Hogyan éljünk másfél évtizeddel tovább? Egészség és hosszú élet

Szívesen letagadna tizennégy évet a korából? Nagyon egyszerű: szokjon le a dohányzásról, mozogjon naponta legalább fél órát, mértékkel fogyasszon alkoholt, és naponta legalább ötször egyen zöldséget vagy gyümölcsöt.

élettartam, hosszú élet, egészség | InforMed Hírek7   InforMed | Seprődi, B.
Ez az üzenete egy brit vizsgálatnak, amiben egészséges és kevésbé egészséges életviteleket, illetve a hozzájuk kapcsolódó halálozási arányokat hasonlították össze. Mintegy 20 000 ember adatait dolgozták föl.

Amikor a 11 éves vizsgálat megkezdődött, a résztvevők életkora 45-79 év között változott. A kezdeti felmérés kiterjedt a korábbi betegségekre, alkoholfogyasztásra, dohányzásra és fizikai aktivitásra, de sor került a testmagasság, a testsúly, és a vér C-vitamintartalmának rögzítésére is.

A kutatók a C-vitaminszintet annak a megállapítására használták fel, hogy az egyének mennyi zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak.

A vizsgálati idő alatt 2000 haláleset történt. A halálozási arány négyszer alacsonyabb volt azoknál, akik betartották a következő négy elvet:

- Dohányzástól való tartózkodás,

- Naponta legalább fél óra aktív testmozgás,

- Mérsékelt alkoholfogyasztás (hetente legfeljebb 14 alkoholos ital),

- Naponta legalább öt alkalommal zöldség vagy gyümölcs fogyasztása.

A kutatók szerint a fenti négy elv betartása gyakorlatilag ekvivalens volt azzal, mintha ezek a résztvevők tizennégy évvel fiatalabbak lettek volna. Az elemzések során arra is fény derült, hogy már az is előny, ha a fenti elvekből csak néhányat sikerül betartani.

Mielőtt a fentiek alapján egy új fitnesz programmba kezd, ne felejtse el kikérni háziorvosa jóváhagyását. Azt is érdemes tisztázni: nem az alkohol a hosszú élet titka.

| élettartam, hosszú élet, egészség
2009-01-09 09:13:04
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop