A mosogatás csökkenti a stresszt?

A mosogatás jelentősen csökkenti a stressz szintjét, ha tudatosan végezzük, egy új tanulmány szerint.

stressz, stresszkezelés | InforMed Hírek13   InforMed | Glanz, J.

A Florida State University kutatói egy vizsgálat során 51 egyetemi hallgatóval mosogatást végeztettek. Mielőtt elkezdték, a hallgatók felével elolvastattak egy rövid tudatosság bekezdést, a másik felével a mosogatás rövid tárgyszerű leírását. Utóbbi nyilvánvaló volt, az előbbi viszont a feladat tudatos elvégzésére koncentrált.

Íme néhány sor: „Amikor az ember mosogat, csak mosogat. Ez azt jelenti, hogy mosogatás közben az embernek teljesen tudatában kell lennie annak, hogy mosogat. Első pillantásra ez egy kicsit butának tűnik, miért is hangsúlyoznánk egy ilyen egyszerű dolgot? De pont ez a lényeg.

Az a tény, hogy itt állok és mosogatok, a csodálatos valóság. Teljesen magam vagyok, figyelem a légzésemet, tudatában vagyok a jelenlétemnek, gondolataimnak és tevékenységemnek. Nem sodródok agyatlanul, mint egy palack, amit a hullámok ide. oda sodornak.

„Különösen érdekelt, hogy a hétköznapi tevékenységek hogyan lehetnének képesek elősegíteni egy tudatos állapotot, és ezáltal a jóllét érzését”, mondta tanulmány vezető szerzője.

A kutatók megállapították, hogy a tudatos mosogatók (akik koncentráltak a szappan szagára, a víz hőmérsékletére, az edény tapintására), 25 százalékkal szívesebben végezték a feladatot, és 27%-kal csökkentették a stressz szintjüket.

A mások csoportnak semmi haszna nem volt a feladatból. Úgy látszik, hogy a napi tevékenység, ha célzottan és tudatosan közelítjük meg, javíthatja a tudatosság állapotát, mondta a tanulmány szerzője.

A tanulmány kis létszámú volt, ezért meg kell ismételni, de úgy látszik, hogy a tudatosság elérhető számos hétköznapi tevékenység során, valószínűleg csökkenti a stresszt és javítja a közérzetet.

TIME

| stressz, stresszkezelés
2015-10-07 08:59:22