FITNESZ – KONTRA WELLNESS?

Csaknem 10 évvel ezelőtt kezdtük ízlelgetni a „fitness” fogalmát, amely azóta olyannyira meghonosodott hazánkban, hogy már az írásmódját is magyarosították nyelvészeink. A kifejezés hallatán mindenki egyértelműen a rendszeres testedzésre, a sportos megjelenésre, a tudatos táplálkozásra gondol, vagy pedig a fitneszre mint sportágra, amelyben több versenyzőnk is a világ élvonalába jutott…

wellness, fitnesz | Ideál - Reforméletmód magazin 2002 ;14(12):62-63   Celsus Kft. | Dömötör, E.
Az elmúlt években sorra nyíltak a modern fitneszklubok, ahol a súlyzós gépek mellett egyre több kardioberendezés (futópad, kerékpár, lépcsőzőgép stb.) áll a vendégek rendelkezésére, az aerobikteremben pedig számos óratípus közül választhat a látogató. A statisztikák alapján a klubtagok jelentős része (kb. 85%-a) a 30 év alattiak korosztályába tartozik, és a rendszeres testmozgás fő okaként a „fontos számomra, hogy jól nézzek ki”, valamint a „célom a sportos, izmos testalkat elérése” indokot jelöli meg az első helyen.

Magyarországon két-három évvel ezelőtt tűnt fel a fitnesz „vetélytársa”, a wellness, amely – a fitnesszel ellentétben – nemcsak a sportban, hanem több, az egészségmegőrzéssel kapcsolatos területen (természetgyógyászat, kozmetológia, szállodaipar, gasztronómia stb.) is „divatba jött”. Hitvallását tekintve számtalan megfogalmazás látott már napvilágot, de a lényeg mindegyikben azonos: a wellness az általános jó közérzet programját hirdeti, ahol a testi és lelki kiegyensúlyozottság és harmónia megteremtése egyformán fontos az egyén számára.

A fenti alapelveket szem előtt tartva több fitneszterem is próbálkozik (kisebb-nagyobb sikerrel) a fitneszből a wellness irányába történő stílusváltással. Bár hazánkban egyelőre nagyon kevés „igazi” wellnessterem működik, nyugat-európai példák alapján számos információ és tapasztalat áll rendelkezésünkre e témában, melyeket felhasználva az elkövetkezendő hónapokban

WELLNESS & SPORTrovatunkban szeretném elkalauzolni Önöket a wellnesstermek világába.

A fitneszklubokkal ellentétben, a wellnesstermek vendégkörének több mint a fele (nyugat-európai adatokat figyelembe véve 60%-a) 30 év feletti, és a klublátogatás indokaként leginkább az aktív kikapcsolódásra vágyást, a társaságkeresést, a preventív (egészségmegőrző) célból végzett testmozgást, a túlsúly csökkentését és jobb közérzet elérését jelölik meg.  

A vendégek eltérő motivációjából, életkori sajátosságaiból, elvárásaiból adódóan egy wellness-edzőteremnek bizonyos pontokon különböznie kell a „klasszikus” fitneszklubtól. Látogassunk el együtt egy korszerű wellnesscenterbe!

Fogadótér – a megnyugvás szigete

A klub „kirakata” a fogadótér, amelybe belépve nagyon fontos, hogy már az első benyomás is azt sugallja: a kikapcsolódás és a pihenés szigetére érkeztünk! Emiatt a legtöbb wellnessklub vendégtere tágas, világos, tele nagy ablakfelületekkel, rengeteg zöld növénnyel és kényelmes székekkel. A recepciós/információs pultnál minden tájékoztatást megkaphatunk a klub szolgáltatásaival kapcsolatban, a bárpultnál pedig elfogyaszthatunk egy könnyű reggelit vagy a délutáni teát. A vendégtérből nyílik minden olyan kiszolgálóegység, amelynek „használata” független az edzőtermi belépődíj vagy bérlet megvásárlásától, mint például a biobolt, értékmegőrző, táplálékkiegészítőket vagy sportfelszerelést árusító shop, szauna, szolárium, kozmetika, fodrászat, masszázsszoba, esetleg természetgyógyászati vagy orvosi rendelő. Minél több szolgáltatás áll egy helyen a látogatók rendelkezésére, annál esélyesebb a terem a vendégekért folyó versengésben, hiszen biztosan akad olyan, aki először csak a szépségrészlegre látogat el, ahonnan a kozmetikus javaslatára vesz igénybe valamely természetgyógyászati kezelést, majd a terapeuta tanácsára vásárol bérletet az edzőterembe. Mivel a cél nem csak – és nem elsősorban! – a testedzés, hanem a kikapcsolódás és a mindennapi stressz levezetése kellemes környezetben, fontos, hogy a klub a lehetőségek minél szélesebb skáláját nyújtsa a szabad idő kellemes eltöltéséhez.

Edzőterem – kardiorészleg

Annál inkább „wellness” a terem, minél több kardioberendezés található benne! A kardiogépek elsősorban a szív- és érrendszer edzését szolgálják, ezáltal könnyű és közepes intenzitási szintre beállítva a zsírégető, testsúlycsökkentő, stresszlevezető edzések kiváló eszközei lehetnek, de magasabb fokozatra vagy nagyobb ellenállásra kapcsolva hatásos izomzatformáló edzésprogramokat is végezhetünk rajtuk. Sokféle géptípus áll rendelkezésünkre: futópad, sima és háttámlás kerékpár, evezőgép, ellipszisjáró, lépcsőzőgép, karergométer.

