Kockázatnak vannak kitéve az antidepresszánsokat szedő anyák újszülöttjei

Az antidepresszánsokat szedő anyák újszülöttjeinek tüdejében gyakrabban fordul elő veszélyesen magas vérnyomás a szokásosnál - írták kutatók a British Medical Journal (BMJ) című orvosi folyóirat legfrissebb számában.

terhesség, antidepresszáns, gyógyszer | MTI Hírek 2012 ;9
A tanulmány eredménye szerint a 20. terhességi hét után szedett szelektív szerotonin-visszavételt gátló szerek (SSRI-k) több mint kétszeresére emelték az állapot kialakulásának valószínűségét.

Helle Kieler kutatásvezető, a stockholmi Karolinska Intézet munkatársa csoportjával 1,6 millió egyszeres szülés adatait tekintette át, amelyek 1996 és 2007 között Dániában, Finnországban, Izlandon, Norvégiában és Svédországban zajlottak le.

Az átlagnépesség körében a veszélyes állapot előfordulásának gyakorisága 1,2 ezrelék, miközben a halálozási arány 15 százalékos azoknál az újszülötteknél, akik tüdejében a magas vérnyomás kialakul.

Mintegy 17 ezer olyan nő szerepelt a felmérésben, aki várandóssága 8. hete előtt kapott SSRI szert, az ő újszülöttjeik körében kissé emelkedett arányban fordult elő az állapot. Annak a 11 ezer nőnek az újszülöttjei azonban, akik a 20. terhességi hét után szedték a gyógyszert, az átlagosnál kétszer nagyobb kockázatnak voltak kitéve.

Még ebben a csoportban is viszonylag alacsony maradt azonban az állapot előfordulásának abszolút értéke, ezer újszülöttből körülbelül hármat érintett. Kieler mindazonáltal azt javasolja a várandós nők depresszióját kezelő orvosoknak, hogy vegyék fontolóra a nem-gyógyszeres terápiát pácienseiknél.

Az elemzésbe bevont szerek között volt a fluoxetin, a citalopram, a paroxetin, a sertralin, a fluvoxamin és az escitalopram hatóanyag.
| terhesség, antidepresszáns, gyógyszer
2012-01-17 05:48:49