Hogyan engedjük ki a gőzt?

Elvinni a gyerekeket az iskolába, megkeresni a férjed rövidnadrágját, beugrani a főnök megbeszélésére és AZONNAL beszélni egy barátoddal: ezt általában mind egyszerre kell csinálni. Nem csoda hát, hogy egy perced sincs lazítani, de talán már nem is emlékszel, hogyan kell.

stressz | InforMed Hírek14   InforMed | Seprődi, B.

Szakemberek szerint egy kevés stressz egészséges, élénken tartja a gondolkodást. Sok feszültség azonban mind testileg, mind lelkileg káros. Egy rövid relaxáció viszont csodákat tehet, és csökkenti is a stresszel járó egészségromlás kockázatát is. Van néhány módszer, amivel szinte bárhol és bármikor kiengedheti a feszültséget.

Meditáció

Nem arról van szó, hogy a testet kényelmetlen pozícióba csavarva „óóó”-kat és „mmm”-eket kell mondani. Bármilyen ismétlődő mozgás meditáció forrása lehet, legyen szó sétáról, úszásról, festésről, kötésről. Egy fontos: csak arra figyelj, amit éppen csinálsz.

Ha eszedbe jut a munkád, a kapcsolataid, vagy a végtelen tennivaló-listád, egyszerűen ne gondolj rá, hanem fókuszálj az adott tevékenységre. Naponta 5-10 perc után már jelentősen esik a stressz-szinted.

Képzeld el magad kipihenten

Ha nagyon pörögsz a meditáláshoz, képzelj el egy nyugodt helyzetet, ami eltereli a figyelmed a mostani feszültségekről. Ez lehet a kedvenc sportod, egy sziget, egy éjjeli bár, vagy a kedvenc pulcsid illata.

A lényeg, hogy tereled el a figyelmed a feszültésekről, és helyettesítsd egy nyugalmat árasztó helyzettel. Minél valóságosabb a fantázia, annál pihentetőbb a hatása.

Lélegezz mélyeket

A felszültség a légzést felületessé teszi, a nyugodt légzés mély. A pihenéshez tehát egyszerűen mélyeket kell lélegezni.

Sóhajts egy mélyet, ellazítva a mellkasodat, kissé összehúzva az ajkaidat. Gondolj arra, hogy a köldököd környéke egy nyugodt hely. Érezd, ahogy kijön a levegő, miközben erre a területre koncentrálsz.

Végy egy mély levegőt, érezd, hogy a hasad, oldalad és derekad megfeszül. Amikor kifújod, figyelj a hasadra, érezd, ahogy ellazul a hátad és az oldalad. Tízszer ismételd meg, egyre jobban figyelve arra, ahogy ellazulsz.

Nézz körül

A gyermeki figyelem olyan nézőpont, ami gazdagabbá teszi az életet. Csak figyelni kell a világot, anélkül, hogy értékelnénk, amit látunk. Egyetlenegy tevékenységre fókuszálva, és a jelenben maradva pihenünk, és enyhítjük a szorongást.

Figyelj hát a környezetedre. A szabadban élvezd a virágok illatát, a madarak zaját, a fák látványát. A boltban vesszen el tekinteted egy ruha mintájának részleteiben, az ékszerek csillogásában, a kirakatok kínálatában.

Igyál forró teát

Ez főleg a kávéfogyasztóknak fontos. A kávé emeli a stresszhormonok szintjét, a zöld tea megnyugtat és egészséges. Hagyományosan a kamillatea a legelterjedtebb, de egyes fekete teák is hathatnak a stressz ellen.

Mutass szeretetet

Relaxálsz, ha játszol a háziállatoddal, megöleled egy barátod vagy családtagod, csókolózol a pároddal, vagy jó dolgokról beszélgetsz egy barátoddal. A szociális kapcsolatok segítenek az agynak helyesen gondolkodni, így új megoldásokat találhatsz kilátástalannak tűnő problémáidra. A fizikai kontaktus közvetlenül csökkenti a vérnyomást, és ezzel együtt a stresszhormonok szintjét is.

Masszírozd magad

Helyezd mindkét kezed a vállaidra és a nyakadra. Gyúrd az izmokat a tenyereddel. Intenzíven dörzsöld magad, miközben a vállaid lazák. Markold meg az alkarod, gyúrd ott is az izmokat, miközben a könyöködtől a csuklód fele haladsz. Ismételd meg a másik alkarodon is.

Tarts szünetet

A felnőtteknek is szükségük van néha arra, hogy kikapcsoljanak. Amikor úgy érzed, robbanni készülsz, keress egy csöndes zugot, és felejtsd el a problémáidat. Öt mély levegő, közben figyelj arra, ahogy megnyugszik a szíved. Nyugodj meg, és gondolj arra: a stressz megvár, van hát idő pihenni.

Hallgass zenét

A zene lassítja a szívverést és megnyugtatja a lelket. A legnagyobb feszültség idején rakj be egy lassú zenét, ez segít lelassulni. Erre talán alkalmasabb a klasszikus zene. Naponta harminc perc klasszikus zene annyit segít, mint egy gyengébb nyugtató.

Állítsd át a gondolkodásod

Fél perc alatt is el lehet lazítani, a következő módon: pozitívan kell gondolkodni. Képzelj el akármit, ami pozitív érzést vált ki: a feleséged, a gyereked, a háziállatod, az ékszer, amire spórolsz, a tavalyi nyaralás. Ezzel lassul a légzésed, lazulnak az izmaid, elmosolyodsz. Szakemberek szerint még a szívverésed is lassul, ellazulsz, és megnyugszol.

| stressz
2016-03-17 16:55:16