Egye egészségesre magát!

Minden, amit megeszünk-megiszunk, hat ránk, így befolyásolja közérzetünket is. Cikkünkben ezért olyan élelmiszereket mutatunk be, amelyek tizenkét gyakori panasz hatásos ellenszerének bizonyulnak.

| Ideál - Reforméletmód magazin 2004 ;16(12):14-15   Celsus Kft. | Perger, A.
Időnként lábikragörcs zavarja meg álmunkat? Néha olyan fehérek vagyunk, mint a fal? Sokszor érezzük magunkat fáradtnak, és nem tudunk koncentrálni? Hajunk erőtlen vagy talán hullik is? Volt már asztmás rohamunk és elfeledkeztünk az inhalációs spray-ről? Vagy izomláz, gyomorégés, székrekedés kínoz? A felsorolt kellemetlenségek ellen senki sincsen felvértezve. Ám, aki okos, ahelyett, hogy házipatikájához sietne, inkább a gyümölcskosárba vagy a hűtőbe nyúl. Ha odafigyelünk testünk jelzéseire, néha feleslegessé válhatnak a gyógyszerek, mert tudjuk, hogy a különböző tünetek esetén mire van szüksége szervezetünknek.

Lábikragörcs

Ok: fehérjedús ételeket tartalmazó diéta, vízhajtó és hashajtó gyógyszerek, a túlzott alkoholfogyasztás és az erőteljes izzadást kiváltó sportfajták, amelyek magnézium ot vonnak ki a szervezetből, márpedig ennek az ásványnak a hiánya növeli a görcsre való hajlamot. A görcs előjele a bizsergő érzés.

Segítség: fogyasszunk több halat, banánt, teljes kiőrlésű gabonából készült termékeket, babot, diót és zöld salátákat! Sportolás előtt és után együnk egy banánt, és igyunk meg egy pohár ásványvizet, amely literenként több mint 100 mg magnéziumot tartalmaz.

Sápadt arcbőr

Ok: előkelő-e vagy sem, ha sápadtak vagyunk, valószínűleg vashiány unk van. Normális esetben a szervezetünkben kereken 4 g vas van. Ebből 3 g a vörösvértestekben. Vashiány esetén ezeknek az oxigénhordozóknak a száma csökken, és vérszegénység alakul ki. Különösen veszélyeztetettek a vegetáriánusok és a kitartást igénylő sportokat űzők. A sápadtság mögött a gyomor-bél területén kialakult rejtett vérveszteség is állhat.

Segítség: sok vasat tartalmaz mindenekelőtt az alma, a tök, a tofu, a borsó, a brokkoli, az osztriga és a teljes kiőrlésű gabonából készült kenyér. Szervezetünk legjobban a húsban, a belsőségekben és a halban található vasat képes felvenni, különösen, ha C-vitaminnal is megtámogatjuk a folyamatot. Egy szelet mákos süti egy pohár frissen préselt narancslével kiváló vasforrás.

Fogszuvasodás

Ok: leggyakrabban a cukor . A baktériumok ugyanis savakká erjesztik, s ez megtámadja a fogzománcot, ettől lyukak keletkeznek.

Segítség: a feketetea, a tengeri halak, a paradicsom és a teljes kiőrlésű gabonából készült termékek hasznosak, mert a bennük található fluorid megelőzi a fogszuvasodást, és megállítja a kezdődő károsodást. Az alma cellulózrostjaival eltávolítja a lerakódásokat. Egyes kutatók szerint sajttal is érdemes befejezni az étkezéseket, mert magas kalciumtartalma serkenti a nyálfolyást.

Hajhullás

Ok: hajunk áldozatul eshet a magas láznak vagy a szigorú diétának is. Más esetben a jódhiány gátolja pajzsmirigyünk működését, ezért hullatjuk hajszálainkat. Ha ezenkívül kedvetlenek, feledékenyek vagyunk, érzékenyen reagálunk a hidegre, és székrekedésben is szenvedünk, lehet, hogy a pajzsmirigyünk nem működik megfelelően.

