Valóban napi egy órát kell edzenem?

Mostanában több hirdetésben olvasható, hogy soványak maradhatunk, ha napi egy órát edzünk. Vajon igaz ez?

testmozgás, testsúly, edzés, Testsúly | InforMed Hírek8   InforMed | Dobos, L.
A JAMA-ban, az amerikai orvosszövetség folyóiratában megjelent, több mint 34 ezer középkorú nő bevonásával végzett vizsgálat eredménye szerint azok, akik 13 éven keresztül tartani tudták a súlyukat, átlagosan napi 60 perc mérsékelt intenzitású testmozgást végeztek.

Sokaknak a kedvét szegheti ez a mennyiség, azonban szerencsére a helyzet valamivel könnyebb. A vizsgálatban nem olyan „órát” vettek alapul, mint amire az átlag olvasó gondol, hanem az ún. MET-órát, (A MET a metabolikus ekvivalens.) Magyarán: egy MET az az energiamennyiség, amelyet a szervezet felhasznál, ha egy óra hosszát a kanapén heverészünk. Ha ugyanezt az órát mérsékelt tempójú sétával töltjük, akkor valamivel több, mint 3 MET az energiafelhasználás. Ha futunk, egy óra alatt már 10 MET az eredmény. Minél erőteljesebb az aktivitás, annál magasabb a MET értéke. Ugye, így már érthető?

A vizsgálat szerint azok, akik meg tudták őrizni a testsúlyukat, heti 21 MET-órányi energiát égettek el. Ez tehát napi egy órás sétával elérhető, ha azonban ennél aktívabbak vagyunk, időt takarítunk meg.

Az alábbiakban néhány ötletet adunk közre a heti edzésterv összeállításához, mely szerint napi egy óránál kevesebb mozgás is elég karcsúságunk megőrzéséhez.

  • kétszer 50 perces görkorcsolyázás
  • négy alkalommal 40 perces mérsékelt ütemű kerékpározás
  • három alkalommal 60 perc tenisz
  • hétvégén 3,5 órás kerékpártúra (3 óra, ha hegynek fölfelé)
  • három alkalommal egy óra úszás (vagy két alkalommal gyorsabb tempóban)
  • négy alkalommal egy óra kidobós vagy ugróiskola a gyerekekkel
  • három alkalommal 50 perc step-edzés
  • öt alkalommal 50 perces babakocsi-tolás
  • három alkalommal 42 perc futás

Így már nem is hangzik olyan soknak, ráadásul ne feledjük, ebben még nincsenek benne napi tevékenységek, mint a házimunka, a lépcsőmászás vagy a bevásárlás. Jó tudni, hogy idősebb korban lelassul az anyagcsere, tehát ilyenkor nem kevesebb, hanem éppen több mozgásra van szükség.

kép: sxc.hu

| testmozgás, testsúly, edzés
2010-04-13 13:35:11
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop