Fitnesz - autósoknak

Autóval indul szabadságra? Van néhány ötletünk, miként érezheti jól magát hőségben és dugóban is...

fitnesz, autóvezetés, felfrissülés | Ideál - Reforméletmód magazin 2007 ;19(3):35-35   Celsus Kft. | Jeni, Zs.

Az alábbi módszerekkel oldhatja a stresszt, elkerülheti a feszültséget, és lendületben tarthatja vérkeringését.

Ahhoz, hogy testileg fitt legyen az utazásra, elegendő vitamint és ásványi anyagot, valamint könnyen elérhető energiát - azaz szénhidrátot - kell feltankolnia.

Indulás előtt a könnyű reggeli lehet pl. zabpehelymüzli. Keverjen össze 2 evőkanál zabpelyhet, 2 dkg áztatott aszalt gyümölcsöt, fél pohár sovány joghurtot, 1 reszelt almát, 3 dkg friss málnát vagy epret, 1 dkg mogyorót vagy mandulát! Egy adag: 230 kalória.

Kiegészítésként - vagy helyette - egyen teljes kiőrlésű kenyeret fűszeres túróval!

A nehezen emészthető ételek fáradtságot okoznak. Ezért az útra is csak kalóriaszegény vitálanyagokban gazdag ennivalót vigyen magával! Ideális nass: az alma, szőlő, sárgarépa, karalábé, zellerszár, müzliszelet.

Frissítő, vitamindús salátát készíthetünk 25 dkg reszelt sárgarépából 1 evőkanál búzacsíraolajjal és citromlével ízesítve. Tegye üvegbe, és a pihenő alatt elfogyaszthatja.

Utazáskor a szervezet kalóriaszükséglete mindössze 80 kalória, ami egy almának vagy egy szelet teljes kiőrlésű kenyérnek felel meg.

Hosszú autóút alatt igyon sokat, például vitamindús sárgarépa-, ribizli- és narancslevet, szomjoltóként szénsavmentes ásványvizet vagy gyümölcsteát! Frissítő ital készíthető hibiszkusz- és galagonyatea keverékéből egy adag ribizlieszenciával ízesítve.

Hosszú autóút alatt rendszeresen tartson szüneteket, legjobb 1-1,5 óránként! Ilyenkor nyújtózkodjon, vegyen mély levegőt, járja körbe az autót, fusson helyben!

A szünetben persze ehet is egy keveset, de utána ne szálljon rögtön vissza az autóba, hanem mozogjon még egy kicsit!

Ne dohányozzon az autóban, mert gyengíti a koncentrációt! Ropogtasson inkább sárgarépát, karalábét, rágcsáljon aszalt gyümölcsöket!

Rendszeresen szellőztessen is!

Jó közérzete érdekében öltözéke legyen laza, kényelmes, szellős, amely felszívja az izzadságot!

Helyes ülőhelyzet

A helytelen ülőhelyzetnek balesetkor súlyos következményei lehetnek. Helyesen ül
- ha kuplungoláskor a lába nincs nyújtva
- ha enyhén behajlított karokkal probléma nélkül tud kormányozni
- ha a térdhajlat és az ülés pereme között legalább tenyérnyi hely marad
- ha a fejtámla felső pereme a fül magasságában van.

Ha elmacskásodna...

Jobb lesz izmai keringése, ha 10 másodpercre megfeszíti, majd újra ellazítja őket.
Lazításként - akár útközben is - húzza fel vállát a füléhez, majd engedje vissza! Hatásos gyakorlatok a pihenőhelyekre:

- Tegye karjait az autó tetejére, lábait nyújtsa ki - lélegezzen mélyen, majd lazítson!
- Nyújtsa ki, feszítse meg valamennyi izmát - vegyen mély levegőt, majd lazítson!
- Feszítse meg hasát és fenekét - vegyen mély levegőt, majd lazítson!
- Nyomja erősen lábujjait a cipőtalphoz, tartsa a feszítést 10-15 másodpercig!
- Nyomja hüvelykujjának körmét középső ujja hegyéhez - mindkét kézzel egyszerre -, mert így aktiválhatja keringése meridiánvégpontját!

Gyors felfrissülés

Tegyen egy zacskóba pár csepp borsmenta- vagy citromfűolajjal átitatott papír zsebkendőt! Útközben lélegezzen belőle!

Vigyen magával egy zacskóban sósborszesszel vagy citromfű-eszenciával átitatott papír zsebkendőt! Ha kimerült, tarkóját, halántékát dörzsölje át vele!

Helyezzen az első szélvédőhöz eukaliptusz- vagy lucfenyőolajjal átitatott vattapamacsot!

Forróságban, dugóban jó szolgálatot tesz a hűtődobozban szállított nedves kendős hideg borogatás. Helyezze tarkójára vagy homlokára! Meglátja, milyen jót tesz!

Jeni Zsuzsanna

| fitnesz, autóvezetés, felfrissülés
2007-03-25 07:55:21
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop