Vitaminok kismamáknak

A terhesség kilenc hónapja alatt a mama és a baba egészsége szempontjából elsőrendű fontosságúak a vitaminok és az ásványi anyagok!

terhesség, vitamin | Ideál - Reforméletmód magazin 2007 ;19(3):51-51   Celsus Kft. | Kovács, R.

A vitaminokból babavárás idején különösen sok kell!

B1-vitamin: szükséges az idegrendszer fejlődéséhez: a teljes kiőrlésű magvakban és az élesztőben fordul elő.

B2-vitamin: fontos szerepet játszik az emésztőrendszer kialakulásában. Elsősorban a tejtermékekben található.

B6-vitamin: a folsavhoz hasonlóan részt vesz a fehérje-anyagcserében. A kismama szervezetében robbanásszerű mértékben megnő az ezen vitaminnal kapcsolatos „kereslet”. Sok található belőle a lazacban, a homárban, a banánban, a burgonyában.

Niacin: a sejtképzésben tölt be fontos szerepet. Főleg állati eredetű élelmiszerekben található, vegetáriánusok búzacsírából, hüvelyesekből és gombából vehetik magukhoz.

A vízben oldódó B- és C-vitaminokat a szervezet nem képes sokáig tárolni. Ezeket friss gyümölcsökből, zöldségekből pótolhatjuk.

Csak óvatosan!

A-vitamin: a szövetek optimális felépítéséről gondoskodik, mindenekelőtt a szem későbbi állapotát határozza meg.

Figyelem! A terhesség első harmadában túlzásba vitt A-vitamin-fogyasztás a magzat fejlődési rendellenességeihez vezethet. Kiemelkedő mennyiségű A-vitamin található néhány algafajtában. Általános szabály, hogy bármiféle vitaminkészítmény fogyasztása előtt beszélni kell a kezelőorvossal! Ugyanakkor a természetes béta-karotin esetében nem áll fenn a túladagolás veszélye. Sárga, narancssárga színű gyümölcsökben fordul elő, de a paradicsomban és a brokkoliban is van belőle.

Folsav: elengedhetetlen a sejtnövekedéshez és a vérképzéshez. Mivel rendkívül hőérzékeny, és csupán kis mennyiségben fordul elő ételeinkben, az orvos általában folsavvitamint ír elő, ami pótolható még frissen préselt gyümölcs- és zöldséglével. Található még a hónapos retekben, a spenótban, a csonthéjasokban, a magokban és teljes kiőrlésű gabonapelyhekben.

Tápanyagok

Többletszükséglet Ötlet

Kalóriák

+13%

zsírszegény étrend, nassolás kerülése

Fehérjék

+ 23%

sovány tejtermékek, hal

A-vitamin

+ 25%

1 pohár sárgarépa vagy paradicsomlé

B1-vitamin

+ 20%

zabpehely, napraforgómag, 1 -2 teáskanál élesztő

B2-vitamin

+ 25%

sovány tejtermékek

B6-vitamin

+ 58%

lazac, homár, banán, burgonya

Niacin

+15%

teljes kiőrlésű kenyér

Folsav

+ 50%

spenót, saláta, nyers zöldség és gyümölcs, NI. frissen préselt levük

B12-vitamin

+17%

hal, hús, tojás, savanyúkáposzta

Vas

+ 50%

sötét húsok + friss levek

Cink

+ 43%

szezámmag, tök- és napraforgómag, mák

Jod

+15%

tengeri hal, jódozott só

Ásványi anyagok

Elsősorban a születendő gyermek testi fejlődéséhez szükségesek. Vas: a magzat növekedése folyamán építi be szervezetébe. Már 300 mg kiemelkedő szerepet játszik az oxigénellátásban, s ezáltal a vitalitásban és a szervezet védekezőképességének kialakításában. Elsősorban a mákban található, de fellelhető teljes kiőrlésű magvakban és csonthéjasokban.

Fontos! Hasznosulását fékezi a feketekávé és -tea, míg a C-vitaminban gazdag gyümölcslevek elősegítik azt. Kalcium: „kimeríthetetlen raktár” az anya csontrendszere. Aki óvni akarja fogait, annak nagy mennyiségű tejtermékre - naponta % liter tej -, kalciumban gazdag ásványvízre - naponta több, mint 1 50 mg/liter - van szüksége.

Tipp: lefekvés előtt egyen egy kis darab sajtot - éjszaka a szervezet igen jól hasznosítja a kalciumot!

Jód: minden második kismama jódhiányban szenved, mely a magzat megkésett fejlődését okozhatja. Fontos lenne a tengeri hal, a tej, tejtermékek, a jódozott só fogyasztása.

K. R.

| terhesség, vitamin
2007-03-25 08:21:32


Web Design & Development Prowebshop