Jacobson féle progresszív izomlazítás

Edmund Jacobson fiziológus 1908-1934 között kifejlesztett egy tréninget, melynél a különböző izomcsoportok rendszeres megfeszítése és ellazítása által ill. az ehhez párosuló érzések által egy mély lazítási állapot érhető el és élhető át. Korai vizsgálatai során Jacobson felfedezte, hogy a feszültségérzés (félelem) izomösszehúzódással (izom megfeszítéssel) jár együtt és hogy ez a félelem az izomfeszítés elhárításával megszüntethető. A Jacobson által kifejlesztett tréning elsődlegesen érzékeny izommozgatásra irányul, hogy a testben jelentkező legkisebb felszültség is idejében érzékelhető és tudatosan levezethető lehessen.

Jacobson, progresszív izomlazítás | Wellness ABC 2006 ;   InforMed | Kotsis, J.
A következő izmok kerülnek egymást követően mindig néhány másodpercre megfeszítésre és ellazításra: jobb kéz (alkar), bal kéz (alkar), jobb bicepsz (felkar), bal bicepsz, homlok, arc, tarkó, mellkas (belégzés által), comb, alsó lábszár. Más sorrend is lehetséges: pl. először testünk bal fele, majd jobb fele, utána a test középső része, vagy először a végtagok, majd utána a törzs és a fej.

Az ellazulási fázis mindig hosszabb ideig tartson, mint a megfeszítési fázis (45-60 másodperc legyen az 5-7 másodperccel szemben).

A mai tréningek részben jelentősen eltérnek már Jacobson eredeti elképzeléseitől, különösen ami az egyes gyakorlatok módját és időtartamát, valamint az egész tréningprogramot illeti.

Aki gyakorlott, egész testében érezheti az izmok ellazításának érzését. Az izomcsoportok megfeszítése és ellazítása elsősorban azoknak segít, akik nem figyelnek tudatosan a testükre, mert ezáltal jobban figyelnek testük jelzéseire.

Ajánlatos a progresszív izomlazítást vezető segítségével megtanulni. Aki utána naponta gyakorol otthon, egy automatizált lazító hatást teremthet magának.

A progresszív izomlazítás különösen jó hatással lehet pl. migrénrohamok és fejfájás megelőzésére, de közvetlenül az akut fájdalomállapotban is alkalmazható. Ugyancsak eredményesnek bizonyult az alkalmazása esszenciális hipertónia (magas vérnyomás) esetén is.

A progresszív izomlazítás ezen kívül számos élethelyzetben alkalmazható mint rövid ellazítási és anti-stressz-technika. Összességében a progresszív izomlazítás ideális eszköz a feszültségekkel teli világhoz való alkalmazkodáshoz. Alapvetően mindenki számára alkalmas – gyermekeknek is -, amennyiben pszichiátriai zavarok vagy betegségek nem állnak fenn. Különösen elmebetegségek, endogén depresszió és epilepszia esetén kerülendők el a lazítógyakorlatok.
| Jacobson, progresszív izomlazítás
2006-03-09 18:24:10
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop