A stressz összpontosítással és kontrollal kordában tartható

Nem mindig rossz a stressz. A stressz segít felébredni a vekkerre, befizetni a csekkeket és időben rátaposni a fékre, amikor az a marha nem indul el, pedig zöld a lámpa. A rövidebb stresszrohamok erősítik az immunrendszert.

stressz, hormon, kontroll | The New York Times Health News Service   Medincorp | Lamb, K.

Ezért aztán a szakemberek nem is a stressz eltüntetéséről, hanem menedzseléséről beszélnek. Azt szeretnék megtudni, mekkora az ideális stressz, ami végig lökést adhat az életben, de nem káros.

Az ilyen szakértők biztosan nem izgulnak azért, hogy állás nélkül maradnak. A stressz a háziorvosi vizitek kétharmadának játszik szerepet, derült ki az American Academy of Family Physicians adataiból, és a 65 év alatti elhalálozások felénél is fontos tényező.

Csak annyi stressz kellene tehát, amitől reggel felkelünk, de nem zuhanunk este hullafáradtan az ágyba.

A szervezet adrenalin és más hormonok termelésével reagál a stresszre, így tudjuk elkerülni vagy legyőzni a fizikai veszélyt. A szívünk tempója gyorsul, szemünk kitágul és a vér az emésztőrendszerből az izmok felé áramlik. A mozgás segítésére a májból cukor, a belekből zsír szabadul fel.

Ez mind hasznos, ha egy tigris elől menekülnünk vagy ha a tűzhelyen kell eloltani a hirtelen tüzet, de nem segít, ha egy kedvezőtlen bankkártya-egyenleggel vagy egy hisztériás főnökkel kell szembenézünk, márpedig ez a fajta mentális stressz manapság gyakoribb, mint amire testünk eredetileg készült.

Érzelmi stressz esetén az izmoknak nincsen szükségük a cukorra és a zsírra, ezért az lerakódik az erek falán.

Minderre a stressztanácsadók az összpontosítást és a kontrollt javasolják. Arra fókuszáljunk, ami valóban fontos, és kontrolláljuk, amit tehetünk és teszünk.

A University of Dayton előadássorozatán Dave Evans, a Kettering Medical Center munkatársa dr. Hand Selye-ről, a modern stressz atyjának tartott pszichológusról tartott előadást.

A stressz dr. Selye szerint "nem annyira egy esemény, hanem az esemény emberi érzékelése". Gondoljunk csak arra, hogy hogyan készül fel a testünk egy tigrissel való harcra, még ha az a tigris csak a mozivászonról támad is.

A másik fontos felismerés, hogy ha képesek vagyunk irányítani érzékelésünket, akkor kontroll alatt tarthatjuk a stressz szintjét is. Igen is meg nem is, mondja erről Dennis O'Grady. A destressz (vagyis a stressz levezetése) annak függvénye, hogy miként reagálunk a stresszt okozó ún. stresszorokra, de egyben magának a stresszornak és annak is, "mennyire bánt el velünk az élet".

"Egy csomó divatos pszichológiai irányzat alapul a kontroll utópiáján - hogy agyunk olyan erős, hogy bármit képes ellenőrizni - mondta O'Grady -, de ez sajnos nem igaz. Sőt, erős stresszor, ha hiába próbálkozunk olyan kontrollt tartani, ami nincs is meg bennünk."

A legtöbben egyetértenek azonban abban, hogy a reális célok kitűzése a legfontosabb. Ha pedig a reális célokra fókuszálunk, akkor egy pillanatnyi visszavonulás nem lesz kudarc.

Tehát határozzuk meg, mi is a fontos, tartsuk ellenőrzésünk alatt, amit tudunk, és eszerint döntsünk. Persze ez sokkal könnyebbnek hangzik, mint amilyen, de talán a derű és higgadtság egészére koncentrálni egyszerűbb, mint a hozzávezető lépéseket memorizálni.

Megjelent: Cox News Service

| stressz, hormon, kontroll
2002-07-31 17:58:55


Web Design & Development Prowebshop