Céltudatos felkészülés a szülésre

A terhesség és a szülés bármennyire is természetes folyamat, nagy erőpróbának teszi ki a nő szervezetét, izomzatát. A követelményeknek akkor tudunk maradéktalanul megfelelni, ha a szervezetet céltudatosan, kellő időben kezdve folyamatosan készítjük elő. Minél jobban felkészülünk rá fizikailag, annál könnyebben viseljük, annál jobban érezzük magunkat egész idő alatt.

terhesség, szülés | Gyógy-ír   Kisalföld | Vincze, Á.

Világszerte felismerték, hazánkban is egyre több szakember hangsúlyozza a szülésre, anyaságra való felkészítés fontosságát. A tapasztalat azt mutatja, hogy az előkészítésben részesített terhesek sokkal könnyebben, problémamentesebben viselik terhességüket, szülés után hamarabb regenerálódnak, nyerik vissza erejüket, eredeti alakjukat. Ha a testi előkészítés korszerű elméleti és lelki felkészítéssel párosul, akkor a szülés is gyorsabban, simábban, kevesebb megterheléssel és lényegesen kevesebb fájdalommal zajlik le. Ésszerű testedzés a terhesség alatt

Ha valaki mindig szívesen sportolt, a terhesség alatt is folytathatja, de van néhány szabály, amit feltétlenül be kell tartani:

  • A terhesség alatt ne kezdjünk új erősítő edzést, csak azt folytassuk, amihez a testünk már hozzászokott!
  • A gyakorlatokat ne csináljuk addig, amíg kifáradunk vagy kifulladunk!
  • Óvjuk a hasunkat a sérülést okozó sportoktól pl. lovaglás, sízés, vízisízés.
  • Különösen legyünk óvatosak a terhesség elején (első három hónap) és a vége felé (szülés előtti négy hét).
Hátunk védelme

A terhesség alatt fontos a helyes testtartás! A hátfájdalmak elkerülése érdekében mindig figyeljünk arra, hogyan végezzük mindennapi munkánkat: pl. kertészkedés, gyermek emelése, nehéz tárgy cipelése. Az alacsonyan végzendő tevékenységeknél lehajolás helyett inkább üljünk vagy térdeljünk: pl. takarítás, ágyazás, kerti munka.

  • Ha fekvésből állunk fel, először forduljunk az oldalunkra, aztán térdeljünk fel, használjuk a combunk erejét a felnyomáshoz, közben pedig a hátunkat tartsuk egyenesen!
  • Emelésnél mindig hajlítsuk be térdünket, a hátunk legyen egyenes, a tárgyat pedig tartsuk magunkhoz olyan közel, amennyire lehet.
  • Ne vegyünk le magasról nehéz tárgyat, mert könnyen elveszíthetjük az egyensúlyunkat!
  • Ha nehéz táskát kell cipelni, két oldalon egyenlően osszuk el a súlyt!
A helyes állás

Egyenesítsük ki hátunkat, így a magzat súlya a comb-, csípő-, hasizmokra nehezedik. Ezzel megelőzhetjük a hátfájást, a hasizmok megfeszítése pedig megkönnyíti alakunk visszanyerését a szülés után.

Kismamatorna

Azok se ijedjenek meg, akik sohasem tornáztak rendszeresen, mert a gyakorlatokat úgy állítjuk össze, hogy az mindenki számára könnyen érthető és elvégezhető legyen. Amint a terhesség bizonyossá vált, elkezdhetjük a tornát, de előtte lehetőleg kérje ki szakember tanácsát. Ez különösen vonatkozik a veszélyeztetett terhesekre, akik saját felelősségükre nem végezhetik orvosuk hozzájárulása nélkül a gyakorlatokat! Akkor se aggódjunk, ha már előrehaladott a terhesség, sohasem túl késő hozzáfogni!

A gyakorlatok céljai:

  • helyes testtartás kialakítása;
  • a terhesség és a szülés idején különösen igénybe vett izmok, ízületek erősítése, rugalmassá tétele, teherbírásának fokozása;
  • az akarattól függő - a test minden részére kiterjedő - lazítási képesség (relaxáció) elsajátítása.
Szülés után - gyermekágyi torna

A szülést követően hat-nyolc hét szükséges ahhoz, hogy a terhesség idején elváltozott szervek visszanyerjék eredeti alakjukat és működésüket. Fontos, hogy a szülés után egy-két nappal - testi állapotunktól függően - fokozatosan sétálgassunk, mozogjunk. A mozgás azonban nem helyettesíti a szakirányú tornát!

A kórházban töltött idő alatt el kell kezdeni a folyamatos és fokozatos tornát!

A kórházból hazakerülve a későbbiekben folyamatos és fokozatos edzésprogram szerint tornázzunk. A korábban megismert gyakorlatanyagot bővítsük és naponta végezzük. A mozgásanyag helyes elsajátításához kérjen segítséget gyógytornásztól!

A szülés után három-négy hónappal az egészséges nő mindenfajta tornát nyugodtan végezhet, de ezen időszak eltelte előtt nem javaslunk olyan gyakorlatokat, amelyek a terhesség és a szülés alatt túlságosan megterhelt izomcsoportok, ízületek nem kívánt nyújtását, tágítását idézik elő!

| terhesség, szülés
2002-07-18 12:19:10

Web Design & Development Prowebshop