A fiatalság forrása
Böjtölési tanácsadó

Gyakran érzi magát idegesnek és feszültnek? Szeretne felszabadulni a mindennapos rohanás és stressz alól, hogy belső rendet és nyugalmat találhasson? Ön is az emésztési zavarokkal és krónikus székrekedéssel küszködő emberek népes táborának tagja? Rendszertelen életmódja és rossz étkezési szokásai miatt?Szükségét érzi, hogy egész szervezetét megtisztítsa és salaktalanítsa? Sohasem késő tartson böjtkúrát!

| Ideál - Reforméletmód magazin 2004 ;16(5):19-20   Celsus Kft. | Mihalec, G.
A böjt, vagyis a táplálékfelvételről való önkéntes részleges vagy teljes lemondás, az emberiség legősibb gyógymódja. Elődeink ötletei és tapasztalatai -   akik a böjtölést aktív megelőzésnek és gyógyításnak tekintették - ma, a rohanó és   stresszel teli élet során egyre nagyobb jelentőséget és elfogadást nyernek.

A mai böjtformák, mint amilyen az F. X. Mayr-kúra, a Buchinger-féle böjt, a Heun féle nyersléböjt, ezeket az ősi ismereteket viszik tovább, teszik orvosilag ellenőrizhetővé, és igazítják a mostani életkörülményekhez.

III. Böjt = belülről történő táplálkozás

Kétféle táplálkozási módot különböztetünk meg. A "kívülről történő táplálkozás" esetében a felvett élelemből merít a test erőt és melegséget. Megfelelő mennyiségű egészséges táplálék felvételekor a teljesítmény és a közérzet javul.

A "belülről történő táplálkozásnak", vagyis böjt idején, amikor nem veszünk magunkhoz szilárd eledelt, mégis egészségesnek, teljesítőképesnek és elégedettnek érezzük magunkat. A melegséget és az erőt ilyenkor nem a felvett élelmiszerből, hanem az elraktározott belső táplálékraktárból nyerjük.

A böjtkúra megkezdése a külső táplálkozásról a belsőre való átváltással kezdődik. Ez a folyamat automatikus, hiszen maga a test szabályozza. Böjtölni mindenki tud, ráadásul könnyebb is, mint diétázni, mert akkor a test nem kapcsol át belső táplálkozásra, ezért éhezünk. A külső táplálékbevitel teljes felfüggesztésekor a szervezet belső energiaforrásaiból tartja fenn magát.

Jó tudni! A böjtölés tehát része életünknek, semmi köze a nélkülözéshez és a hiányhoz. Nem szabad összetéveszteni semmilyen divatos diétairányzattal! Aki jól böjtöl, nem éhezik.

A böjt

  • Az emberi élet természetes része.
  • Böjt idején a szervezet táplálékkészleteiből való merít erőt.
  • A leggyorsabb, legkellemesebb és legegészségesebb fogyókúra.
  • Segít áttérni egészségesebb élet- és táplálkozási módra.

A böjt hatása az emésztőrendszerre

A mai ember krónikus emésztési betegsége az első számú civilizációs betegség.

Az élelmiszer-túlkínálat miatt ételeink összetétele és elkészítési módja gyakran helytelen. A hiányos táplálkozás, valamint a rostanyagok és folyadék hiánya sok embernél emésztési problémákat okoz. A maradékot elvégzi a rohanás és a stressz: túl gyorsan eszünk, túl sokat, túl gyorsan, túl későn, amihez pedig   állandó mozgáshiány párosul, amely zavarja az emésztési ritmust, és károsítja a bélflórát.

A bél főmunkaideje a kora reggeli mélyalvási szakaszban kezdődik. Dél körül már érezhetően lelassul, este már csak minimális munkát fejt ki. Ha a belek mozgása és ezzel együtt a béltartalom keveredése és továbbszállítása egyre jobban romlik, a bél tartalma megreked, és a tápanyagok nem jutnak el a szervekhez.

Ha az utolsó táplálékfelvétel este túl későn történik, nehéz és egészségtelen volt, akkor a bél tartalma a következő órákban "komposztálódik", vagyis elkezd erjedni és rothadni. Eközben különféle gázok és alkoholos illetve káros méreganyag keletkeznek. Székrekedés esetén ezek a bomlástermékek sokáig időznek a bélben, és lerakódnak a bélfalon, illetve felszívódnak, és a sejtekben, kötőszövetekben felhalmozódnak. Ezt a folyamatot hívják salakosodásnak.

