12 koffeinmentes tipp álmosság ellen

Egyre többen vagyunk, akik egyre kevesebbet alszunk, és ha a munkahelyen ránktör az álmosság, kézenfekvő, hogy iszunk egy kávét vagy egy energiaitalt. A koffeinfogyasztás azonban beindítja az ördögi kört, nem tudunk elaludni, és másnap ismét csak kialvatlansággal küszködünk.

alvászavar, álmosság, energia | InforMed Hírek8   InforMed | Dobos, L.

Hogyan lehet természetes módon ébernek maradni? Erre kínálnak szakemberek néhány tippet.

1. Álljunk fel és mozogjunk egy kicsit

Már 10 perces séta is élénkít, mert oxigént pumpál az ereinkbe, az agyunkba és az izmainkba. Mindez a munkahelyen is megvalósítható, ebédszünetben pedig menjünk el egy étterembe, vagy ha otthonról hozunk ebédet, fogyasszuk el egy parkban.

2. Szundítsunk egyet

Arra azonban ügyeljünk, hogy naponta egynél többször ne, és a szunyókálás ideje ne legyen túl közel a lefekvéséhez. 5-25 perc már általában elegendő. Munkahelyen természetesen ez nemigen megoldható, ha mégis kénytelenek vagyunk, tegyük ezt az ebédszünetben. Az íróasztalnál szundítani nem túl jó ötlet, bár sok cég alkalmaz ma már pihenőszobát. Az is segít, ha megtehetjük, hogy 10 percen át csukott szemmel ülünk.

3. Pihentessük a szemünket

Ha mereven nézzük a képernyőt, a szemünk elfárad, és álmosabbak is leszünk. Időnként vegyük le a szemünket a monitorról.

4. Kapjunk be valami egészségeset, energiát nyerünk tőle

Az édes nassolnivalók csak gyors, de nem tartós energiát adnak, próbálkozzunk inkább az alábbiak egyikével:
– mogyoróvaj teljes kiőrlésű keksszel vagy zellerszárral
– joghurt egy marék dióval vagy gyümölccsel
– bébirépa zsírszegény krémsajttal

5. Beszélgessünk, hogy ébren maradjunk

Kezdeményezzünk beszélgetést, egy érdekes téma újra beindítja szunyókáló agyunkat, erős ösztönző lehet.

6. Növeljük a fényerőt

A homályos megvilágítás fokozza az álmosságérzetet és a fáradtságot. Vizsgálatok bizonyítják, hogy a nagyobb fényerő élénkít.

7. Segít a mély légzés is

Ha nagy levegőket veszünk, emelkedik a vér oxigénszintje, ettől lelassul a szívritmus, csökken a vérnyomás, és javul a keringés. Fontos, hogy a hasi légzést gyakoroljuk, ezt akár az íróasztal mellett ülve is megtehetjük. A gyors jógalégzés is növeli a koncentráló képességet.

8. Vezetés közben álljuk meg pihenni, ha álmosak vagyunk

Az álmosan vezetés legalább annyira életveszélyes, mint ha valaki ittasan ül a volán mögé. Nem segít ilyenkor az, sem, ha hangosabbra állítjuk a zenét vagy lehúzzuk az ablakot. Kérjünk meg valakit, hogy váltson fel, vagy álljunk meg egy pihenőnél, és szundítsunk egyet.

9. A monoton munka is álmossá tesz

Az éberségnek épp olyan nagy ellensége a monoton munka, mint a kialvatlanság. Próbáljuk meg az érdekesebb feladatokat akkor csinálni, amikor álmosnak érezzük magunkat.

10. Fáradtság ellen a vízivás is segít

A kiszáradás fáradtságérzetet okoz, igyunk elegendő vizet, és fogyasszunk lédús gyümölcsöket.

11. A biológiai óránkat a napfény szabályozza

Többek között ezért is igyekezzünk naponta legalább fél órát természetes fénynél tartózkodni.

12. A testmozgás fokozza az energiát és csökkenti a fáradtságot

Egy közel hétezer önkéntes bevonásával végzett vizsgálat szerint a mozgás hatékonyabb a fáradtság ellen és jobban fokozza az energiát, mint egyes, az alvászavarokra szedett gyógyszerek. A rendszeres testedzés az alvás minőségét is javítja.

Ha mindezek sem segítenek, és folyamatos álmossággal küszködünk, keressük fel az orvost, mert kezelhető a narkolepszia és az alvászavarok is.


| alvászavar, álmosság, energia
2018-10-29 13:52:48

Web Design & Development Prowebshop