Utazás a mozgás körül

Magyarország a nemzetközi halálozási (szívinfarktus, alkoholizmus okozta betegségek, érelmeszesedés stb. következtében) statisztikákban előkelő helyet foglal el. Felmérések szerint a magyar nők 72, a férfiak 50 százaléka túlsúlyos. A súlyfelesleg általában megnöveli a kockázatát a szív- és érrendszeri megbetegedések (szívinfarktus, érelmeszesedés) kialakulásának, nagyobb fokú elhízás esetén pedig ízületi- és gerincbántalmakat is okozhat. Változtatni ezen pedig lehetne.

mozgás, testmozgás, fizikai aktivitás, elhízás, obesitas, kövér, fogyás, testsúly, Testsúly | Pulzus 2000 ;   Más-Kép Kft. | Rózsa, D.
"Egészségtől viruló egyén, ugyan van-e a világon ennél kellemesb látvány? Egészséges család! Minél csak egészséges község gyönyörűbb. Midőn egészséges nemzet: mennyekbe ragadó tünemény!" ­ írta gróf Széchenyi István Önismeret című művében. Manapság mintha nem hallgatnánk "legnagyobbjainkra"...

A megoldás az egyszerű, már elcsépeltnek tűnő recept: figyeljünk oda táplálkozásunkra és főleg mozogjunk többet. De mit is jelent ez pontosan? Ne csak arra gondoljunk, hogy már

megint milyen szabályokat kell betartanunk, hanem arra, hogy életmódunkon, ha úgy tetszik, elsősorban életszemléletünkön kell változtatnunk.

Rohanó világunkban legtöbbünk túlzsúfolt napi programjába nem fér bele a testmozgás. Pedig testünk karbantartása hosszú távú befektetés!

A rendszeres, mérsékelt fizikai aktivitás jó hatással van testi-lelki állapotunkra. A testmozgás bizonyítottan csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának valószínűségét. Felmérések szerint ezen betegségek megelőzésében a mozgás még akkor is jótékony hatású, ha az nem eredményez látványos testsúlycsökkenést. Testünk izomzatát erősítve állóképességünket javíthatjuk, így munkabírásunk is nőhet. Ne gondoljuk tehát, hogy egy végigdolgozott nap után a sport csak kifáraszt minket! A rendszeres mozgás a test "feltöltődését" szolgálja! A fizikai aktivitás szívünk izomzatát is erősíti, és ezzel javítja a szív pumpafunkcióját. A sportoló ember le tudja vezetni a mindennapokban felgyülemlett feszültséget, és ezáltal higgadtabb, nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb lesz és javul általános közérzete is.

Mit tehetünk mindennek megvalósítása érdekében? A rendszeres testmozgást soha sem késő elkezdeni, az életkort és a fizikai állapotot természetesen mérlegelve. Nem kell feltétlenül versenysportot űznünk ahhoz, hogy élvezzük a mozgás nyújtotta előnyöket, az "aktív pihenést".

A természetjárás, a rendszeres séta idősebbeknek és a gyengébb fizikumúaknak éppúgy meghozza a várt eredményt. Szakember segítségével azonban mindenki nemének, korának és erőnlétének megfelelő edzéstervet alakíthat ki, vagy a számára legideálisabb sportágat választhatja.

A szülők felelőssége óriási a tekintetben, hogy gyermekeiket az aktív életmódra neveljék. A sportoló kisgyermekek nagyobb valószínűséggel fognak sportolni felnőtt korukban is, így egészségesebbek, fittebbek lehetnek. A rendszeres testmozgás előnyei már gyermekkorban is megmutatkoznak. Az ilyen gyerekek sokkal nyugodtabbak az iskolában, koncentráló képességünk, kötelességtudásuk messze meghaladja társaikét. Nem egyszer elkövetik a szülők azt a hibát, hogy addig nem engedik sportolni csemetéiket, amíg nem javítanak tanulmányi átlagukon. Pedig a legtöbb gyermek kitartására, céltudatosságára és tanulmányi eredményeire is jó hatással van a rendszeres testmozgás.

Mint azonban az élet bármely másik területén, itt is fő szempont a mértékletesség. Semmi, még a sport sem hasznos, ha túlzásba visszük. Találjuk meg az arany középutat annak érdekében, hogy egészségesebben és boldogabban élhessünk.

| mozgás, testmozgás, fizikai aktivitás, Elhízás, obesitas, kövér, fogyás, testsúly
2002-08-02 16:02:25