Frissítő úszás

A strandokon, uszodákban úszók jelentős százaléka ötven év alatti. Az idősebb úszók elsősorban olyan emberek, akik fiatalabb korukban ráéreztek ennek a mozgásnak, sportnak az örömére, megérezték testükben az úszás frissítő, életenergiával gazdagító hatását. Ha egy beteg embernek csak egy kívánsága lehet, mindig egészséget kér. Amíg nem vagyunk betegek, még tehetünk egészségünk megőrzéséért. Van fürdőruhája?

úszás, sport | Ideál - Reforméletmód magazin   Celsus Kft. | Váczi, G.
A századforduló strandoláshoz használt ruhadarabjai sokszor elvették a kedvet az úszástól; egy hosszú ujjú pamutpólóban, rövidnadrágban, vagy buggyos, térden alul érő kollekcióban igazán nem volt kellemes vízben lenni...

Napjainkban már nem a fürdőruha anyaga, hanem a divat nehezíti meg a fürödni, úszni vágyók életét. A női úszódresszek elsősorban a súlyfelesleggel nem rendelkező hölgyek számára készülnek, a fürdőruhák, bikinik zöme pedig inkább a férfiak számára hasznosak; van mit látni a hölgyekből. A strand nem alkalmas az úszásra, ezért az igényesebb úszni vágyók az uszodákat vagy a természetes vizeket keresik fel. Sajnos Magyarországon, és még Budapesten is nagyon kevés uszodában lehet "mezei" úszónak, sportolni vágyó amatőrnek rendszeresen edzeni. Hivatásos úszóink, vízilabdázóink, öttusázóink a világ élvonalához tartoznak, érthető, hogy mind nekik, mind az utánpótlásnak szükségük van egyes uszodákra.

ÚSSZUNK RENDSZERESEN!

Mind a futással, mind az úszással kapcsolatban aranyszabály: fussunk, ússzunk rendszeresen, hetente több alkalommal! Nagyon fontos, hogy a rendszeres mozgás, úszás életünk állandó részévé váljék, legyen annyira természetes, mint az étkezés. Azok, akik évente egy két alkalommal úsznak, mindig izomlázra panaszkodnak, pedig ezzel a mozgásfajtával nem jár együtt törvényszerűen izomláz. Ha mégis fellép, ez szervezetünk fényesnek éppen nem nevezhető állapotáról tájékoztat. Makacs gerinc környéki fájdalmak gyógyítására is kiváló gyógyszer az úszás, vagy a meleg vízben végzett speciális torna. Az úszás hozzásegít a helyes légzés kialakításához, tüdőnk jobb, nagyobb fokú működéséhez.

ÚSZÁSI TECHNIKÁK

A mellúszás a legkönnyebb úszásfajta, levegővételhez nem kell forgatni a fejünket, szabálytalan technikával is megbízhatóan haladhatunk előre. Mindegyik fajta úszásnál érvényes az a fizikai tény, hogy a tüdőbe szívott levegő csökkenti testünk sűrűségét, a levegővel megtöltött tüdő segít minket fennmaradni a víz tetején. Ha a levegőt kifújjuk, sülyedni kezdünk. A sza bályos technikával úszók mindig a víz alatt fújják ki az elhasznált levegőt, s csak friss levegővételéért teszik ki fejüket. Ha a fejünket mindig a víz felett tartjuk, sokkal nehezebben tudunk haladni, s hamar elfáradunk. Mellúszásnál ügyeljünk arra, hogy ujjainkat mindig zárjuk össze, kezünkkel húzzunk bele a vízbe, lábunkkal rugaszkodjunk el pozíciónkból. A vízen siklást labda segítségével vagy felfújt gumipárnával gyakorolhatjuk. Merüljünk nyakig a vízbe és nyújtott karral fogjuk meg magunk előtt a labdát. Hasaljunk a vízre, a labdát folyamatosan tartsuk magunk előtt. A labda segítségével mind a mellúszás, a gyorsúszás lábtempóját, mind pedig a helyes levegővételt begyakorolhatjuk.

AZ ÚSZÁS 1X1-E

Úszáshoz érdemes beszereznünk úszószemüveget, mely nemcsak szemünket védi az uszoda csípős, klóros vízétől, de jobban tudunk az úszásra figyelni (képesek vagyunk belefeledkezni az úszásba), és sokkal inkább vízhez tartozónak érezhetjük magunkat.

Úszás előtt érdemes zuhanyozni, hogy szervezetünk ráhangolódjon a közeg és hőmérsékletváltásra. A Balatonnál sokszor körülményes megkeresni a zuhanyzót, emiatt sokan felpattannak gyékényükről és belegázolnak a vízbe. Szívbeteg emberek számára ez felér egy öngyilkossági kísérlettel is, de a nem beteg emberek is, ha nincs módjuk zuhanyozni, jól teszik, ha napozást követően árnyékba húzódnak, s csak tíz perc után keresik fel a vizet.

Az úszósapka mindegyik uszodában kötelező felszerelés, ez érthető előírás, hiszen nem könnyű a ránk tapadó vagy szánkba kerülő hajszálaktól megszabadulni.

Célszerű úszás után is lezuhanyozni és megtörülközni. A vízben sokan megmártóznak, mi vel sok uszodában reggeli edzések is folynak, a vizet a nagyközönség kedvéért nem cserélik le. Sok bőr és egyéb betegséget lehet strandokon, fürdőkben összeszedni. Sajnos a meleg, társas ülőmedencék, a gyógymedencék a gombák, baktériumok kedvelt vadászterülete.

JÓ TUDNI!
  • Az úszás minimálisan terheli meg a gerincünket, ízületeinket, ezért kifejezetten javasolt gerinc és ízületi betegségekben szenvedőknek, műtéten átesetteknek.
  • Nyáron az ember ha teheti, szabadidejét vízközelben tölti. A víz minden élőlény számára az élet egyik alapfeltétele, de a szárazföldi élőlények közül csak az ember használja szórakozásra, sportolásra ezt az elemet.



A cikkben szereplő természetgyógyászati módszerek nem a tényeken alapuló orvostudomány eredményein nyugszanak és nem feltétlenül azonosak az InforMed szerkesztőségének álláspontjával.
| úszás, sport
2002-07-25 12:02:52