Segítség: felnőtteknek minimum napi 150-300 mg jódot javasolnak. Ehelyett nem ritka, hogy mindössze 30-70 mg-ot veszünk magunkhoz. Fogyasszunk jódtartalmú élelmiszereket, például tenger gyümölcseit, tejtermékeket és tengeri halat, akár naponta háromszor! Lehetőleg jódozott sót használjunk!

Lassú gyógyulás

Ok: ha sebeink és karcolásaink lassan gyógyulnak, lehet, hogy cinkhiány unk van. A cink sok olyan enzim lényeges alkotórésze, amelyek az immunrendszer kiszolgálói. Hiányának jele a körmök rétegezettsége és keresztirányú barázdázottsága. A vegetáriánusok különösen veszélyeztetettek!

Segítség: a cink legjobb forrásai az állati élelmiszerek: a hal, a rákok és az osztriga, valamint a tejtermékek. Sok cinket tartalmaz azonban a bab, a tofu és a gabonafélék is. Már három szelet magos kenyérrel biztosíthatjuk a napi ajánlott 15 mg-ot.

Izomláz

Ok: a mechanikus túlterheltség és a helytelen bemelegítés az izomrostok apró sérüléseihez vezethet, s ez fájdalmat okoz.

Segítség: mindig legyen otthon erős paprika! A benne található kapszaicin elősegíti a terhelt izomrostok gyógyulását. Ezenkívül tisztítja a tüdőt, elfolyósítja a nyákot, segíti a véráramlást és fájdalomcsillapító hatású.

Reggeli fáradtság

Ok: a váltott műszak, a stressz, a közeli villamos zaja, vashiány vagy egyszerűen a kevés alvás. Szervezetünk ilyenkor vonakodik felvenni a beköszöntő nap ritmusát.

Segítség: reggelizzünk kétszer, és reggelink tartalmazzon müzlit vagy zabpelyhet! Az első étkezéssel megkezdjük a napot, a másodikkal megakadályozzuk, hogy egész délelőttünket átjárja a napkezdés fáradsága. Együnk még tofut, egy halas vagy sajtos szendvicset, teljes kiőrlésű gabonából készült kenyeret joghurttal vagy dióval. Mindezekben megtalálhatóak azok a fehérjék, amelyek a fáradtságunkat ellensúlyozzák. Segít még a zöld- vagy a matetea is.

Vesekő

Ok: a sok húst tartalmazó étrend, a krónikus folyadékhiány és a kemény csapvíz kőképződéshez vezethet a vesékben, a húgyvezetékekben és a hólyagban. Tízből kilenc esetben a kövek kalciumot tartalmaznak.

Segítség: fogyasszunk kevesebb húst, több ballasztanyagot, gyümölcsöt és zöldséget! A bennük található magnézium ellensúlyozza a kalciumot. Igyunk meg napi két liter magnéziumban gazdag és kalciumszegény vizet! Heti egy pohár sör 53 százalékkal csökkenti a vesekő kockázatát!

Nehéz légzés

Ok: a negyven év alattiaknál az asztmát kilencven százalékban allergia okozza. Idősebbeknél inkább a tüdő egyéb megbetegedései. (Természetesen a pszichikai tényezők is szerepet játszanak.)

Segítség: igyunk naponta háromszor egy csésze feketeteát. Ez akár harminc százalékkal enyhíti a rohamok súlyosságát és gyakoriságát. A teofillin kitágítja a hörgőket, és így az asztma hatásos ellenszere. A hagyma is jó hatású. Fogyasszunk halakat és erős ételeket, mert a halolaj és az erős paprika tisztítja a légutakat!

Székrekedés

Ok : a mozgáshiány , a túlsúly, a túl kevés folyadékbevitel , a stressz , a banán és a csokoládé, valamint a ballasztanyagokban szegény táplálkozás és a gyógyszerek mellékhatásai.

Segítség: egyes gyümölcsök, mint például a szilva, a füge, a sárgabarack és a datolya a bennük található szorbit és xilit miatt hashajtó hatásúak. A szilva-, a bodza- és a savanyúkáposzta-lé is segítenek. Igyunk reggel felkelés után egy pohár langyos, kissé sós vizet!