A korszerű kardiogépeknél fontos követelmény, hogy beépített szívfrekvencia-érzékelővel rendelkezzenek, vagyis a mellkasunkra rögzített pulzusjeladó öv által mért szívverések számát  a gép monitorán edzés közben folyamatosan figyelemmel kísérhessük. Hatékony és célirányos kardioedzés nem létezik pulzuskontroll nélkül, hiszen a percenkénti szívverések számától függ az, hogy a tréningező személy valóban zsírt éget-e, vagy pedig az edzettségi szintjéhez képest viszonylag magas intenzitás miatt szervezete túlnyomórészt szénhidrátokat használ fel energiaforrásként, és ezáltal inkább állóképesség-fejlesztő, mint zsírégető jellegű munkát végez.

Jövő évi lapszámainkban számos tippet, ötletet találnak majd Olvasóink arra, hogy ne csak bemelegítéshez, hanem az egész testet átmozgató edzésekhez, valamint a gyors és hatékony testsúlycsökkentéshez hogyan használhatók ezek az intelligens gépek.

Edzőterem – súlyzós gépek

A wellnesstermekben kevesebb szabad súly (kézisúlyzó, súlyzórúd és -tárcsa) található, viszont annál több modern lapsúlyos gép, melyek minden izomcsoport edzését, átmozgatását lehetővé teszik. A gépek esetén alapkövetelmény az, hogy a használó személy magasságához, végtagjainak hosszához könnyen beállíthatóak legyenek, valamint az ülések kialakítása a gerinc, illetve a törzs anatómiailag helyes alátámasztását, stabilizálását biztosítsa a gyakorlatok végrehajtása közben. Azért fontos mindez, hogy a súlyzós edzésben nem járatos, netán gyenge, esetleg sérült izomzatú vagy ízületű vendégek is teljes biztonsággal végezhessék az erősítőgyakorlatokat, amelyek pontos végrehajtását a gép karjainak mozgáspályája segíti, illetve határozza meg. További fontos szempont a gépek kiválasztásakor, hogy azok karjai külön-külön mozgathatóak legyenek, ezáltal az esetleges aszimmetrikus terhelés hatására (pl. sérült végtag kímélése miatt kialakult izomzat-gyengülés, vagy „egyoldalas” sportágak, például tenisz, squash esetén megerősődött domináns oldali izmok) kialakult eltérések jól korrigálhatókká, megszüntethetőkké váljanak.        

Stretching-sarok

A nyújtógyakorlatok fontosságával a megkérdezettek több mint 80 %-a és az edzők mintegy 40%-a nincs tisztában (testépítő termekben még ennél is rosszabb az arány)! A hajlékonyság, illetve ízületi mozgékonyság feljesztése nemcsak számos sérülés (ficam, húzodás, izomrostszakadás) megelőzésében játszik fontos szerepet, hanem a test tartóizmainak kiegyensúlyozott, szimmetrikus feljesztése (izomerősítő tréning) és ugyanezen izmok rendszeres nyújtása a helyes testtartás és izomtónus megőrzéséhez is nélkülözhetetlen, valamint nagymértékben hozzájárul a mindennapi stressz, feszültség és pl. az ülőmunka következtében kialakuló ízületi problémák, fájdalmak megelőzéséhez és megszüntetéséhez.

Az edzés közbeni pihenőidőkben, valamint a terhelés befejezésekor végzett nyújtógyakorlatok ugyanolyan fontosak és elmaradhatatlanok, mint például a testmozgás megkezdésekor a bemelegítés. A hajlékonyság fejlesztéséhez a szabadgyakorlatokon kívül többféle segédeszközt is használhatunk, melyek közül a bordásfal és a nagyméretű (65–75 cm átmérőjű), a gyógytornában is használatos gumilabda minden wellnessterem kötelező tartozéka.

Edzés után stresszoldás, relaxáció

Nemcsak a mindennapi munkánk során átélt feszültség, hanem a mozgatórendszert igénybe vevő intenzív testedzés is bizonyos szempontból stresszt jelent szervezetünknek, melynek hatását (izomláz, fizikális kimerültség, ólmosan nehéznek érzett végtagok stb.) eltünteti a szakszerű izomlazító vagy vitalizáló masszázs, esetleg a szauna és a pezsgőfürdő kombinált alkalmazása. Programunkat lehetőleg úgy alakítsuk ki, hogy ezekre az ellazulást, testi-lelki kikapcsolódást szolgáló tevékenységekre éppúgy maradjon időnk, mint az edzés utáni könnyű étkezésre, szénhidrát- és fehérjepótlásra. Mindezek az egészséges életvitel elválaszthatatlan részét képezik, ezért – amennyiben szabad idő hiányában választania kell a heti négy „rohanó” edzés, vagy a heti kétszeri, testmozgást és kikapcsolódást is egyesítő szabadidős program között – a „wellness-vendég” mindig az utóbbi mellett döntsön!

Remélem, a cikk elolvasása többeknek is kedvet teremtett ahhoz, hogy újévi fogadalmaik között a wellness-életmódra való törekvés az első helyen szerepeljen!

Ehhez szeretnék hasznos segítséget nyújtani a 2003-as lapszámokban megjelenő WELLNESS & SPORT rovatban.

Dömötör Edit Info

Fitnesszel kapcsolatos kérdéseikkel Dömötör Edit, fitnesz-wellness szakembert és személyi edzőt a d.edit@wellnesskoncept.huemail-címen érhetik el.

| wellness, fitnesz
2002-12-15 02:31:17
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop