Kiút a stresszcsapdából

Mindennapos hajsza, feszültségek a munkahelyen, és még hétvégén is telt ház – mindig csak stressz. Ennek egy részét azonban saját magunk hozzuk létre. Íme néhány tipp, hogyan szabadulhatunk ki ebből a stresszcsapdából…

stressz | Ideál - Reforméletmód magazin 2003 ;15(4):6-7   Celsus Kft. | Perger, A.
Gyakran van szinte teljesen valósághű álma a munkájáról? Előfordul-e, hogy egy fantasztikusan szép szerelmes film közben például olyan dolgok jutnak eszébe, hogy a fiát holnap reggel feltétlenül emlékeztetnie kell rá, el ne felejtse, hogy bejelentkezett a fogorvoshoz? Az esti fogmosás közben már a következő nap tennivalóin jár az esze? Lelkiismeret-furdalást érez, ha egész hétvégén csak a kanapén heverészik, és kimarad mindenféle rokonlátogatás, kirándulás, kultúrprogram és bevásárlás?

Ha igen, akkor Ön is azok közé tartozik, akik még szabadidejükben sem képesek megszabadulni a hajszoltság érzésétől, és ezért egyáltalán nem képesek lazítani. Akiknek a képzeletbeli kis manó folyton azt súgja, hogy nem szabad semmittevéssel tölteni az időnket, hogy még rengeteg kötelezettségünk van, és majd akkor pihenjünk, ha már nem lesz ilyen iszonyatosan sok dolgunk. Az ilyen hozzáállással saját magunk is nagymértékben hozzájárulunk az állandó stressz kialakulásához, amire ugyanakkor folyton panaszkodunk.

Akinek nincs ideje a pihenésre, az fontosnak érzi magát

A semmittevés korunk legnagyobb bűnei közé tartozik. A legtöbb ember azt gondolja, vétek az értékes időt pocsékolni, amikor annyi elintéznivalónk van és annyi mindent nem próbáltunk még ki. A többség súlyos tehernek érzi a rá váró kötelezettségeket, telefonokat és látogatásokat, valahol ugyanakkor büszke is rájuk. A sok elintéznivaló azt is jelenti számunkra: sikeres, teljes életet élünk. Geoffrey Godbey, amerikai pszichológus szerint: „Ha teljesen el akarjuk lazítani magunkat, tudni kell azt mondani: most a világon semminek és senkinek nincs rám szüksége. És ez sok embernek rendkívül nehezére esik.”

N. Nikolett, egy kávéház üzletvezetője is ezek közé tartozik. „Ha szabadnapos voltam, vagy éppen a szabadságomat töltöttem, naponta háromszor felhívtam a kávéházat. Meggyőződésem volt, hogy az embereim nem fognak tudni nélkülem boldogulni. Természetesen képesek voltak rá, ahogy az kiderült, amikor egy szigetről aztán nem tudtam telefonálni. És őszintén megvallom, eltartott egy darabig, mire ezt feldolgoztam és elfogadtam. Most pedig már nyugodtabban utazom el, mert tudom, hogy minden fantasztikusan megy nélkülem is.”

Akinek nincs otthon mobiltelefonja, e-maile és faxkészüléke, az ma már szinte régimódinak és unalmasnak tűnik. Nemcsak bizonyos szakmákban számít modernnek, hogy valaki állandóan elérhető legyen és bármikor rendelkezésre álljon. És így lesz a saját magunk által is gerjesztett stressz pozitív divatjelenség. Az, hogy stresszes az életünk, azt jelenti, fontosak, aktívak és elismertek vagyunk az üzleti életben. A szakemberek szerint a tartós stressz azonban előbb-utóbb egészségünk rovására megy, ha nem szakítja meg időnként lazítás. Fontos! A tartós stressz következményei lehetnek: ingerlékenység, emésztési és alvászavarok, sőt az immunrendszer legyengülése is.

