Szép álmokat, gyerekek - hogyan könnyítsük meg a kicsik esti lefekvését?

Minden családban egyedi az esti lefektetés rituáléja, azonban fontos, hogy az alábbi általános érvényű szabályokat is betartsuk a menetrend kialakítása közben.

gyermek, alvás, lefektetés | InforMed Hírek10   InforMed | Kotsis, J.
Mindig azonos időpontban fektessük le a gyereket!

Bár a kisgyerekek még nem ismerik az időt, a szervezetük nagyon is ismeri. Ha naponta azonos időben fektetjük le, megkönnyítjük a baba számára az egészséges rutin kialakítását. Jó, ha hétvégeken vagy nyáron is ellenállunk a kísértésnek, ne változtassunk a rutinon!

Kapcsoljuk ki a tévét!

Lefekvés előtt ne tévézzen a gyerek. Nem fog megnyugodni, sőt, bármilyen műsor felizgathatja a gyerekeket, még a híradó is.

Alakítsunk ki állandó cselekvéssort!

Ha egy 3 vagy 4 cselekvésből álló sorozat előzi meg a lefekvést, a gyerek fel tud készülni az alvásra. A sorrend: fürdés, a pizsama felvétele, fogmosás és a mese. Tizenévesekkel ilyenkor megbeszélhetjük, mi történt aznap.

Korai lefekvés

A szülők nem mindig vannak a tudatában annak, hogy a korán lefektetett gyerek könnyebben alszik el. Ha már túl fáradt, nehezebben fog megnyugodni és elaludni is. A legjobb valamikor fél nyolc és fél kilenc között lefektetni a gyereket.

Segít az esti rajzolás

Rajzoljuk le a fürdőkádat, a pizsamát és azt is, hány mesét mondunk elalvás előtt.

Minden cselekvés mutasson egy irányba!

Lefekvéskor ügyeljünk arra, hogy a gyerek mozgása egy irányba mutasson - a hálószobája felé. Nem jó, ha az emeleten fürdik, majd lemegy vacsorázni, utána a szobájában veszi föl a pizsamáját, és a szülőknél hallgatja meg a mesét.

Hárítsuk el, ha többször is behív a szobájába!

Ha a gyerek lefekvés után még kér valamit - puszit vagy vizet - adjunk neki. Ám ha még egyszer kér valamit, arra már mondjunk nemet, vagy egyszerűen ne vegyünk róla tudomást. Legyünk következetesek, jó, ha a gyerek tudja, hogy a szülei komolyan gondolják, amit mondanak.

Legyen a gyerekszoba kényelmes

Legyen benne elég hűvös nyáron és meleg télen. Sötétítsük be. ha a kicsi attól jobban érzi magát, éjjeli fényt is bekapcsolhatunk. Ügyeljünk arra, hogy jó párna legyen az ágyban, viszont ne legyen teletömve plüss állatokkal.

Vigyük ki az elektronikát a hálószobából!

Meglepő, de a 4-6 évesek 43 százalékának van TV a szobájában. Hátráltatja az elalvást a TV, a számítógép, a telefon vagy a videojáték, mert a gyerek nehezen hagyja abba.

Óvatosan a koffeinnel!

Koffeint nem csak a kólafélék tartalmaznak, hanem például a jeges tea, sőt, a keserű csokoládé is. A koffein 6 órán át, de tovább is a szervezetben marad.

Mozogjon a gyerek eleget nap közben!

Legyen a gyereknek elegendő lehetősége a mozgásra nap közben, hogy kellően elfáradjon estére. Arra viszont vigyázzunk, hogy lefekvés előtt egy-két órával már ne rohangáljon.

A délutáni alvás

Jó, ha három éves koráig délután alszik a gyerek, így lesz meg a szükséges napi 12-14 óra. A 18 hónaposnál nagyobb kisgyerekek már csak egyszer naponta alszanak 3 órát. Kerüljük a késő délutáni alvást, mert akkor nehezebben alszik el a gyerek este. Ötéves korban már nincs szükség délutáni alvásra.

Ne érezzünk bűntudatot!

Nehéz szülőnek lenni, amikor a gyerek könyörög csak még egy meséért vagy azért, hogy egy kicsit tovább fennmaradhasson. Ne feledjük azonban, hogy a gyereknek elsősorban alvásra van szüksége. Ne legyen senkinek lelkifurdalása, amiért aludni küldi a gyereket, ennél jobbat nem tehet.

WebMD, kép: sxc.hu
| gyermek, alvás, lefektetés
2012-04-05 06:25:58


Web Design & Development Prowebshop