Terhes

A terhességi állapot jelentős mértékben megváltoztatja a kismama hormonrendszerét. Ennek részeként a terhességet védő sárgatest hormon a szervezetet egy nagy "tápanyagraktárrá" alakítja, mely átalakítja az anyagcsere (felszívódás és táplálékhasznosítás), a kiválasztó funkciók működését, valamint a szervezeten belüli folyadékterek megoszlását. Így lehetséges az, hogy már az első pár hétben, amikor a magzat súlynövekedése szinte csak grammokban mérhető, a kismamánál már 1-2 kg-mal többet mutat a mérleg.

terhesség, kismama | Pulzus 2000 ;   Más-Kép Kft. | Szőnyi, Gy.
A terhesség kívül-belül megváltoztatja a női test működését. Erre legelőször akkor döbben rá minden kismama, amikor megszokott ruhadarabjai már feszülnek, kényelmetlenek. A baba növekedésével a kismamák súlya is hónapról hónapra gyarapodik.

A hormonális változások befolyásolják a szív működését, a vérkeringést, és a légzést, melyek mind egy közös célt szolgálnak: felkészíteni a szervezetet a nagy próbatételre. Ezért teljesen érthető, hogy a terhesség alatt a tápanyagok felhasználása is sokkal "hatékonyabban" megy végbe és ez a kismama étvágyán is észrevehető. Az, hogy egy terhes nő többet eszik és pár kilót ezzel magára szed, természetes dolog. Tankönyvi adatok szerint terhesség alatt a havi 1 kg-os súlynövekedés az optimális, de még a 12-13 kg-os végső gyarapodás is elfogadható. Efölött azonban fokozott tehertételnek tesszük ki a szívet, valamint a csont-, izom- és ízületi rendszert. Ez pedig nemcsak komfortérzetünket, hanem általános közérzetünket is rontja. Túlzott súlygyarapodás, elhízás esetén megemelkedik az esetleges szövődmények kialakulásának esélye is. Ilyen komolyabb jellegű kórkép a terhességi toxémia (mérgezés), melynek előfordulásában szerepet játszó folyamatok még nem pontosan ismertek.

A terhesség alatti ideális testsúly kialakítását és megőrzését diétázással ­ ami az egészséges életmódhoz tartozó tápanyagfelvételt jelenti ­ érheti el legkönnyebben minden kismama. Nagyon fontos a végletek kerülése: sem a fogyókúra, sem pedig 5 fogásos vacsorák fogyasztása nem ajánlott terheseknek! Ezzel szemben ilyenkor még fontosabb a fehérjében gazdag, szénhidrátban mérsékelt, és zsiradékban szegény táplálkozási szabályok betartása. Lehetőség szerint kerüljük a nagyon fűszeres és sós ételeket, valamint a zsíros húsféléket. Ha tehetjük, inkább szárnyasokat ­ csirke, pulyka, ­ esetleg marhahúst fogyasszunk. A fehérlisztből készült péksüteményeket a sokmagvas barna, félbarna készítmények váltsák fel, és fogyaszszunk annyi zöldséget és gyümölcsöt, amennyit csak bírunk.

A terhesgondozás során végzett laboratóriumi vizsgálatokkal folyamatosan nyomon követhető a szervezet tápanyag-, illetve vas-folsav háztartása. Megfelelően változatos és mértéktartó étrend, valamint rendszeres mozgás (terhestorna) mellett kiegészítésként a patikákban kapható terhesvitaminok bármelyik típusa szedhető, különösen a téli hónapokban. A tabletták azonban önmagukban nem pótolhatják azt, amit a szervezet egészséges táplálkozás és életmód esetén önmagától is elvégez. Az optimális testsúly és a jó kondíció megőrzésének titka ebben rejlik. Utóbbi azon a bizonyos napon még nagyon jól jöhet!

Dr. Szőnyi György

| terhesség, kismama
2002-08-02 16:34:40
hirdetés
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop