Ebéd után ébren maradni

Ismerősnek hangzik? Végigdolgozza teljes gőzzel a délelőttöt, egy gyors ebéd (vagy csak néhány falat az irodában), és máris vissza a munkához. Délután kettőkor pedig már lecsukódik a szeme, és legszívesebben aludna egyet. Hogyan kerülhetjük el ezt a helyzetet?

| InforMed Hírek19   InforMed | Seprődi, B.
Először is, értsük meg, mi okozza a délutáni álmosságot. A szervezetünknek van egy természetes ritmusa, és normális, hogy elálmosodunk 2 és 3 óra között. Egyes országokban sziesztát tartanak ilyenkor, és sokan megállapították már, hogy hatékonyabban dolgoznak, ha délután alszanak egy kicsit.

A délutáni álmosság egy kicsit hasonló az esti elalvás előtti állapothoz. A test hőmérséklete lecsökken, ennek hatására pedig az agy elkezd melatonint termelni. Ez az anyag felelős az álmosságért.

Nem szabad azonban a belső órát hibáztatni: lehet, hogy az étkezési szokásai miatt olyan fáradt. A legtöbb ember ugyanis nem tankol fel elég energiát reggelente. Tegyük hát fel a következő kérdéseket magunknak: Reggeliztem? Mit reggeliztem? Mit tízóraiztam? Egy reggeli kávé és egy tízórai csoki ad egy lökést a munkához, de hosszú távon nem ad elég energiát.

Ha el akarja kerülni a délutáni kómát, kezdje egy jó reggelivel. (Ezt mondjuk a gyerekeinknek is, de mi vajon megfogadjuk?) Nőknek 300-400 kalória javasolt reggelire, férfiaknak 500. Egy kávé helyett próbáljuk meg a következőt: egy tál müzli sovány tejjel és gyümölcslé vagy friss gyümölcs, két pirítós mogyorókrémmel és banánnal, vagy rántottás szendvics sajttal.

Az alapos reggeli után nagy hiba kihagyni a tízórait. Ilyenkor kell fehérjét fogyasztani. Nem jó választás a saláta, helyette együnk főtt tojást, babot vagy borsót, pulyka- vagy csirkemellet. Kerüljük a zsíros tízórait: lassabban emésztjük meg, és gyengébbnek érezzük magunkat tőle. A kalória kell az energiához, de a teltségérzet lomhává tesz.

Mit tegyünk, ha ezek nem sikerültek? Ha későn keltünk fel a reggelihez, nem tízóraiztunk, és már ragad is le a szemünk? A jó megoldás nem a kóla és a csoki, hanem a következő hármas:

1. Mozduljon meg. Menjen sétálni, akár az iroda lépcsőházába, hogy beindítsa a vérkeringését. Így legalább nem mindig a monitort nézi. Ha a lépcsőház nem elég izgalmas, vigyen be egy ugrókötelet a munkahelyére.
2. Igyon. Egy nagy pohár hideg víz egészen felfrissítheti. Egy szelet citrommal kiegészítve még jobb.
3. Egyen. Ha elmaradt a reggeli és a tízórai, pótolja be délután. Ideális a friss gyümölcs, a mogyorófélék keveréke, vagy a teljes kiőrlésű keksz sajttal.

Még egy lehetőség: világítson. Egy rövid, akár 20 perces intenzív fénykezelés is fokozza az élénkséget, és aktivizálja az agyat. Ez azért van, mert nem termelődik melatonin erős fényben.

És ha becsukná az ajtót, és szunyókálna egy kicsit? Csábító? Jó választás, de csak akkor, ha éjjel is tud aludni. Az esti elalvást nagyban befolyásolja ugyanis, hogy mikor aludt előtte utoljára. Egy gyors szunyókálás megoldja az álmosságot, csak ne aludjon túl sokat: ettől függ ugyanis, hogyan érzi magát utána. Húsz perc pont elég lehet, de sokkal több alvás után már borzasztóan érezheti magát.
| evés, szieszta, pihenés, álmosság
2021-06-14 14:51:15
hírdetés
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop