Forró élvezet

A szauna és a szaunázás finn találmány – ha valaki helyesen csinálja, akkor rendkívül egészséges. Csak talán nem úgy, ahogy a finnek... Ők ugyanis legszívesebben vodkával párosítják-párásítják, és utána rögtön a hideg hóba vagy a közeli tóba futnak, ez pedig felér egy szívrohammal – bár ők pont így szeretik.

szauna | Ideál - Reforméletmód magazin 2002 ;14(12):50-51   Celsus Kft. | Dénes, V.
Finnországban még a társasházak közös helyiségében is találunk szaunát, sőt, a tízemeletesek földszintjén is. Nálunk még kevésbé elterjedt, hiszen a fűtése drága. Aztán különbség van még az áron kívül a hogyanban is. A Skandináv-félszigeten férfiak és nők külön szaunában, pucéran élvezik a testet-lelket melengető hőséget, míg itthon helyszűke és energiatakarékosság miatt egy helyiségben szaunázik a két nem. Gyakran fürdőruhában, bár gátlásainkkal együtt lassan ezt is levetkőzzük, és marad a lepedő vagy a törülköző. Aki nem próbálta, nem szereti, fullasztónak, izzasztónak találja. Aki viszont párszor kipróbálta és megengedheti magának, imádja. Próbáljuk ki mi is, hogy élvezni is tudjuk, és egészséges is legyen: egy kis szaunetikettel egybekötve lássuk a fő szabályokat!

Kezdjük rögtön a legfontosabbal: mennyiben más a szauna és a gőzfürdő? Nos, szaunázni hetente akár többször is lehet. A száraz, forró levegőben – amelyet 70–100 fokra izzítunk egy kályhával – izzadni kezd a test. Ha folyadéköntéssel a nedvességtartalmat hirtelen fokozzuk, szervezetünk felfokozott izzadással válaszol. Az utána következő lehűtésnél – hideg zuhany, fürdő, víztaposás, dézsába bújás vagy hóban hempergőzés – a fejet mindig le kell hűteni. Először csak 10 percig tartózkodjunk a felhevített szaunakabinban. Ezután locsoljunk vizet – esetleg növényi kivonatokkal együtt – a kályhára, majd a képződött gőzt a törülköző mozgatásával osszuk el egyenletesen a kabin légterében. A hűtőzésnél a zuhany után – ha lehet – maradjunk mezítelenül addig, amíg fázni nem kezdünk.

Míg az egészséges ember a szauna száraz, forró levegőjét jól viseli, a tűrőképesség forró gőzfürdőben lényegesen kisebb. A gőzfürdő egyrészt megterhelőbb, mert a vízgőz jobban vezeti a meleget, mint a levegő, ugyanakkor a vízgőzzel túltelített levegő gátolja az izzadást, és a párolgással járó hőleadás ezáltal kiesik. Ám a gőzfürdő mégis kíméletesebb, mint a szauna, ha a gőzkamrában csak 50-60 fok meleg van. Csak olyan hosszan maradjuk a gőzben, ameddig jólesik – ez semmiképpen se legyen több 15-20 percnél! A lehűlési és pihenési fázisokat feltétlenül tartsuk be.

Jó tudni!

A rendszeres szaunázás fokozza az ellenálló képességet, segítségével megelőzhető a megfázás, támogatja a vérkeringést, ellazít. Ez utóbbi feltétele, hogy legalább 2-3 óra időt szakítsunk rá.

Figyelem! Az általános hiedelemmel szemben a szaunázás nem fogyaszt. Amit kiizzadunk szaunázás közben, az víz. Ezt a vízveszteséget ásványvízzel, gyümölcslével a szervezet szinte azonnal kiegyenlíti.

Szauna előtt ne igyunk, utána viszont legalább fél-egy liter folyadékot fogyasszunk el, hogy ezzel segítsük a salaktalanítást és stabilizáljuk a keringést.

Fontos a lehűlési fázis

A szauna utáni hűtőzésnek is megvan a maga művészete. Mindig a végtagok felől kezdjük a hideg vizes zuhanyt, és úgy haladjunk a testközép felé. A végtagok után a nyakat, arcot, tarkót mossuk le, majd a hátat, s végül a mellkas elülső részét. A szívzóna mindig az utolsó. A hideg fürdőnek nem kell túl sokáig tartania, nehogy megfázzunk.

Érdekes

Tudta-e, hogy egy zuhanyozás átlagosan 10,4 percig tart, és ezalatt mintegy 37 liter víz folyik el? És azt, hogy legtöbben a 40,5 fokos zuhanyt részesítik előnyben? Elsősorban a férfiak hajlamosak feszültségük oldására eme tisztálkodási módot alkalmazni, a hölgyek 81 százaléka szívesebben pancsikol a kádban. A mosdókesztyű és a váltott hőmérsékletű vízsugár alkalmazása igen frissítő hatású: felüdíti a bőrt és serkenti a vérkeringést. A hideg zuhany a Kneipp-kúra fontos alkotórésze. Langyos vízzel és gyenge vízsugárral kezdjük, majd felváltva hideg és meleg zuhanyt használjunk. Mivel a test reggel melegebb, estére pedig lehűl, ajánlatos reggel hideg, este meleg zuhanyt alkalmazni.

Forró és hideg – ennyi lenne?

Nos, nem teljesen, a szaunázás szertartása ennél bonyolultabb.

  • Ha már előtte lezuhanyzunk, nem csak a higiéniai követelményeknek felelünk meg, hanem testünk izzadását is elősegítjük.
  • Ügyeljünk arra is, hogy túl sokáig ne tartózkodjunk a kabinban, mert megterhelheti szervezetünket!
  • Éppen ezért a hirtelen felállással is vigyázzunk, nehogy megszédüljünk!
  • A szaunakabinban többször dörzsöljük át testünket szivaccsal vagy törülközővel, ezzel megkönnyítjük az esetleges illóolajok felszívódását, másrészt fokozzuk vérkeringésünket, harmadrészt pedig bőrünk lélegzését is elősegítjük.
  • A higiénia azt is megköveteli, hogy a nők hosszú hajukat feltűzzék, vagy törülközőbe csavarják.
  • Ha a szaunakabin közelében van frigidárium, tepidarium és caldarium, valamint medence, akkor a következő sorrendet tartsuk be: langyos vizes zuhanyozás, 2 perc hideg vizes taposás, 15 perc szauna, 2–5 tepidarium, majd 2–5 perc caldarium, 2 perc frigidárium, zuhanyozás, 2 perc úszás, zuhanyozás, 10–15 perc pihenés, 15 perc szauna stb.
  • A lényeg, hogy testünket lehetőség szerint fokozatosan hűtsük le, vagy ha hideg vizes medencébe vetjük magunkat, azonnal mozgassuk a testünket. Utóbbira csak akkor vállalkozzunk, ha úgy érezzük, a szauna nem szívta ki minden energiánkat. Hiszen inkább ellazulásra, feltöltődésre szolgál – nem kell sportot űzni belőle.

Szauna-illemtan

Nem illik a szaunában:

  • bikiniben, fürdőruhában ücsörögni, amikor másokon nincs semmi – helyette tekerjünk magunkra egy fürdőlepedőt, ami az izzadságot is jól felszívja,
  • hangosan beszélni, nevetgélni, mert ez a relaxáció helye: ne zavarjuk problémáinkkal mások nyugalmát,
  • lepedő, törülköző nélkül leülni/lefeküdni, mert utána mások a mi verítékünkre kell üljenek – mindig terítsünk le valamit arra a részre, ahova ülünk.
  • a verítékünket másokra csöpögtetni, rázni,
  • a többiek megkérdezése nélkül vizet vagy illóolajat önteni a kövekre – a víz miatt keletkező pára csökkenti az izzadást, és van, akit fullaszt, az illóolajokat nem mindenki szereti, sőt, néhányan allergiásak rá.

Illóolajok – a lazítás segítői

A szaunát általában fenyőből építik – és nem véletlenül. Egyrészt a zord északon ebből van a legtöbb, másrészt illóolaja, rügyeinek és leveleinek desztillációja fertőtlenítő hatású, amelyet köhögés elleni cseppekben, belélegzőszerekben és illatosítókban is használnak. A fenyőnek még a gyantája is (amelyet kanadabalzsam néven emlegetnek) hurutos betegségek kezelésére alkalmas és a toroköblítő szerek egyik leghatékonyabb anyaga. A fenyő ezen túl enyhíti az ízületi fájdalmakat, segíti a vágott és zúzott sebek gyógyulását.

Persze a szaunában használhatunk más illatokat is. Illóolajokat, növényi kivonatokat, gyógyteákat bátran csepegtethetünk a forró kőre. Hatásfokuk rövid időn belül mérhető, és a kezelésnek nincs semmilyen káros mellékhatása. Néhány tipp: a szantálfa, a jázmin, a mandarin lazító hatású, a zsálya izomelernyesztő. A citromfű, a grépfrút, az eukaliptusz és a kámfor élénkítő, a geránium relaxáló, a jázminolaj az önbizalmat növeli, a zöld citrom olaja pedig teljesítményfokozó hatású. Nyugtatófürdőhöz muskotályzsálya, fáradtság ellen a majoránna a megoldás.

| szauna
2002-12-16 16:47:33
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop