Az úszás mint tréning

Micsoda élvezet biztos, gyors csapásokkal szelni az uszoda, a folyó vagy a tó vizét! Aki már egyszer megpróbálta, annak nem kell sokat beszélnünk arról, hogy milyen gyönyörűség az úszás. De nemcsak élvezetes sport, hanem a leghasznosabb testgyakorlatok egyike is. A rendszeres úszástól testünk arányosan erősödik, fejlődik a tüdő, tágul a mellkas, a tiszta levegő és a napfény erősíti idegeinket, vidámmá, jókedvűvé varázsol bennünket.

sport, úszás, edzés | Gyógy-ír   Kisalföld | Szakály, Zs.

Nézzük, mit kell ezért tennünk!

Először is, meg kell tanulnunk úszni (remek felnőttoktatással foglalkozó tanfolyamok vannak!). Ha már tudunk, akkor nem marad más hátra, rendszeresen úsznunk kell! Úszóedzéseink megkezdése előtt célszerű felmérni a kiindulási állapotunkat. A kiindulási szintünk ismerete segít edzésprogramunk kialakításában, valamint fejlődésünk üteme és mértéke ehhez a szinthez viszonyítva jól nyomon követhető.

Cooper-teszt:

A sportágbeli (úszás) fizikai kondíció megállapításának napjainkra már klasszikussá vált módszere. Kidolgozója dr. Kenneth H. Cooper. A teszt szinte százszázalékos pontossággal megmutatja, hogy milyen az adott sportágra vonatkozó edzettségi, fittségi állapotunk.

A teszt végrehajtása igen egyszerű. Az úszópéldánál maradva: az uszodában 12 percig folyamatosan, teljes erőbedobással ússzunk, bármely úszásnemben, lehet váltogatni is, közben számoljuk a leúszott hosszokat! A 12. perc végén fejezzük be az úszást, pulzusmérés), majd számoljuk össze a teljesített hosszokat! A mellékelt táblázat segítségével megállapíthatjuk fittségi állapotunkat!

12 perc alatt úszással megtett távolság NŐK
Fittségi 30 év 30-39 40-49 év 50 év fölött
Kategóriák alatt év
igen gyenge 350 m alatt 325 m alatt 300 m alatt 250 m alatt
gyenge 350-450 m 325-425 m 300-375 m 250-325 m
közepes 450-550 m 425-525 m 375-450 m 325-400 m
550-650 m 525-625 m 450-575 m 400-525 m
igen jó 650 m felett 625 m felett 575 m felett 525 m felett
FÉRFIAK
igen gyenge 400 m alatt 375 m alatt 350 m alatt 325 m alatt
gyenge 400-500 m 375-475 m 350-425 m 325-400 m
közepes 500-600 m 475-550 m 425-425 m 400-500 m
600-700 m 550-650 m 525-625 m 500-600 m
| sport, úszás, edzés
2002-07-29 11:28:01