Fusson hajnalban, ha szmog van

Tavasszal egyre többen kezdenek sportolni a szabadban. Sajnos a nagyvárosokban a légszennyezettség sokszor olyan mértékű, hogy a tüdőre káros lehet a szabadban végzett futás, biciklizés. Mire érdemes figyelni?

szmog, sport, futás, testmozgás | InforMed Hírek13   InforMed | Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar

„Sportolás közben nagyobb tüdőtartalékot kell mozgósítani, mélyebben lélegzünk, gyakrabban kell levegőt venni. Emiatt jobban lejutnak a levegőben levő szennyező anyagok a tüdőbe, így nagyobb károsodást tudnak kiváltani, mint ha valaki csak sétálgat” – mondja a Semmelweis Egyetem Pulmonológiai Klinikájának igazgatóhelyettese, dr. Müller Veronika

A szmog, a füstköd erős légszennyezettség esetén alakul ki. Két típusa van: londoni vagy más néven téli szmog és a Los Angeles-i, amit nyári szmogként is emlegetnek. Mindkettő szélcsendes időben alakul ki. A londonira a nyirkos idő, a Los Angeles-ire az erős napfény és meleg jellemző. Mindkettő sok káros anyagot tartalmaz, a legártalmasabbak az nitrogén-dioxid, az ózon, a króm, és a szállópor részecskék.

A szállópor a levegőben eloszlott finom szemcsés szilárd vagy folyékony anyagok gyűjtőneve. A 10 mikron átmérőjű részecskék nagy része nem jut le a tüdőbe, ha a sportoló az orrán keresztül lélegzik. A 2.5 mikron alatti részecskék még így is lejutnak, és nem, vagy nehezen ürülnek ki a tüdőből.

A nitrogén-dioxid, ózon, króm a tüdőbe jutva kapcsolatba lépnek a tüdő sejtjeivel és főleg gyulladást válthatnak ki.

Hatásukra a nyálkahártya duzzadtabb lesz, szűkebbek lesznek a hörgők, több lesz a váladék, sőt arra fogékony egyénekben még tüdőgyulladás is kialakulhat.

Egy kutatás a közelmúltban kimutatta, hogy magas a szennyező anyag és szállópor tartalom esetén sportolás után a vérnyomás magasabb marad, mint a tiszta levegőn végzett testmozgáskor. Ráadásul a szálló szerves porok, például a pollenféléknek az arra érzékenyeknél allergiát okozhatnak.

Ha szmogos az idő, inkább válasszuk a teremben végzett sportolást – évszaktól függetlenül.

Ha valaki mindenképpen a szabadban akar sportolni, kerülje azokat az időszakokat, amikor a csúcsforgalom miatt megnő a levegő szennyezőanyag tartalma, például a délutáni csúcsforgalom idején a belvárosban.

Legjobb futni a kisebb mellékutcákban, parkokban, főleg a hajnali órákban, mert ilyenkor a legalacsonyabb a káros anyag kibocsájtás, a szállópor egy része pedig éjszaka leülepedik.

Bizonyított tény, hogy a nagy forgalmú utaktól 15 méterre már csökken a szállópor koncentráció. Ha valaki biciklivel jár dolgozni, inkább ne a főutakon, hanem a csendesebb mellékutakon közlekedjen. A védőmaszk segíthet, bár az igazán jók viselése, melyek kiszűrik a 2.5 mikron alatti részecskéket is, kényelmetlen, mérete miatt.

Akinek légúti betegsége van – asztmás vagy megfázott –, arra más szabályok vonatkoznak, mert nála halmozottan érvényesek a levegőben levő káros anyagok hatásai. Betegség esetén tanácsos az orvost megkérdezni, és inkább beltéri sportolási lehetőségeket keresni.

Tanácsok:
  • Jobb a magasabban fekvő területeken sportolni, mert ott alacsonyabb a légszennyezettség.
  • Hajnalban vagy reggel érdemes futni, amikor még kisebb a forgalom.
  • Szmogos időben délután, de még este sem ajánlott futni, mert a nappali por éjszaka ülepszik csak le.
  • Ne fusson olyan helyen, ahol sok dohányos áll, mert a dohányfüst passzív belélegzése is nagyon káros.
  • Ne fusson nagy forgalmú út mellett, mert ott állandóan magas lehet a légszennyezettség. Érdemes a kisebb forgalmú utakat választani gyalogosan és biciklivel is.
  • Ne szájon át, hanem orron át lélegezzen futás, sportolás közben.
  • A nagyvárosi levegő minőségéről több honlapon tájékozódhat, így ehhez igazíthatja a szabadtéri sportolást.


| szmog, sport, futás, testmozgás
2015-04-07 18:14:28