Tippek iskolakezdéshez

Elkezdődött az iskola, érdemes kialakítani a napi rutint a családban, illetve vegyük sorra az alábbiakat.

iskola, gyereknevelés | InforMed Hírek15   InforMed | Sándori, K.

Hogy az első időszak könnyebb legyen

Mondjuk el a gyereknek, hogy nincs egyedül, sok társának sem akaródzik biztos iskolába menni. A tanévkezdéskor tapasztalt szorongással a tanárok is tisztában vannak, így bizonyára mindent megtesznek majd azért, hogy a gyerekek jól érezzék magukat.

Mutassunk rá az iskolakezdés pozitív oldalaira: jó móka lesz, a gyerek találkozik a régi barátaival, és újakkal is megismerkedhet. Emlékeztessük az elmúlt év jó élményeire.

Nagyobb gyerekeknek keressünk a környéken egy iskolatársat, akivel együtt mehet iskolába. Az első napokban vagy akár hetekben vigyük vagy kísérjük el a gyereket és várjuk meg tanítás után.

Az iskolatáska

Ha a gyerek hátfájásra panaszkodik, ellenőrizzük, hogy olyan táskát választottunk-e, amelynek széles, puha a vállszíja, és bélelt a hátrésze. Ne tegyünk sok mindent a táskába, az iskolatáska ne legyen nehezebb, mint a gyerek testsúlyának 10-20 százaléka. Ne hagyjuk, hogy a gyerek csak az egyik vállán hordja a táskát, mert túlerőlteti az izmait. Ha lehetséges, és nagyobb súlyt kell mozgatni, jó megoldás a kerekeken guruló táska, de ne feledjük, a táskát a lépcsőn et is fel kell vinni, és hóban sem könnyű vele közlekedni.

Út az iskolába és vissza

Autóval

A kocsi valamennyi utasa használja a biztonsági övet, a kisebbek üljenek gyerekülésben, nagyobbak ülésmagasítón. A magasító csak akkor jó, ha a gyerekülést már kinőtte a kölyök. Ne feledjük, hogy a friss jogosítvánnyal rendelkező tizenévesek sok balesetet okozhatnak. Ha tizenéves gyerekünk van és odaadjuk a kocsit, követeljük meg a biztonsági öv használatát, ne engedjük, hogy sokan üljenek a kocsiban, tiltsuk meg az evést, ivást, mobiltelefonálást, és azt, hogy éjszaka illetve rossz időjárási körülmények között vezessen.

Kerékpárral

A gyerek mindig viseljen bukósisakot. Itt is a jobbra tarts az érvényes. Győződjünk meg arról, hogy tudja-e a gyerek helyesen használni a kézjeleket. Viseljen világos vagy fényvisszaverő öltözéket. Ismerje a KRESZ szabályait.

Gyalogosan

Nézzük meg, hogy a gyerek biztonságos úton, jó közlekedési körülmények közt megy-e az iskolába. Mérjük fel reálisan a gyerek közeledési képességeit, és azt, hogy tud-e felnőtt kísérete nélkül iskolába járni. Ha új iskolát kezd a gyerek vagy még kicsi, az első hetekben kísérjük el. Adjunk a gyerekre világos ruhát, könnyebben észreveszik az autósok. Ha forgalmasabb környéken lakunk, szervezzünk „gyalogos iskolabuszt”, amikor több gyereket kísér egy felnőtt.

Erőszak, bántalmazás

Létezik testi, szóbeli vagy szociális bántalmazás, ami történhet az iskolában, a játszótéren, az iskolabuszon, az utcán, sőt, az interneten is. Tanítsuk meg a gyereket arra, hogyan reagáljon a bántalmazásra, azaz hogyan nézzen a szemébe a bántalmazónak, maradjon nyugodt egy ilyen erőszakos szituációban, menjen el a helyszínről, mondja határozottan, hogy „nem tetszik, amit csinálsz” vagy „kérlek, ne beszélj így velem”.

Kérjen segítséget. Ha a helyzet ismétlődik, mindenképpen hívjuk fel a tanárok figyelmét a problémára.

Ha a mi gyerekünk a bántalmazó

Mondjuk meg neki, hogy ez semmiképpen sem megoldás. Korlátozzuk keményen az agresszív viselkedést. Mutassunk pozitív szerepmodellt. Hatásosan fegyelmezzük, de soha ne alkalmazzunk testi fenyítést. Keressük együtt a megoldást a tanárokkal és a bántalmazott gyerek szüleivel.

Ha a gyerekünk passzív szemlélő

Tanítsuk meg, hogy ne buzdítsa az erőszakot, még csak ne is nézze tétlenül. Szóljon egy felnőttnek, akiben megbízik, segítse azt, akit bántottak

Gyermekfelügyelet iskola előtt és után

Az általános iskolás korú gyerekeknek felügyeletre van szükségük. Egy felelősséget viselni tudó felnőtt indítsa el az iskolába és várja otthon, míg a szülők meg nem érkeznek. Még a 11-12 évesek se érkezzenek haza üres lakásba. Ha nem megoldható a felügyelet, akkor gondoskodni kell arról, hogy egy megbeszélt időpontban a gyerek otthonról telefonáljon, akár a szülőnek, akár egy szomszédnak. Ha iskola utáni elfoglaltságon vesz részt a gyerek, a szülő győződjőn meg a felügyelők szakmai képzettségéről.

Az otthoni tanulás körülményei

Teremtsünk otthon tanulásra ösztönző környezetet. A gyerekeknek állandó tanulósarok kell, ahol nyugodtan, minden zavaró körülmény nélkül tanulhatnak.

Hagyjunk elég időt a tanulásra. Ne engedjük bekapcsolni a TV-t tanulás ideje alatt. Felügyeljük a gyerek számítógép- és internethasználatát. Legyünk kéznél, hogy segíthessünk a tanulásban, de ne készítsük el a gyerek helyett a feladatot.

Iktassunk közbe szüneteket, nyújtással, kis mozgással, hogy a gyerek szeme, nyaka és agya ki ne fáradjon. Ha valamelyik tárggyal nehézségei vannak a gyereknek, fontoljuk meg külön tanár segítségét, de ezt előbb beszéljük meg a gyerek tanárával.
.
| iskola, gyereknevelés
2018-09-05 11:28:45


Életre szóló károsodást okozhatnak a gyermekkori traumák 2. rész

A gyermekkori negatív élmények alapvetően befolyásolják a felnőttkor érzelmi világát és cselekedeteit. A negatív élmények halmozódása önértékelési, magatartás-...


Életre szóló károsodást okozhatnak a gyermekkori traumák 1. rész

Orvosok, egészségügyi szakemberek hívták fel a figyelmet a gyermekkorban elszenvedett traumák, kóros stresszhatások hosszú távú következményeire, melyek rossz egészs...


Rossz szokások – jó megoldások

Számos oka lehet annak, ha egy gyerek szopja az ujját, tekergeti a haját vagy piszkálja az orrát. Szinte valamennyi „rossz” szokás a szorongás, az unalom vagy a fáradts...


Legyen egészséges a gyerek!

A szülőknek általában igen jók a szándékaik, egészséges gyerekeket szeretnének felnevelni. Mégis, gyakran követnek el hibákat, sokszor azért, mert túl fáradtak ahho...


A monitor nem bébiszitter!

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) új ajánlása szerint kétéves koruk előtt ne ültessék képernyő elé a gyerekeket a szülők, két és négyéves kor között is le...