Mit mutat a stressz-barométer?

A stressz manapság egyre inkább tabu témává válik, mert egyre többen gondolják úgy, hogy a siker olyan életformát követel, amely az erőtartalékokból él. Erőt, határozottságot sugároznak kifelé, ahelyett, hogy kipakolnának és beszélnének a problémájukról.

stressz | Ideál - Reforméletmód magazin 2003 ;15(11):9-9   Celsus Kft.
"Sokat dolgozom." "Élvezem a munkámat, a stressz nem téma számomra." Egyre többen tagadják a stresszt, és fojtják el a testi figyelmeztető jelzéseket. Ez a fajta önámítás korunk egyik jellegzetessége. Különösen a munka világában gyakorolják...

Életerő-növelő tippek

De mit tehetünk, ha lemerültek az akkumulátorok? Összeállítottunk egypár olyan ötletet és egyszerű praktikát, amely megnövelheti az életerőnket.

Önbizalom. Antonovsky, az ismert stresszkutató végzett egy tesztet: közölte hallgatóival, hogy beszédet kell tartaniuk. Amíg néhányan még 45 perc után is verejtékeztek, mások már 8 perc után ellazultak. Hogy mi a titkuk? Bíznak a saját képességeikben, hogy egy váratlan helyzetet is meg tudnak oldani. Azt mondják maguknak: ";Képes vagyok rá!" Az önbizalom olyan, mint a vastag páncél, amely megvéd a mindennapi stressztámadásoktól.

Kell, hogy legyen valami, amiért érdemes elviselni a stresszt! Mit tegyünk, ha úgy érezzük, minden a fejünkre nő? Antonovsky azt mondja: ";Lehet, hogy idegesít bennünket a munka, a háztartás vagy az iskola. Volt idő, amikor az egész kutatómunkát el akartam dobni magamtól. Minek vegyem magamra ezt a hatalmas megterhelést? És akkor világossá vált bennem: azért teszem, hogy szeretett családomnak jó életet biztosítsak, hogy a gyerekeimet taníttathassam és felkészíthessem a munkára. A családom boldogságáért szívesen felvállalom ezt a stresszt. A szerető környezet, a biztos háttér ugyanis a legerősebb stresszölő." Akiknek kevés társas kapcsolatuk van, 84%-kal gyakrabban szenvednek stressztől.

Ne meneküljünk el a stressz elől! Rövid távon a stressz nem ártalmas. Sőt az adrenalin-túltengés megsokszorozza az energiánkat. Ám ahelyett, hogy ezt az izgalmi állapotot pozitívan kihasználnánk, gyakran megpróbálunk a stressztől megszabadulni, szélsőséges érzelmi reakciók formájában. Következmények: bizonytalanság, félelem, leblokkolt gondolkodás.

Maradjunk rugalmasak! Ha úgy érezzük, olyan munkát, iskolát választottunk, amelyhez nem vagyunk felnőve, tegyünk lépéseket más irányba, ugyanis a túlhajszolás sem jó. Ez veszi el napi energiaadagunk kb. 57%-át, ezért érezzük magunkat úgy, mintha kiütöttek volna.

Ne pazaroljuk apróságokra az energiánkat! Forgalmi dugó, hosszú sor a pénztárnál - ezek a tipikus stresszcsapdák. Dühöngéseink 80%-át magunknak köszönhetjük, mert mi fújjuk fel a semmiségeket. Kicsit több toleranciával nyugodtabbá válunk. Az életben nem megy mindig minden terv szerint. Aki ezt elfogadja, hatékony fegyverrel rendelkezik a stressz ellen.

Életre szóló lazítás

Korán kelők előnyben!

Aki reggel 15 - 30 perccel korábban kel fel, fittebb, több ereje van, és pozitívabb az élethez való hozzáállása. A korai kelés csökkenti a depresszió kockázatát, és jobb közérzetet biztosít.

Terhes dolgok gyors elintézése

Azokat a dolgokat, amelyektől borsózik a hátunk, ám mégis el kell végeznünk, végezzük el gyorsan, egyszerre - ne aprózzuk el! Különben úgy érezzük, sosem leszünk készek. Aki elintézetlen dolgokat halmoz fel, leblokkolja az agyát.

Maradjunk lazák!

Aki otthon hetente háromszor legalább tíz percet táncol, 64%-kal csökkenti a szívinfarktus kockázatát, mert a mozgás csökkenti a stresszhormonok szintjét.

Napi lazítás

Teremtsünk távolságot!

A munka és a magánélet között végezzünk el tudatosan legalább öt dolgot (pl.: sétáljunk, tusoljunk, igyunk 1 csésze teát, pakoljuk el holmijainkat...). Az a fontos, hogy ezek a dolgok mindig ugyanabban a sorrendben kövessék egymást. Két hét után az agy tudni fogja: most át kell váltani a megfeszített munkáról lazításra, pihenésre.

Töltsük meg a gyomrunkat!

Az üres gyomor ingerlékennyé tesz. Ilyenkor hajlamosak vagyunk olyan dolgokat mondani, amelyek teljesen ellentétesek a szándékainkkal. Ezért inkább együnk, mielőtt valakivel vitába szállnánk. Például a napraforgómag hámozása és rágása rendkívüli módon leépíti a stresszt.

Bánatdoboz

Ha éjjel nem tudunk aludni, mert a napi gondoktól nem találunk nyugalmat, írjuk fel a problémáinkat egy cédulára, és tegyük egy cipősdobozba! Azután mondjuk magunknak: ";Most alvásidő van. Holnap kipihenten újra előveszem a problémát."

Pillanatnyi lazítás

Tankoljunk fel oxigént!

Stresszhelyzetben oxigén helyett túl sok nitrogén kerül a vérbe. Ilyenkor tankoljunk fel oxigént a következő módon: üljünk lazán egy székre, karjainkat fektessük a térdünkre, a fejünket pedig hagyjuk lógni! Két percig maradjunk így! Pozitív mellékhatás: a gerinc is ellazul, ettől pedig enyhül és ritkul a fejfájás.

Agytakarítás

Nem tud koncentrálni? Öt percig ismételgessen nyugalomra kényszerítő szavakat (pl. ";nyugalom", ";minden rendben lesz"), és közben kapcsoljon ki minden ingerforrást (rádió, tévé). Az eredmény: 25%-kal több energia.

Harmóniaképek

Ideges? Három percre hunyja be a szemét, és képzeljen maga elé egy zöld mezőt, sárga virágokkal - vagy fusson meleg homokban! Az agy továbbítja a pozitív impulzusokat az idegek felé, hamar pihentebbnek érezzük magunkat.

- M -

| stressz
2003-10-30 11:51:31


Web Design & Development Prowebshop