Mit tegyünk stressz ellen?

Az élet tele van stresszel, a természeti csapásoktól a követelőző főnökig széles a skála. Az Ohio State University kutatása szerint, melyet Proceedings of the National Academy of Sciences című szakfolyóirat közölt, a rövid ideig tartó stressz hasznos, de az elhúzódó, hosszan tartó stressz akár a géneket is károsítja, ami számos, betegséget előidéző gyulladáshoz vezet.

stressz, stresszkezelés | InforMed Hírek12   InforMed | Dobos, L.

A stressz kezelése mindannyiunk érdeke, az alábbiakban bemutatunk néhány módszert arra, mit tegyünk, és azt is, amit feltétlenül kerüljünk.

Menjünk a friss levegőre

A napfény hatására termelődött D-vitamin emeli a szerotonin, a jóérzést biztosító hormon szintjét, a természet pedig elvonja figyelmünket az aggályainktól.

Tartsunk be néhány rítust

Legyen az lefekvés előtti meleg fürdő, a kedvenc zenénk hallgatása vagy kutyasétáltatás, a rituális szokások mérsékelik a stresszt, sőt az elalvást is elősegítik.

Szellőztessük ki a fejünket

A negatív gondolatoktól, a „mi lett volna, ha”-elmélkedésektől úgy lehet a legjobban megszabadulni, ha valami fizikai tevékenységet találunk magunknak, ami bármi lehet: kenyérdagasztás, kötés, festés vagy hegymászás.

Spirituális töltés

A vallási csoportok és az ősi törzsek évszázadokon át imagyöngyök, rózsafüzérek segítségével mélyedtek el létük spirituális rétegeiben. Ehhez nem kell vallásosnak lenni, a megfelelő mantra kiválasztása, a pozitív gondolatok ismételgetése enyhíti a stressz tüneteit.

Használjuk a képzelőerőnket

Keressünk egy csendes sarkot, hunyjuk le a szemünket, figyeljünk a légzésünkre, és pár percre képzeletben repüljünk valami igen kellemes helyre. Ha ezt minden nap megismételjük, a szervezet ténylegesen kevesebb stresszhormont termel.

Vegyünk egy fürdőt

A fürdő testnek-léleknek egyaránt használ, még jobb, ha illatgyertyákkal kombináljuk.

Fejezzük ki a hálánkat

Több vizsgálat bizonyítja, hogy a hála kifejezése igen jó hatással van ránk, aktiválja az agy stressz-szintet irányító, valamint dopamin termelő részét.

Eddzük a testünket, mozogjunk

A legegészségesebb stresszűző a mozgás, endorfinokat szabadít fel, csökkenti az enyhe depressziót, energetizál, és megnyugtat.

Amit semmi esetre se tegyünk

Stressz esetén nem használ, sőt árt, az ivás, a dohányzás, a magunkba zárkózás és a túlevés. Az sem vezet jóra, ha a homokba dugjuk a fejünket a problémák elől.

Kapcsolódó rovatok:
Szorongásos betegségek (pánik, fóbia, kényszerbetegségek, stressz) »
Sport, fitnessz, jóga és más alternatív mozgások »
Depresszió, mánia »


Forrás: Health.com

| stressz, stresszkezelés
2014-04-02 18:20:45