Unatkozom! - Gyerekek a szünidőben

Unatkozoooom! - Milyen gyakran elhangzik ez a panasz a nyári vakáció alatt, pedig a felnőttek még irigylik is a gyerekeket a hosszú szünidő miatt. Az iskolások egész télen a nyarat várják, és szomorú, ha a rég várt vakáció sem a szülőnek, sem a gyereknek nem azt hozza, amit szeretett volna.

| InforMed Hírek20   InforMed | Dobos, L.

Az eltervezett nagy kirándulások, izgalmas horgászások és olvasás helyett a gyerek egész nap a számítógép előtt ül, és képzeletbeli terroristákat mészárol le.
Az alábbiakban megpróbáljuk néhány gondolattal, ötlettel, tanáccsal segíteni a nyári vakáció szórakoztató és hasznos eltöltését.

A nyár igen fontos időszak. Vizsgálatok szerint a gyerekek társadalmi-gazdasági státusa miatti teljesítménykülönbség nem az iskolába járás ideje alatt nő, hanem éppenséggel nyáron. Ezek a nyár eltöltésében mutatkozó különbségek ráadásul összeadódnak elveszett hónapokká, és az általános iskola végére már jelentős lehet a különbség a különböző környezetből jött gyerekek között.

A színvonalas szabadidő egyaránt nyújt alkalmat kikapcsolódásra és a „flow” élményének megtapasztalására is. A flow az a nagyszerű pszichés állapot, amikor az embert teljesen leköti az, amit csinál. A flow félig öntudatlan és mindenképpen pozitív érzés, „az itt és most létezés”.

A flow akkor következik be, amikor az ember olyasmit csinál, ami kihívást jelent (tehát nem unalmas, de nem annyira nehéz, hogy stresszt okozzon vagy elriassza. Van, akinél a vitorlázás, evezés vagy a zenélés hozza el ezt az állapotot, mások a futásban, kézimunkázásban találják meg.

Ahogy felnövünk, megtanuljuk, melyek azok a tevékenységek, amelyektől a szabadidőnk pozitív eltöltését remélhetjük. Ez mindenkinél más. Ahhoz, hogy a gyerek megtanuljon nem unatkozni, el kell sajátítania néhány készséget.

A gyereknek
  • tisztában kell lennie belső állapotával, azzal, mikor szórakozik jól és mikor unatkozik
  • rá kell jönnie, mit szeret csinálni. Más szóval: tudnia kell, mi idéz elő nála pozitív belső állapotot
  • meg kell tanulnia a dolgokat aktívan előidézni, hogy több legyen a szabadidejében a pozitívum, mint az unalom.
Érdekes paradoxon, de igaz, hogy sok gyerek és tizenéves azért nem tudja, mit csináljon nyáron, mert még nem unatkozott eleget. Egy generációval korábban még nem volt annyi kínálat a gyerekek számára, ezért unatkozás helyett ki kellett találniuk valamit.

A mai gyerekek már a bölcsődében számos foglalkozáson vesznek részt, aztán óvodás- és iskoláskorukban is délelőtt tanítás, délután különórák. Azaz mindig van mit tenniük, mert a felnőttek beosztják az idejüket. Mindez igen hasznos, de az a hátránya, hogy a gyerekek nem tanulják meg elfoglalni saját magukat.

Az unalom a felnőttek számára mást jelent, mint a gyerekek számára. Egy felnőtt akkor unatkozik, ha ismétlődő, érdektelen munkát kell végeznie. A gyerekek viszont gyakran mondják, hogy unatkoznak, amikor csak nem akarják az érzelmeiket is belevinni abba, amit javasolnak nekik.

Az unalom a lázadás egyik formája is lehet, valamint jelentheti azt is, hogy a gyereknek elege van a tehetetlenségből, és megpróbálja saját maga megszervezni a szabadidejét. Az unatkozás ilyenformán akár az aktivitás kezdetének is tekinthető, ha a gyerek tudatában van annak, hogy képes változtatni a helyzeten.

Vakáció a képernyő előtt

Ezért vagy azért, a legtöbb vakációzó gyerek mégis a képernyő előtt köt ki. Hacsak a szülő nem akarja teljes mértékig megtiltani a számítógépezést és a TV-nézést, a legfontosabb, hogy készítsen tervet és ragaszkodjék is hozzá.

Válasszunk ki egy hozzávetőleges időtartamot és napszakot, és tartsuk korlátok közt a képernyő előtt töltött időt a gyerek számára. Ha ez az idő délutánra esik, az sem baj, ha a végén mégis inkább a medencében köt ki.

Használjuk ki a képernyő előnyeit

Ha figyelemmel kísérjük, mit néz a gyerekünk, igen hasznosan, tartalmasan és élvezetesen is eltöltheti az idejét akkor is, ha a számítógép vagy a TV előtt ül.

Szakemberek bizonyos szempontból jobbnak tartják a filmeket és a videojátékokat, mint a televíziózást. A sok reklám ugyanis többet árt, mint amennyit akár egy kiváló oktatófilm is használ. A reklámok általában a zsíros, cukros ételek vagy a mozi és a játékok felé terelik a gyerekek figyelmét. Ha filmet nézetünk a gyerekkel, elkerülhetjük a káros hatásokat.

A filmek másik előnye, hogy egyszer véget érnek, míg a TV-t nézést nehéz abbahagyni. A tudományos és ismeretterjesztő filmek kiváló alkalmat nyújtanak a tanulásra nyáron is, de ne feledjük, nem csak abból lehet tanulni, amire rá van írva: oktatófilm. Sok mese és kalandfilm is nyújt például történelmi ismereteket. El sem képzeljük, hogy a gyerek honnan képes tudást fölszedni. A filmek nem utolsósorban megalapozhatják a későbbi olvasást, a könyvek szeretetét is.

Számítógépes játék – másképpen

A gyerekek nem csak videojátékokat játszhatnak a gépen. Ne feledkezzünk meg a számítógéppel együtt járó funkciókról, például a rajzoló vagy festőprogramról. A gyerekek nagyon szeretnek fotókat kiszínezni, átalakítani, akár rajzfilmet is készíthetnek hangaláfestéssel. A szövegszerkesztő program segítségével újságot, képeslapokat, könyvet is írhatnak.

Mozogjon is

Az egyik leggyakoribb panasz a képernyő előtt töltött időre, hogy a gyerek nem mozog közben. Van erre is megoldás.

Vegyük el a széket. Ha egy magasított asztalra vagy bakra tesszük a gépet, csak állva lehet rajta játszani. Néhány nap alatt meg lehet szokni, és jobb keringést biztosít. Kiváló megoldás az ún. Pilates-labda is, a Wii-játékokkal pedig az egész testet meg lehet mozgatni.

Legyen a képernyő előtt töltött idő a gyerek választása, nem pedig ok a vitára

Ahelyett, hogy mindent mi szabnánk meg, hagyjuk, hogy a gyerek irányítsa a szabadidejét az adott kereteken belül. Ha kap némi önállóságot, sokkal jobban megérti majd, miért állítottunk fel neki korlátokat.

| gyerek, szabadidő, unalom, nyári szünet
2022-06-23 10:56:40
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop