A szexuális preferenciát befolyásoló kémiai anyagot találtak egerekben

Egy, az agyukban található kémiai anyag befolyásolja a hím egerek szexuális preferenciáját - idézte kínai tudósok megállapítását a BBC hírportálja.

Mint a Nature tudományos magazin online kiadásában ismertették, a génmódosított, szerotonin nevű ingerületátvivő nélküli hím egereknek csökkent az érdeklődésük a nőstények iránt. Ez az első eset, amikor kimutatták, hogy a szerotonin szerepet játszik egy emlős szexuális preferenciájában.

A BBC-nek nyilatkozó szakértők figyelmeztetnek ugyanakkor annak veszélyeire, hogy az eredményből következtetéseket vonjanak le az emberi szexualitásra. "Bár a kérdés, hogy egy hím párzási próbálkozásait ki felé irányítja, alapvetően fontos a társadalmi kapcsolatok szempontjából, keveset tudunk az emlősök szexuális preferenciáját szabályozó molekuláris és sejtszintű mechanizmusokról" - írták maguk a pekingi kutatók a Nature honlapján (www.nature.com).

A kísérletsorozatban először olyan egereket hoztak létre, amelyek agya nem volt fogadókész a szerotonin molekulákra, mert hiányzott az ehhez szükséges receptor. Ezek az egerek a normál egerekkel ellentétben nem a nőstényeket részesítették előnyben közös ketrecbe helyezve, hanem egyforma érdeklődést mutattak a hímek és a nőstények iránt.

Hasonló eredmények születtek akkor is, amikor úgy módosították az egereket, hogy agyuk magát a hírvivő anyagot, a szerotonint nem termelte. Ehhez a triptofán-hidroxiláz 2 jelű gént "ütötték ki" a génszabászok, amely nélkülözhetetlen a szerotonin (5-hidroxi-triptofán vagy 5-HTP) termeléséhez.

Keith Kendrick professzor, a cambridge-i Babraham Intézet idegtudósa hangsúlyozta, hogy az egereknél a szexuális viselkedést a szaglás irányítja, az emberi szexualitásra ez sokkal kevésbé érvényes. Mint hozzátette, a szelektív szerotonin visszavételt gátló gyógyszerek (SSRI-k) alkalmazásából már nagy mennyiségű tudományos információ gyűlt össze, ám ezek azt mutatják, hogy az ember szexuális preferenciájára nincs ilyen hatással a szerotonin.
| szexuális működés, szerotonin, szexuális preferencia, homoszexuális, heteroszexuális