Ideális szomjoltók

Függetlenül attól, hogy hegyet mászunk vagy csak a strandon süttetjük a hasunkat - a test folyadékháztartása szempontjából a nyár a legveszélyesebb évszak. Ezért igyunk időben és mindig eleget! Ha szomjasak vagyunk, akkor máris túl sokat késlekedtünk!

| Ideál - Reforméletmód magazin   Celsus Kft. | Balaicza, E.; Perger, A.
Egy egészséges felnőtt ember napi folyadék-szükséglete legalább két és fél liter - és mindez egy átlagos igénybevétellel járó napra érvényes. Sportolás és napozás idején, vagyis ha izzadással vizet veszítünk, jelentősen nagyobb mennyiségre van szükségünk. A szilárd táplálékkal átlagosan csak körülbelül háromnegyed litert tudunk felvenni, a többit ivással kell a szervezetbe juttatni.

Szervezetünk egyébként e tekintetben szokatlanul rosszul jelez: hiszen a legtöbb szükségletet már idő előtt beharangozza - az éhség például már olyan stádiumban fellép, amikor az evés még egyáltalán nem létszükséglet, hanem többé-kevésbé életminőség kérdése. A szomjúságérzés ezzel szemben már a vízhiány, és a szervezetben ennek következtében megemelkedett sókoncentráció következménye. Ha szomjasak vagyunk, az azt jelenti, hogy már régen a pohárhoz kellett volna nyúlnunk. A megdagadt nyelv, a besűrűsödött nyálmirigyek, a kiszáradt torok tünete csak akkor jelentkezik, amikor a vízhiány miatt a vér már besűrűsödött, a szöveti folyadék mennyisége lecsökkent, és mindez a hipotalamuszban "szomjúságriadót" vált ki. Ekkor beindul a szervezet vészprogramja, ami azt jelenti, hogy például elkezdi összegyűjteni az összes rendelkezésre álló folyadékot, és a vesékben kiválasztott méreganyagra való tekintet nélkül alig választ ki vizeletet.

NEM MINDEN FOLYADÉK JÓ!

Ez logikusan azt jelenti, hogy eleget kell inni. Igaz ugyan, hogy mindenféle ital túlnyomó részben vízből áll, egyáltalán nem mindegy, milyen egyéb alkotórészekkel vesszük magunkhoz. Aki ugyanis a hőmérő higanyszálának magasra kúszását az árnyékban való sörözgetéssel próbálja ellensúlyozni, az éppoly kevésbé tesz jót a testével, mint az, akinek a kánikula a strandon elfogyasztott koktélok élvezetét juttatja eszébe: habár az alkoholtartalmú italok folyékonyak és első benyomásra szomjoltónak is tünnek - a szervezetben épp ellenkezően hatnak, mint ahogy igazából szükség lenne. Az alkohol - éppúgy, mint a koffein - a legrövidebb időn belül tízszer annyi vízmenynyiséget választ ki, mint amennyi a felvett élvezeti szerek mennyisége volt -, és ettől még intenzívebb szomjúságérzet jelentkezik. Az átmulatott éjszakák következményeit (izom-gyengeség, levertség) mindenki ismeri. Még szerencse, hogy a kávézásnál a régi bécsi szokást szinte mindenhol átvették: vagyis a kávéhoz egy pohár vizet is felszolgálnak.

Ami az alkoholra és a koffeinre (és természetesen az utóbbi időben annyira elterjedt energiaitalokra is) érvényes, az más okokból ugyan, de a cukortartalmú italokra is áll. Bár ezek annyira nem károsak, hogy néha-néha ne lenne szabad keveset fogyasztani belőlük. Táplálkozás-élettani szempontból azonban korlátlan fogyasztásuk semmiképpen nem javasolt.

Ennek két oka van. Először is: a szervezet a folyadékok úgynevezett ozmolaritásának stabilizálására van beprogramozva. A szakemberek ezen az oldatban található részecskék mennyiségét értik. Cukortartalmú limonádéknál ez a javasolt értéknek körülbelül a háromszorosa. Ez azt jelenti, hogy a szervezetnek először is az összes rendelkezésre álló vizet vissza kell tartania, hogy a cukor koncentrációját a vérben olyan alacsonyan tart-hassa, amennyire csak lehet. Amikor pedig gyorsan lebomlik, elég a cukor, a visszatartott víz hamar kiürül, vagyis vizelési inger és folyadékveszteség lesz a következmény.

A második ok abban rejlik, hogy a cukrozott limonádék magas kalóriatartalmúak. Ha már a szilárd táplálékkal elegendő - vagy gyakran még a szükségesnél is több - kalóriát vettünk magunkhoz, víz helyett legalább ne fogyasszunk állandóan ilyen italokat.

Ez a tény akkor kap igazán jelentőséget, ha még valamit számításba veszünk: a vizelettel és az izzadsággal nem-csak vizet veszítünk és egyes méreganyagoktól szabadulunk meg, hanem - igaz, lassabban - olyan ásványi anyagok is távoznak, amelyek a szervezetben létfontosságú elektrolit szerepét töltik be. Ezeket szintén megfelelő mértékben pótolni kell ahhoz, hogy a test és a lélek ne veszítsen teljesítőképességéből.

A gyümölcslevek nemcsak vitaminokat tartalmaznak, hanem többféle ásványi anyagot is. Ugyanilyen hatása van a gyümölcsöknek és a nyers zöldségeknek, amelyek eredeti formájukban 80 százalékban vízből állnak.

EGÉSZSÉGES TURMIXOK

Az alábbi zöldség- és gyümölcslevek jól keverhetők egymással:

  •  sárgarépa és brokkoli
  • fehérkáposzta és zeller
  • uborka és paradicsom
  • spenót és cékla
  • édeskömény és zöldpaprika
  • karfiol és alma
  • savanyúkáposzta és (birs)alma
  • szőlő és ananász
  • cseresznye és narancs
  • grépfrút és banán
ÜGYELJÜNK A MAGNÉZIUM- ÉS KALCIUMTARTALOMRA!

A vezetékes víz nem tartalmazza megfelelő mennyiségben a szükséges kémiai segédanyagokat, ami pedig az ásványvizet illeti, arról még egyszer ki kell hangsúlyoznunk: minden egyes forrásnak megvan a "kémiai ujjlenyomata", azaz mindegyik víz más és más az ásványi anyagok összetételét illetően. Két alaptípus azért létezik: vannak olyan vizek, amelyek főként nátriumos sókat tartalmaznak (fedezni tudják tehát a főzősószükségletet), és olyanok, amelyekben főleg magnézium és kalcium van.

Izzadáskor ugyan literenként két gramm sót (NaCl) választunk ki, ez a hiány az extrém megterheléssel járó ritka esetektől eltekintve a nyugati országokban szokásos táplálkozással pótolható. Kevésbé könnyű kompenzálni a magnézium és a kalcium hiányát, amely olyan hosszú ideig tartó testi megterhelésnél lép fel, mint például hegyi túrák, hosszú ideig tartó kocogás vagy úszás. Ha csak a strandon süttetjük a hasunkat, nem kell válogatósnak lenni az ásványi összetételt illetően, a sportolós típusoknak azonban ajánlatos elolvasni a címkén az összetevőket, és tudatosan a magas magnézium- és kalciumtartalmú vizeket inni. Vízből nyáron soha nem lehet túl sokat inni. És még valami: mivel a test csak akkor reagál szomjúsággal, amikor már nagy veszélyt észlel, ajánlatos mindig többet inni, mint amennyinek szükségét érezzük.

Aki makrobiotikus vagy vegetáriánus étrenden él, annak a szervezetére erőteljesebben hatnak a gyógynövényekből készült teák. Alkalmanként vagy kúraszerűen ihatunk különféle főzeteket, de fogyasztásukat ne vigyük túlzásba! Kisgyermekeknek szükség esetén nagyobb hígításban adhatjuk. Lehetőleg langyosan, melegen fogyasszuk a makrobiotikus italokat, a gyógynövényteákat. A túl hűvös folyadék energiát rabol a gyomortól, belektől, az emésztési folyamatokhoz szükséges hőből.

NYÁRI GYÓGYTEÁK
  • Nyáron is kellemes szomjoltók lehetnek a gyógyteák - langyosan vagy hidegen -, hiszen kellemes savanykás vagy kesernyés aromájuk gyorsan csillapítja a szomjúságérzetet, ráadásul tele vannak ásványi sókkal is. Legjobb a tea, ha friss zöld levélből, virágból készül, s nyáron szinte minden kéznél van.
  • Csalán, nyírfalevél, zsálya-, meggylevél: a jól megmosott leveleket (1 literhez 2 maroknyi) forrázzuk le, 10 perc állás után kevés mézzel ízesítsük. Kitűnő vértisztító hatású.
  • Kamilla, pitypang, körömvirág, borsmenta: a fentihez hasonlóan készül. Kitűnő emésztés-javító, epeműködés-serkentő, gyulladás-csökkentő.
  • Petrezselyem, zeller, lestyán, pitypang: vér-tisztító, vízhajtó, szélhajtó.
  • Bodza-, hársfa-, nyírfalevél: elsősorban a bőr megtisztításában segít, de jó légút- és vértisztító is.
  • Rozmaring, borsmenta és kakukkfű: élénkítő, keringésaktiváló, görcsoldó, fertőtlenítő, légúttisztító.
  • Citromfű, orbáncfű, levendula: hangulatjavító, feszültségoldó, nyugtató.
EXTRA TIPP

Salaktalanító nyári koktélok

  • Zöldséges koktél: 5 nagy sárgarépa, 1 nagy paradicsom, fél uborka, 3 zellergumó, 1 mokkáskanál tökmagolaj, 1 csipet gyömbér és fehér bors.
  • Gyümölcskoktél: 3 őszibarack, 2 nyári alma, 2 körte, 30 dkg málna, 30 dkg meggy, 1 kávéskanál méz.
  • Vegyes koktél: 3 vastag szelet ananász, 4 db retek, 1 maroknyi pitypanglevél, 10 csepp almaecet.

Elkészítés: A hozzávalókat alaposan megmossuk, megtisztítjuk, felaprítjuk, és gyümölcscentrifugán át kipréseljük a levét. Kissé lehűtjük, majd szénsavas ásványvízzel hígítva elfogyasztjuk több részre elosztva.

AZ OPTIMÁLIS SZOMJOLTÓ

Legjobbak tehát a természetes gyü-mölcslevek (amelyek ráadásul még jó vitaminforrások is), a tea (különösen egészséges a nem erjesztéssel készített zöld tea) és a víz, természetes formában. Ám nem minden víz egyforma!

KÖNNYÛ ITALOK HÁZILAG

Répalé: két csésze frissen reszelt répa levét és 2 csésze szénsav nélküli ásványvizet keverjünk össze. Azonnal fogyasztható.

Almaital: két csésze cukor nélküli almalevet két csésze szénsavmentes ásványvízzel összekeverünk. Rendkívül frissítő hatású meleg napokon.

| folyadék, folyadékháztartás, szomjúságérzés
2002-07-25 12:04:56


A méz nem csupán édesség

Ismerjük, becsüljük-e eléggé ezt a folyékony aranyhoz hasonlatos, édes és finom táplálékot, melyet a régi görögök az istenek eledelének tartottak? Vajon mi az oka, ...


Már tudjuk, miért jó a fokhagyma

Kutatók között széles körben elterjedt nézet, hogy a fokhagyma ízét és illatát adó szerves összetevője, az allicin a világ egyik legelterjedtebb antioxidánsa.


Honnan tudjuk, hogy tényleg bio a bio?

Divatos a bio termékek fogyasztása, és jogosan, mert sokan próbálnak minél kevesebb mesterséges adalékot, illetve vegyszert bejuttatni a szervezetükbe.


Csodálatos hatású diéták

Ahol csak lehetett, kerültük a „fogyókúrás diéta” kifejezést. Tettük ezt azért, mert mind a két szó arra utal, hogy valami ideiglenes dologról van szó. Gondolju...


A „jó reggeli” nem segít a fogyásban

Sok ember számára a nap legfontosabb étkezése a reggeli, mellyel súlyát tartani tudja vagy akár le is fogyjon. Ez viszont téves feltételezés.


hirdetés