Vizeletpangás

Ok: a hormonháztartás egyensúlyának időskorban való felborulása a prosztata megnagyobbodását okozhatja, ami pedig beszűkíti a húgycsövet.

Segítség: ha a panaszok nemrégiben jelentkeztek, vagy urológusunk már kizárta a daganat lehetőségét, álljunk át ázsiai étrendre: a rizs, a teljes kiőrlésű gabonából készült pékáruk és a szójatermékek, a bab, a lencse, a borsó, a lenmag, a tökmag és a csalántea fitoösztrogéneket tartalmaznak, amelyek fékezik a prosztata megnagyobbodását.

Gyomorégés

Ok: a túlsúly, a stressz, az alkohol és a nikotin gyengítik a nyelőcső záróizmát . A gyomorsav feljut a nyelőcsőbe, megtámadja annak nyálkahártyáját, és ez okozza a szegycsont mögötti égető érzést.

Segítség: igyunk kamilla-, édeskömény- vagy feketeteát! Együnk rizst, krumplit, halat és tojást, sárgarépát és zöld salátákat. A bennük található A-vitamin és keményítő védi az érzékeny nyálkahártyákat.

A mostanában egyre gyakrabban használt, modern, angol szó: "nutraceuticals" azokat az élelmiszereket jelöli, amelyek egészséget ígérnek… Ehhez képest nézzük mi is a valóság!

Amit a reklámok ígérnek

A valóság

Halolajkapszulák

Omega-3 zsírsavaival csökkenti a koleszterinszintet és a magas vérnyomást.

Csak nagyon magas dózisban hatnak.

Fokhagymakapszulák

Pozitív hatásuk van a vérnyomásra és a vérzsírokra, védenek az érelmeszesedés ellen.

Nagy adagban jó, az érzékeny gyomrúak legyenek óvatosak vele!

Gyümölcskoncentrátumok

Állítólag minden benne van, ami csak egészséges: a klorofilltól a vitaminokon, az ásványi anyagokon és a ballasztanyagokon keresztül az enzimekig.

Nem bizonyított, hat-e a készítmény akkor is, ha valaki egészségtelenül táplálkozik. A frisset ez sem képes pótolni!

Ballasztanyagok

A bélműködés szabályozására, székrekedés ellen jó.

Ha a ballasztanyagok nem pektinnel együtt vannak jelen, hatástalanok. Sokat kell inni a rostokhoz, különben székrekedést okoznak!

Zsírelnyelő és -lebontó kapszulák

Ballasztanyagokat és chitosant tartalmaznak, amelyek állítólag felszívják a zsírt a táplálékból, hogy „természetes” úton kiválasszák azt.

Értékesítés nélkül kiválaszthatják a zsírban oldódó létfontosságú vitaminokat és zsírokat, valamint az orvosságokat is.

Algatermékek

Az ígéretek szerint serkentik a salaktalanítást, támogatják az immunrendszert.

Salaktalanító kúrák kiegészítésére alkalmasak, önmagukban nem elegendőek.

Energiaitalok

A koffein, a guarana, a cukor és a DHA állítólag éberré tesz.

Csak elkendőzik a fáradtságot, és fokozzák a teljesítménystresszt.

Probiotikus joghurtok

Olyan baktériumokat tartalmaznak, amelyek erősítik az immunrendszert és regenerálják a bélflórát.

Nem tisztázott, mennyi ideig élnek még a baktériumok a joghurtban és a kefirben. Valószínűleg jobban járunk a sok különféle baktériumot tartalmazó termékekkel.

Koenzim Q10

Gyökfogóként ez az enzim állítólag energiával tölt fel, megakadályozza a rák kialakulását és a szívizom gyengeségét, valamint javítja a széles körben elterjedt magas vérnyomást.

35 éves kor után a spontán Q10-termelés a sejtekben csökken. Regenerálásra jó a kúraszerű használat. Kiegészítő kezeléshez nagy adag (100-150 mg) kell.

|
2004-12-04 21:36:15
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop