Hirdetés
Unatkozom! - Gyerekek a szünidőben
Unatkozoooom! - Milyen gyakran elhangzik ez a panasz a nyári vakáció alatt, pedig a felnőttek még irigylik is a gyerekeket a hosszú szünidő miatt. Az iskolások egész télen a nyarat várják, és szomorú, ha a rég várt vakáció sem a szülőnek, sem a gyereknek nem azt hozza, amit szeretett volna.
Az eltervezett nagy kirándulások, izgalmas horgászások és olvasás helyett a gyerek egész nap a számítógép előtt ül, és képzeletbeli terroristákat mészárol le.
Az alábbiakban megpróbáljuk néhány gondolattal, ötlettel, tanáccsal segíteni a nyári vakáció szórakoztató és hasznos eltöltését.
A nyár igen fontos időszak. Vizsgálatok szerint a gyerekek társadalmi-gazdasági státusa miatti teljesítménykülönbség nem az iskolába járás ideje alatt nő, hanem éppenséggel nyáron. Ezek a nyár eltöltésében mutatkozó különbségek ráadásul összeadódnak elveszett hónapokká, és az általános iskola végére már jelentős lehet a különbség a különböző környezetből jött gyerekek között.
A színvonalas szabadidő egyaránt nyújt alkalmat kikapcsolódásra és a „flow” élményének megtapasztalására is. A flow az a nagyszerű pszichés állapot, amikor az embert teljesen leköti az, amit csinál. A flow félig öntudatlan és mindenképpen pozitív érzés, „az itt és most létezés”.
A flow akkor következik be, amikor az ember olyasmit csinál, ami kihívást jelent (tehát nem unalmas, de nem annyira nehéz, hogy stresszt okozzon vagy elriassza. Van, akinél a vitorlázás, evezés vagy a zenélés hozza el ezt az állapotot, mások a futásban, kézimunkázásban találják meg.
Ahogy felnövünk, megtanuljuk, melyek azok a tevékenységek, amelyektől a szabadidőnk pozitív eltöltését remélhetjük. Ez mindenkinél más. Ahhoz, hogy a gyerek megtanuljon nem unatkozni, el kell sajátítania néhány készséget.
A gyereknek
- tisztában kell lennie belső állapotával, azzal, mikor szórakozik jól és mikor unatkozik
- rá kell jönnie, mit szeret csinálni. Más szóval: tudnia kell, mi idéz elő nála pozitív belső állapotot
- meg kell tanulnia a dolgokat aktívan előidézni, hogy több legyen a szabadidejében a pozitívum, mint az unalom.
A mai gyerekek már a bölcsődében számos foglalkozáson vesznek részt, aztán óvodás- és iskoláskorukban is délelőtt tanítás, délután különórák. Azaz mindig van mit tenniük, mert a felnőttek beosztják az idejüket. Mindez igen hasznos, de az a hátránya, hogy a gyerekek nem tanulják meg elfoglalni saját magukat.
Az unalom a felnőttek számára mást jelent, mint a gyerekek számára. Egy felnőtt akkor unatkozik, ha ismétlődő, érdektelen munkát kell végeznie. A gyerekek viszont gyakran mondják, hogy unatkoznak, amikor csak nem akarják az érzelmeiket is belevinni abba, amit javasolnak nekik.
Az unalom a lázadás egyik formája is lehet, valamint jelentheti azt is, hogy a gyereknek elege van a tehetetlenségből, és megpróbálja saját maga megszervezni a szabadidejét. Az unatkozás ilyenformán akár az aktivitás kezdetének is tekinthető, ha a gyerek tudatában van annak, hogy képes változtatni a helyzeten.
Vakáció a képernyő előtt
Ezért vagy azért, a legtöbb vakációzó gyerek mégis a képernyő előtt köt ki. Hacsak a szülő nem akarja teljes mértékig megtiltani a számítógépezést és a TV-nézést, a legfontosabb, hogy készítsen tervet és ragaszkodjék is hozzá.
Válasszunk ki egy hozzávetőleges időtartamot és napszakot, és tartsuk korlátok közt a képernyő előtt töltött időt a gyerek számára. Ha ez az idő délutánra esik, az sem baj, ha a végén mégis inkább a medencében köt ki.
Használjuk ki a képernyő előnyeit
Ha figyelemmel kísérjük, mit néz a gyerekünk, igen hasznosan, tartalmasan és élvezetesen is eltöltheti az idejét akkor is, ha a számítógép vagy a TV előtt ül.
Szakemberek bizonyos szempontból jobbnak tartják a filmeket és a videojátékokat, mint a televíziózást. A sok reklám ugyanis többet árt, mint amennyit akár egy kiváló oktatófilm is használ. A reklámok általában a zsíros, cukros ételek vagy a mozi és a játékok felé terelik a gyerekek figyelmét. Ha filmet nézetünk a gyerekkel, elkerülhetjük a káros hatásokat.
A filmek másik előnye, hogy egyszer véget érnek, míg a TV-t nézést nehéz abbahagyni. A tudományos és ismeretterjesztő filmek kiváló alkalmat nyújtanak a tanulásra nyáron is, de ne feledjük, nem csak abból lehet tanulni, amire rá van írva: oktatófilm. Sok mese és kalandfilm is nyújt például történelmi ismereteket. El sem képzeljük, hogy a gyerek honnan képes tudást fölszedni. A filmek nem utolsósorban megalapozhatják a későbbi olvasást, a könyvek szeretetét is.
Számítógépes játék – másképpen
A gyerekek nem csak videojátékokat játszhatnak a gépen. Ne feledkezzünk meg a számítógéppel együtt járó funkciókról, például a rajzoló vagy festőprogramról. A gyerekek nagyon szeretnek fotókat kiszínezni, átalakítani, akár rajzfilmet is készíthetnek hangaláfestéssel. A szövegszerkesztő program segítségével újságot, képeslapokat, könyvet is írhatnak.
Mozogjon is
Az egyik leggyakoribb panasz a képernyő előtt töltött időre, hogy a gyerek nem mozog közben. Van erre is megoldás.
Vegyük el a széket. Ha egy magasított asztalra vagy bakra tesszük a gépet, csak állva lehet rajta játszani. Néhány nap alatt meg lehet szokni, és jobb keringést biztosít. Kiváló megoldás az ún. Pilates-labda is, a Wii-játékokkal pedig az egész testet meg lehet mozgatni.
Legyen a képernyő előtt töltött idő a gyerek választása, nem pedig ok a vitára
Ahelyett, hogy mindent mi szabnánk meg, hagyjuk, hogy a gyerek irányítsa a szabadidejét az adott kereteken belül. Ha kap némi önállóságot, sokkal jobban megérti majd, miért állítottunk fel neki korlátokat.
2022-06-23 10:56:40