Hirdetés

Az internet kultúra gyermekei

Egy új generáció attitűdjeit azonosította a napokban közzétett, hat európai országra kiterjedő kutatásában a Disney. A szakértők által XD generációnak nevezett 8-14 évesek életét és jövőképét alapjaiban határozza meg, hogy ők már az internet világába születtek.

gyerek, internet, XD generáció |

InforMed Hírek8   InforMed

Digitális X

Szüleik, vagyis a szociológusok által generáció X-nek nevezett, ma 35-45 éves korcsoport tagjai után digitális X-ként jelölt generáció tagjai gyakorlatilag sohasem ismerték az internet nélküli világot. Ők, vagyis 1995 és 2001 között született, ma 8-14 évesek már abban a korban jöttek a világra, ahol az internet, az online közösségek és a mobiltelefon meghatározó és alapvető része a mindennapoknak. Ennek köszönhetően elképesztő mennyiségű digitális újítást tapasztaltak meg életük során, és minden korábbi generációnál otthonosabban mozognak az online világban.

Nem elválaszt, hanem összeköt

A Disney által megrendelt, összesen több mint 3000 brit, francia, német, olasz, lengyel és spanyol fiatal részvételével készült kutatás számos kérdést hivatott tisztázni a gyerekek internettel, családdal és sztárkultúrával kapcsolatos attitűdjeivel kapcsolatban.

Bár sokan aggódnak az ellenkezője miatt, a felmérés szerint a digitális generáció tagjai számára továbbra is meghatározóak a személyes kapcsolatok, és az internetet, mint a meglévő barátságok fenntartását elősegítő eszközt használják. A megkérdezett gyerekek 30 százaléka a szociális interakció formái közül leginkább a személyes találkozást preferálja az sms-küldéssel (15%), online chateléssel (14%), illetve a telefonos beszélgetéssel (8%) szemben. Összesen a kis válaszadók 95 százaléka vélte úgy, hogy az internet fontos szerepet játszik az életében. 53 százalékuk úgy gondolta, az internet legnagyobb előnye, hogy az iskolán kívül is beszélgethet a barátaival, míg 44 százalék szerint az online kommunikáció könnyebbé teszi ezeknek a barátságoknak a fenntartását.

A gyermekek egyébként még mindig a legnagyobb arányban játszanak (74%) az interneten, és körülbelül kétharmaduk használja rendszeresen a házi feladat elkészítéséhez.

Leendő vállalkozók?

Némi aggodalomra adhat okot, hogy a vizsgált fiatalok a celebek uralta bulvárkultúrában nőttek felek, de a kutatás szerint a hírnévre és gazdagságra törekvésnél sokkal egészségesebb értékeket vallanak. Arra a kérdésre például, hogy kit csodálnak a legjobban, a fiatalok 43 százaléka saját édesanyját, 30 százaléka pedig édesapját jelölte meg.

A megkérdezettek számára az öt legvonzóbb foglalkozást az állatorvosok, a tanárok, a rendőrök, az orvosok, na meg a futballisták űzik, igaz 64 százalékuk felnőttként inkább szeretne a maga ura lenni, minthogy más beosztottjaként dolgozzon. Ehhez lehet, meg is lesz a szükséges tőkéjük, ugyanis a pénzzel kapcsolatos attitűdjeikre vonatkozó kérdésekre adott válaszok szerint a 8-14 évesek jelentős része már takarékoskodik: 70 százalékuk inkább gyűjtöget, minthogy azonnal elköltse a zsebpénzét.

Kicsik, de zöldek

A felmérés kitért a XD generáció környezettel kapcsolatos attitűdjeire is. E szerint a fiatalok 97 százaléka fontosnak tartja a környezet védelmét, 74 százalékuk pedig már most is gyakorol olyan zöld magatartásformákat, mint az újrahasznosítás és a szelektív hulladékgyűjtés.

Forrás: ELTE Társadalomtudományi Kar hírlevél
gyerek, internet, XD generáció

2010-01-19 14:08:07

Hirdetés
Hirdetés

Web Design & Development Prowebshop