 A stresszre a szervezet szükségprogrammal reagál

Ha nem ismerjük fel a stresszt, és nem vesszük figyelembe testünk figyelmeztető jelzéseit (pl. felgyorsult pulzus és légzés), éppen akkor fog robbanni bennünk a gépezet, amikor a bevásárlóközpont pénztáránál nem akar menni a sor, vagy amikor a jelzőlámpánál valaki előttünk kicsit a kelleténél lassabban indul el. A legkisebb kényelmetlenségre az életveszélyes helyzetekre kialakított programmal reagálunk – magyarázzák a szakemberek. Ahhoz, hogy ne lépjünk bele ebbe a stresszcsapdába, időben rá kell lépnünk a fékre. Ebben segítenek a következő lazítási módszerek és tippek, amelyek könnyedén megvalósíthatóak a mindennapok során.

Stresszűző program kemény munkanapokra

  • Hagyjunk mindent magunk mögött! Ne vigyük haza a munkánkat. Hatásos trükk: írjunk listát a legfontosabb dolgokról, amit másnap el kell intéznünk. Hagyjuk az íróasztalunkon és felejtsük el.
  • Szagoljunk bele az estébe! A hazafelé vezető úton tudatosan keressünk magunknak valami szépet: új cipő a kirakatban, madárfütty, a frissen őrölt kávé illata…
  • Klasszikus lazítórituálé. Hazaérkezés után hajítsuk a sarokba az irodai cuccokat, kényeztessük el magunkat lazítófürdővel (levendula!), aztán bújjunk össze a kedvesünkkel, keressünk valami kellemes esti programot, vagy egyszerűen menjünk el sétálni.
  • Lazító feszítőgyakorlatok: a stressz a test megfeszülésével jár együtt. Gyors segítség a Jacobson-féle „progresszív izomlazítás”. Lényege: testünk minden izmát egymás után néhány másodpercre megfeszítjük, majd ellazítjuk. Közben mindig egy izomra koncentrálunk és azonnal érezzük az ellazulását.
  • Felejtsük el a mindennapokat! Azoknak, akik különösen nehezen tudnak ellazulni, jó segítség lehet az igényes és kihívást jelentő szabadidős tevékenység. A lényeg, hogy semmi köze ne legyen a munkánkhoz, illetve a mindennapokhoz. Ez lehet amatőr színjátszó társulat, kórus vagy irodalmi vitafórum.
  • Csatlakozzunk lazítóművészhez! Mindegy, hogy a barátnőnk vagy a nagymamánk-e az illető – töltsük a szabadidőnket olyan emberrel, aki maga a megtestesült nyugalom, és hagyjuk, hogy az érzés átragadjon ránk.

Stresszelő ellazulás

Masszázs, sportolás, egy ital – közkedvelt relaxációs módszerek. Bizonyos körülmények között azonban ezek pontosan az ellenkező hatást is kiválthatják.

Hét klasszikus lazítási módszert mutatunk be, amelyek visszafelé is elsülhetnek:

1. Tévénézés. Ideális lazításnak tűnik, hogy kényelmesen ledőlünk a kanapéra, és egyszerűen odaragadunk a tv elé. Ez azonban nem vonatkozik a rendkívül érdekfeszítő, izgalmas, és érzelmileg megrázó témájú műsorokra. Az ilyenek inkább felkavarnak, mintsem megnyugtatnak.

2. Esti ital. Egy pohár Martini, bor vagy sör segítenek elfelejteni a napi stresszt. Több pohár azonban nem jelent nagyobb segítséget. A sok alkohol megzavarja az álmot, és a stresszoldó hatás semmivé foszlik.

3. Fitnesztréning. A sport az egyik legjobb lazítási lehetőség. Tudnunk kell azonban, mi az, ami jót tesz nekünk. Ha például egész nap egy szigorú főnök ugráltat minket, akkor az egyes edzőkre jellemző kaszárnya-hangnem csak fokozza a belső feszültséget. Ilyen esetben a magányos kerékpározás vagy a futószalag jobb választás, mint az aerobikóra.

4. Számítógépezés. A játékprogram vagy egy kis kiruccanás az internetre jó kezdet a kikapcsolódáshoz. A probléma az, hogy a legtöbb számítógép-rajongó aztán órák hosszat a képernyő előtt ül. A számítógépezéshez szükséges koncentráció nem oldja a stresszt, hanem csak fokozza.

5. Masszázs. Elvileg csodálatos lazítási módszer a test és a szellem számára. Ha azonban a masszőr túl gyorsan és túlságosan keményen dolgozza meg a feszült izmokat, akkor azok még jobban begörcsölnek, és az eredmény a lazítás helyett fájdalom lesz.

6. Egy kis szunyókálás. Munka után néha úgy érezzük, azonnal el tudnánk aludni. Ha azonban 20-30 percnél többet alszunk, ébredés után még fáradtabbnak fogjuk érezni magunkat. Az esti szundítás ezenkívül megzavarhatja az éjszakai alvás ritmusát.

7. Bevásárlókörút. Az ötlet, hogy az egész napi stressz után valami széppel ajándékozzuk meg magunkat, jó. A valóság azonban romba döntheti az elképzelésünket: nem találunk parkolóhelyet, rohannunk kell, hogy még zárás előtt odaérjünk valahová, az eladók estefelé már idegesek, a felpróbált ruhák pedig nem passzolnak. Az eredmény: a stressz és a frusztráltság érzése a tetőfokára hág.

Relaxálás édes kettesben

Ön is feszült, partnere is ideges – ennek ellenére nem kell, hogy a szabadidő veszekedéssel teljen. A közös lazítás kétszer akkora örömet szerezhet.

1. Külön utakon. Egy fárasztó nap után hagyjunk egypár percet saját magunknak! Vonuljunk külön szobába, vagy mielőtt hazamennénk, tegyünk még egy kört a ház körül, és élvezzük a jó levegőt.

2. Semleges terület. Annak érdekében, hogy a stressz ne csapjon át ok nélküli veszekedésbe, nevezzük ki a lakás egy sarkát, ahol tilos a konfliktus. Ez lehet a veszekedésmentes kanapé, az étkezősarok vagy a hálószoba.

3. Közös játék. Találjunk magunknak olyan szabadidős tevékenységet, amely mindkettőnknek örömet szerez. Ne a szex legyen az, hanem pl. közös kocogás, fényképezés, táncolás.

4. Hatalomcsere. A hétvégi program megtervezésekor sok párra jellemző a következő megnyilatkozás: „Én nem tudom, mit szeretnék. Te mit akarsz csinálni?” Ez feszültségek forrása lehet, a pszichológusok javaslata ezért: felváltva határozzuk meg a napi programot. Az egyik dönt, a másiknak pedig ellenkezés nélkül bele kell menni.

5. Asztal két személyre. Minden héten egyik este legyen csak a kettőjüké: közös főzés, beszélgetés, összebújás. Ilyenkor még a telefont se vegyük fel.

Stresszölő ételek

  • Tésztafélék: a magas szénhidráttartalmú ételek segítenek kikapcsolni. Ennek magyarázata, hogy a szénhidrátok segítik a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin termelődését. Jó stresszűzők a banán, a tésztafélék, a kenyér, a rizs és a burgonya.
  • B-vitaminok: különösen a B1 erősíti az igénybe vett idegeket. Sok B-vitamint tartalmaznak a napraforgó- és szezámmag, a dió- és mogyorófélék, a tej és a gabonamagvak.
  • Gyökerek: két ázsiai gyökér, a ginzeng és a tajgagyökér erősíti a testi és szellemi ellenálló képességet. A leghatásosabb, ha naponta szedjük, megelőzésképpen. A perui ginzengnek is nevezett macagumó szintén hatékony stresszűzőképesség-javító szer. Ezért olyan hatékony a túlhajszoltsággal járó kimerülés és libidócsökkenés kezelésekor.

P. A.

| stressz
2003-04-02 18:57:32