Következmények:

  • általános közérzet romlás
  • kedvetlenség, fáradtság, erőtlenség
  • idegesség, izgatottság, ingerlékenység, fejfájás

Jó tudni!

  • A böjt egyik legfontosabb célja a bélműködés egészségének rendezése
  • Az emésztési helyreállításával a közérzeti zavarok is enyhülnek
  • A jó bélműködés a legjobb és legtermészetesebb belső kozmetika

A böjt alapos béltisztítással kezdődik!

A böjtkúra első lépése mindig az alapos béltisztítás. E tisztítás célja a bélszennyeződés eltávolítása, valamint az emésztési rendszer öntisztító képességének helyreállítása. Emellett pedig a béltisztítás biztosítja a "böjt-táplálkozási program" elindulását. A test ezt követően átáll felvételről kiválasztásra. Elindul a belső táplálkozás, az éhség megszűnik és az ember elkezd "önmagából" élni.

Ez a tisztítás a következő tisztítási módszerekkel végezhető:

  • beöntéssel   vagy
  • kolon-hidroterápiával
  • keserű vagy Glaubersós oldat illetve keserű gyógyvizek éhgyomorra történő elfogyasztásával

A böjtölés 5 alapszabálya

1. Semmit se egyen, csak igyon!

Igyon sok (3-4 liter) gyógyteát, hígitott gyümölcsleveket, sószegény zöldségturmixot, tejsavót vagy vizet!

2. Hagyjon el mindent, ami nem létfontosságú!

Nikotint, alkoholt, kávét, édességet, cigarettát és vízhajtót.

3. Szakadjon el a hétköznapoktól!

Lazítson, és engedje át magát belső irányításának! Keressen nyugalmat és biztonságot, szabadítsa fel magát a mindennapok kötelességei és kényszere alól!

4. Viselkedjen természetesen!

Fontos, hogy olyan tevékenységeket végezzen, amelyeket a teste igényel! Pihenjen eleget, de sportoljon is! Jó testi és lelki közérzet leggyorsabban a mozgás és pihenés váltakozásával érhető el.

5. Serkentse a kiválasztást!

Ne csak a bélrendszert tisztítsa ki! A bőr, a vesék, a tüdő is számos anyagcsere-hulladékot választ ki. Végezzen száraz testledörzsölést, igyon sokat, végezzen légzőgyakorlatokat!

További tippek a böjtöléshez

Igyon, hogy alaposan salaktalanítson!

Fogyasszon a böjtkúra alatt és után is legalább 2 ,5-3 liter folyadékot naponta! Ezzel megakadályozza a bőr kiszáradását, támogatja a béltisztítást, és kimossa a káros az anyagcseretermékeket.

Kiegészítő salaktalanító módszerek

A szauna, a masszázs és a Kneipp-beöntések serkentik a vérkeringést, valamint a salak kiválasztását a bőrön keresztül. A friss levegő és a mély hasi légzés is elindítja a sejtek öntisztulását, energiával való feltöltődését.

Lelki regenerálódás elősegítése

Egészségügyi problémáink nagy része összefügg a pszichénkkel. Belső beállítottságunknak   fontos szerepe van az egészség és az életminőség szempontjából   Használja ki a böjtkúrát a belső bizalom és az optimista gondolkodás gyógyító erejének kialakítására! Relaxáljon, meditáljon, gondolja át milyen reformokra van szükség életmódjában, szellemi és lelki beállítódásában! Készítsen terveket, és kezdje előkészíteni a megvalósításukat!

A táplálkozási szokások újratájolása

Minden böjtkúra újabb impulzusokat nyújt a táplálkozás átállítására is. Már a böjt ideje alatt gondolkodjon és tervezzen a böjt utáni időre!

  • - Táplálkozzon teljesértékűen!
  • - Vezesse be a böjt elvét a mindennapjaiba - este korán vacsorázzon, reggelig ne egyen!
  • - Étkezzen tudatosan, nevelje magát ésszerű táplálkozási kultúrára!
  • - Ügyeljen testének jelzéseire!
  • - Gondoljon a rendszeres bélápolásra, emésztéstámogatásra!

Mihalec Gábor

|
2004-04-22 19:01:44


data-full-width-responsive="true">