Fittebben sport után - Hogyan fokozhatjuk edzésünk hatásosságát?

A sport ellazít, jó közérzetet biztosít, garantálja számunkra a szellemi és fizikai élénkséget, feszessé teszi testünket. Növeli szívünk és tüdőnk erejét és rugalmasságát, segíti hatékonyabb működését, és fokozza ellenálló képességünket a betegségekkel szemben!

sport, lazítás | Ideál - Reforméletmód magazin 2007 ;19(5):35-35   Celsus Kft. | Sütő, Gy.

A felsorolt pozitívumok ellenére előfordul, hogy az esti edzés után nehezen alszunk el... Ennek az az oka, hogy sportolás közben az anyagcsere felgyorsul, az idegközpontok az adrenalintermelődés hatására aktiválódnak, és idő kell hozzá, hogy visszaálljon minden a régi kerékvágásba. A „túlpörgött” állapot legjobb ellenszere az, ha az edzés végén 10 percig még sétálunk, és nyújtógyakorlatok segítségével átmozgatjuk végtagjainkat.

Fontos! A nyújtás és a lazítás az edzés megkezdése előtt is hasznunkra válhat, ilyen módon elejét vehetjük az izomláznak, és elkerülhetjük az apró, de annál fájdalmasabb izomrándulásokat, sérüléseket. Izmaink bemelegszenek, és rugalmassá válnak.

Masszázs sport után!

A testmasszázs ellazítja az izmokat, javítja a vérkeringést, csökkenti a stresszt, és elősegíti, hogy a friss oxigén és a tápanyagok eljussanak a szövetekhez és az összegyűlt, vagy lerakódott méreganyagok kiürüljenek. Rendszeresen sportolóknak heti 1-2 lazító aromamasszázs ajánlott.

Igyon sokat!

Sportolás közben az anyagcsere maximális teljesítménnyel üzemel. Ezért az oxigén és a tápanyagok az érrendszeren keresztül hamar eljutnak a szervekhez. Ehhez folyadék kell! A folyadékfogyasztás ezért rendkívül fontos! Ezenkívül az izzadással a szervezetből ásványi anyagok is távoznak. Igyon hát bőségesen ásványvizet, ne várjon, amíg megszomjazik!

Tipp: a frissen préselt gyümölcslevek is hatásosak, mivel a bennük levő szénhidrát energiával tölti fel a testet. Az energiaitalok nem minden esetben javasolhatók! Ha valaki egyórás testedzésre készül, fel kell töltenie a víztartalékait.

Csak hosszabb terhelés előtt van szükség szénhidrátra, ásványi anyagokra és vitaminokra. Sajnos a helyes arányokat sok sportoló nem tartja tiszteletben, és viszonylag kevés folyadékot, de a kelleténél több szervetlen ásványt és tápanyagot vesz magához, így a vére besűrűsödik.

Extra tipp: ha merevebbek az izmai, vegyen be a sport előtt és után magnéziumot, Q10-vitamint és L-carnitint nagyobb adagban! Szedheti őket kúraszerűen is.

Okosan zuhanyozzon!

Ne álljon rögtön a zuhany alá, és ne engedjen a bőrére túlságosan meleg vizet! A meleg víz zsírt és nedvességet von el a bőrtől. A sportolók számára speciális, hidratáló hatású fürdőgéleket fejlesztettek ki. A jó minőségű fürdőgél táplálja, hidratálja, egyúttal pihenteti is a bőrt, valamint tonizálja az izomrostokat, a benne lévő nyomelemek, ásványi sók és vitaminok pedig ápolják a bőrt.

Jó tanács: ha nagyon felpörgette a sport, vegyen este illóolajos lazítófürdőt levendula- és citromfűolaj hozzáadásával, és kortyoljon el 1 csésze citromfű- és komlóteát!

Sütő Gyöngyi

| sport, lazítás
2007-05-28 23:51:38