitamint adunk, amelyben sokféle vitamin van. Erre inkább a minőségi, versenysportban kerül sor, többnyire megerőltető alapozásoknál, tavaszi időszakokban, esetleg megterhelő versenysorozatoknál.

Nem gondolva arra, hogy hibát követhetnek el, a normális igény többszörösét adják minden ok nélkül, különböző edzés- és versenyidőszakokban. Mentségül szolgálhat néha az, hogy így tudják a legártalmatlanabbul kielégíteni a versenyzők (edzők) igényét "a tabletták" iránt, vagyis az iránt, hogy valamit kapjanak a teljesítmény fokozása érdekében.

A vitaminok túladagolásának is vannak veszélyei:
  • Valódi hipervitaminózist hoznak létre a zsírban oldódó vitaminokkal (A, D, E, K), ezáltal betegség alakul ki.
  • Egy vagy csak egy-két vitamint adnak. Ebben az esetben egy-két ponton beavatkozunk az anyagcsere-folyamatokba, de ez hatással lesz a többi lépésre is. Az általunk adott vitamin így megemeli az igényt a többi vitamin iránt, amit a szervezet viszont nem kap meg, így a többi vitamin szempontjából viszonylagos hiányállapot áll be.
  • Ha az összes vitamin bevitelét növeljük, akkor a szervezet az új, emelt szinthez hozzászokik, és azt tartja normálisnak. A baj akkor keletkezik, amikor a tabletták szedését abbahagyják. Ezután a vitaminszint visszaáll a normálisra, csakhogy a magasabb szintre beállított és ahhoz szokott szervezet a normálisat alacsonynak fogja érzékelni, és ugyancsak viszonylagos hiányállapot alakul ki.
A vitaminok általában a különböző behatásokkal szemben érzékenyek. Ételek elkészítésekor a vitaminok 15-50 százaléka tökremegy. Nem csak a sütést-főzést, de a raktározást sem szeretik, például téli tárolás folyamán a burgonya C-vitamin tartalmának 2/3 részét elveszíti.

Vitaminok, melyek bizonyos behatásokra érzékenyek:
  • oxigénre: A, D, E, C;
  • hőre: B1-vitamin, pantoténsav, folsav;
  • fényre: A, K, B2, B6;
  • ionizáló sugarakra: D, E, K, B, C.
| sport, táplálék, vitamin, zsír
2017-04-18 04:11:49


data-full-width-responsive="true">