Kedves Olvasó!

A stressz népbetegséggé vált. Szinte mindenki szenved tőle, hiszen mindannyian időhöz kötött életet élünk, és a határidők tartása, az időpontra érkezés, a seregnyi akadályozó körülmény - közlekedés, párhuzamosan futó alternatív megbízások, csábító, de túl nehezen elérhető lehetőségek - ma szinte mindenki életberendezkedéséhez hozzátartozik. A stressz nagyobb tömegeket érint, mint a futball, pedig azt mondják, ahhoz mindenki ért; a stresszhez, legalábbis a kezeléséhez viszont - az általános érintettség ellenére - nagyon kevesen. A stressznek kitett állapotot mérni lehet, a stresszkezelő technikákat - és e kettő eredője képes megválaszolni a kérdést, hogy milyen mértékben károsítja az illetőt az őt érő mindennapi stressz.

stressz | Ideál - Reforméletmód magazin 2003 ;15(10):3-3   Celsus Kft. | Tamasi, J.
A hosszú idejű, túlzott stressz fáradékonnyá, kimerültté, rossz emésztésűvé, fejfájóssá, kedvetlenné tehet bennünket.

Vannak, akiket a politikai helyzet stresszel, másokat hidegen hagy. Van, akit rendkívül stresszel a közlekedés, megint mások, ha relaxálni szeretnének, autóba ülnek és vezetnek. Egyesek gyűlölik a krimiket, mert attól éjjel rosszat álmodnak, mások este a napi stressz levezetéseként krimit kell nézzenek a televízióban. Ezek szerint a stresszérzékenységünk és a helyzetek, amelyeket stresszként érzékelünk, nagyon különböznek egymástól.

Persze a stressznek van jó oldala is, hiszen jól adagolva segítheti a fizikai kondíciót, a nagyobb koncentrációt, a növekvő követelményeknek való megfelelést, a váratlan, megerőltető feladatok elkerülését. Úgy tűnik, hogy nem is anynyira stresszmentes környezetre, hanem jól adagolt stresszre és jól fejlett stresszkezelő technikákra van inkább szükségünk. Kellenek stresszmentes időszakok is, hiszen ahogyan a hideg levegő edző hatású (hideg-stressz) egy bizonyos időtartamig - például szánkózás vagy síelés idején -, úgy betegséget okoz, ha túl hosszú idejű és nem szándékosan választott. A környezet, ahol az ember biztonságban és nyugalomban érezheti magát, ahol nem kell feltétlenül megfelelnie, szükséges az előző stresszhelyzetekből való felépüléshez és a következőkre való felkészüléshez. Ellazít a természet is, az erdő, a vízpart, a vízcsobogás, a madárcsicsergés. Sokan úgy vélik, hogy más oldalon egészségtelen szokásaik is ellazítanak: dohányzás, kávé, túlzott tv-nézés, alkohol, veszekedés. Jó lenne tisztán látni, hogy mit is jelent a valódi ellazulás.

Úgy tűnik számomra, hogy a stresszkezelés, stresszadagolás, regeneráció egyre inkább az egyszerű mindennapos "konyhai fortélyok" közé kellene tartozzon, az iskolákban még nem tanítják, a televíziókban sem ismertetik; főzőtanfolyamokhoz hasonlóan, bárki által elvégezhető gyorstalpaló stresszkezelő tanfolyamokat sem indítanak. Valahogyan ez a társadalom még mindig hamarabb észleli a növekvő számú dugóban veszteglő autót, mint az azokból kiszálló egyre több ideges és indulatos embert. A megoldás pedig nem kizárólag az új utak építésében rejlik, hanem sokkal inkább abban, hogy mi hogy viszonyulunk az élet eseményeihez - mennyire hagyjuk magunkat felpaprikázni, és este hogy tudjuk mielőbb, egészségkárosítás nélkül oldani a felgyülemlett feszültséget.

Dőljön hátra kicsit a karosszékében, lazuljon el, és olvasgassa lapunk legújabb tanácsait stressztűrő képessége fokozására!

Dr. Tamasi József

| stressz
2003-10-01 17:10:15


hirdetés