Titokzatos stressz-szignálok

Határidő, túl sok munka, izgalom - a stressz alól manapság senki sem vonhatja ki magát. Rendkívül fontos viszont, hogy elkerüljük a túlságos nyomást, nehogy a szervezet károsodjon. Szervezetünk apró jelekkel figyelmeztet minket, ha már túl sok igénybevétel nehezedik ránk. Néhány jelzés meglepő lesz!

stressz, szerotonin | Ideál - Reforméletmód magazin   Celsus Kft. | Jeni, Zs.
Nézze meg, illik-e a 13 jelzés valamelyike Önre! Ha igen: fogadja meg tanácsainkat, és lépjen rá a stresszfékre!Hogyan reagál szervezete a stresszre?1. Édességéhség

A stressz csökkenti az agyi szerotonintermelődést; ez az anyag a kiegyensúlyozott érzelmi állapotért, a jókedvért felelős. Hogy kellő szerotonin termelődhessen, a szervezetnek szénhidrátra van szüksége. Az eredmény: édességéhség.

Tanács: egyen sok szárított gyümölcsöt - a finomított cukor túl gyorsan emeli a szerotoninszintet és sok kellemetlen mellékhatása van.

2. Sérülések

Stresszes állapotban csökken a figyelem. Például egy papír éles szélétől is megsebesülhetünk, és nem vesszük észre a fájdalmat. Az ok: a stressz megnövekedett endorfinkiáramláshoz vezet, ez a szervezet természetes "fájdalomcsillapítója".

3. Szexuális kedvetlenség

A stressz elnyomja a szexuál-hormonok termelődését. A stressz súlyosabb libidóproblémákat okoz, mint ezt eddig gondolták. Sőt komoly szervi betegségekhez is vezethet. Tanács: a hormonhiányt ne csak mesterségesen, tablettákkal pótolja! Jobb, ha hetente kinevez egy-két estét, ami csak az Öné és partneréé. Használhat ilang-ilang, szantálfa és geránium olajat is párologtatásra és a fürdővizébe.

4. Szemhéjrángatózás

Mások számára alig észrevehető, az érintett számára azonban kellemetlen. Emögött mindig tartós stressz húzódik meg.Tanács: nyomja mutató- vagy középső ujját néhány másodpercre a szemhéjára!

5. Gyomorproblémák

Az emberek közel 75 %-a szenved stressz okozta emésztési gondokkal. A gyors és rendszertelen evés gyomorégéshez vezet. Tanács: szakítson mindig időt a reggelire, a kávéivók okvetlenül térjenek át a teára! Egyen gyakran és kevesebbet! Ez normalizálja az emésztőnedvek kiáramlását. Igyon kamilla, körömvirág vagy orbáncfű teát naponta 2-3 csészével!

6. Fülcsengés

Közel 10 millióan szenvednek fülzúgástól. Ha ez csak átmeneti, akkor biztosan a stressz okozza. Ha azonban a tünetek nem múlnak el, feltétlenül forduljon orvoshoz!

7. Menstruációt megelőző tünetegyüttes

Mivel a stressz csökkenti a szexuálhormonok kiáramlását, ez az ovuláció lassulásához vezethet. Így a menstruáció előtti tünetek - hasfájás, görcsök, depresszió - erősödnek.

Tanács: akut panaszok esetén jól bevált a barátcserjéből és ligetszépéből készült kivonat vagy tabletta.

8. Szívdobogás

Különösen a nők hajlamosak szívbillentyű-gyengeségre. Ez stressz hatására erős szívdobogáshoz vezethet.

Tanács: a kerékpározás és az úszás egyenletes oxigénellátáshoz vezet. Jól bevált a galagonya és kámfor kivonatából készült kenőcs használata, illetve a citromfű- és az orbáncfűtea.

9. Viszketés

Stressz hatására az agy több hisztamint bocsát ki. Ez az anyag más, a szervezet által termelt anyaggal együtt a bőr viszketéséhez vezethet.

Tanács: segít a hideg-meleg váltott zuhany és, a levendulás fürdő.

10. Immungyengeség

A stressz "ajtót nyit" a baktériumoknak. Angliában egy tanulmány során a kísérleti alanyokat öt különböző kórokozóval oltották be. Az eredmény: a stressz nyomása alatt állók sokkal hajlamosabbak a betegségekre. Ok: stresszhatásra fokozódik a mellékvese szteroidhormon-termelése, és ez csökkenti az immunrendszer aktivitását.

Tanács: igyon ginzengteát, kúraszerűen használjon grépfrúitmag- és bíbor kasvirág-kivonatot!

11. Hajhullás

Ezt is okozhatja stressz. Ilyekor az agyalapi mirigy jelzést ad a mellékveséknek és több férfihormon termelődik.

Tanács: ha keveset eszünk, kéntartalmú aminosavak, vitaminok és ásványi anyagok hiánya lép fel. Szedjen H-vitamint, élesztőkivonatot, komplex vitamin- és ásványianyag tablettákat!

12. Sápadt bőr

A krónikus stressz lelassítja a sejtmegújulást. A következmény: a bőr száraz és pikkelyes lesz.

 Tanács: ápolja bőrét zsíros kenőcsökkel vagy mandulaolajos fürdővel. A fürdéshez savas pH-jú (7 alatti) fürdőszert használjon. Szedjen kovaföld és béta-karotin tartalmú hámvédő és a bőr nedvességtartalmáról gondoskodó készítményeket!

13. Kipirosodott bőr

Stressz következtében a vérerek kitágulnak. Néhány esetben ez akár gyulladáshoz is vezethet. Tanács: edzze naponta ereit váltott hőfokú zuhannyal! Mindig hideggel fejezze be. Járjon hetente egyszer szaunába!




A cikkben szereplő természetgyógyászati módszerek nem a tényeken alapuló orvostudomány eredményein nyugszanak és nem feltétlenül azonosak az InforMed szerkesztőségének álláspontjával.
| stressz, szerotonin
2002-07-25 14:39:43