Le a kilókkal! - Ájurvédikus fogyókúrás tanácsok - nem csak hölgyeknek

Beköszöntött a tavasz, kevesebb rajtunk a ruha, így szinte azonnal láthatóvá válnak a télen felnassolt kilók, ami persze zavarja hiúságunkat. Önbecsülésünk és egészségünk érdekében tehát itt az ideje, hogy lépéseket tegyünk az egészséges testsúly eléréséért. Dr. Nancy Lonsdorf orvosnő 5 lépésben foglalta össze súlycsökkentő ájurvédikus ötleteit...

fogyókúra, ájurvéda | Ideál - Reforméletmód magazin 2007 ;19(4):18-19   Celsus Kft. | Dienes-Nagy, E

1. lépés: Csekély és könnyen emészthető vacsora

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy komoly eredményt szinte lehetetlen elérni, ha estére nehéz és sok ételt fogyasztunk.

Az ájurvéda elmondja, hogy az emésztő tűz - az agni - este a leggyengébb. Ha pedig evés után pár órával lefekszünk, az emésztés tovább lassul, ahogy az anyagcsere és a keringés is. Így aztán a megevett étel emésztetlen marad, s méreganyagot, zsírokat és többletsúlyt termel.

Fontos! Különösen kerülni kell este a sajtokat, a joghurtot, az édességeket, a vörös húsokat, a maradékokat, a hideg és a finomított ételeket! A szárnyasokat és a halat is hagyjuk ki!

Este lehetőleg már csak vegetáriánus, meleg és könnyű, folyékony ételeket vegyünk magunkhoz!

2. lépés: Kiadós étkezés délben

Mivel az emésztő tűz délben a legerősebb, és ezután még sok-sok óránk marad estig a bevitt ételt feldolgozására, a déli étkezésre kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni! Ilyenkor nagyon
Fontos, hogy változatos, meleg, főtt és mind a hat ízt - édes, savanyú, sós, keserű, fanyar, csípős - tartalmazó fogásokat vegyünk magunkhoz! A meleg étel fogyasztását azért hangsúlyozzuk olyan sokat, mert könnyebben emészthető, míg a hideg gátolja az emésztést, lehűti az emésztő tüzet, ami emésztési zavarokhoz, hosszú távon pedig súlyfelesleg felhalmozódásához vezet.

Az étkezés változatosságára pedig azért érdemes figyelni, mert így nem alakulhat ki az étel utáni sóvárgás, ami a legtöbb egyoldalú diéta hátránya. A csak fehérjét, szénhidrátot vagy zsírt engedő fogyókúrák alultáplálják a szöveteket, melyek ezért éhségüzeneteket küldenek az agynak. Lehet, hogy éppen most álltunk fel az asztaltól, mégis éhesek maradtunk, s olthatatlan vágyat érzünk valami kielégítő édesség fogyasztására, holott csak hüvelyesekre vagy zöldségfélékre lenne szükségünk.

Könnyű vacsora

Ha erősen túlsúlyosak vagyunk, a következő összeállítást javasoljuk:

Első fogás: habarás, rántás és tejszín nélküli, könnyű leves

Második fogás: vízben főtt gabonaféle - rizs, árpa, kuszkusz - és extra szűz olívaolajon párolt, grillezett vagy hirtelen kisütött zöldségek, egy kevés biocukorral.

Még néhány jó tanács

Feküdjünk le 22 óra előtt, mert a salakanyagok anyagcseréje este 10 után kezdődik!

Használjunk emésztést segítő és zsírégető fűszereket: friss gyömbért, római köményt, feketeborsot, kurkumát és görögszénát!

Ne tartsunk otthon káros rágcsálnivalókat, csakis egészségeseket: friss és szárított gyümölcsöket, magvakat, frissen facsart zöldségleveket, teljes kiőrlésű ropogtatnivalókat!

A test és az elme egyensúlyának megőrzésére naponta meditáljunk, és végezzünk jógagyakorlatokat, így az étel iránti sóvárgást is csökkenthetjük!

Étrendünkben csakis bio-, extra szűz olívaolaj, illetve bio-vajból készített ghí, azaz tisztított vaj kapjon helyet! A nem biotermesztésből származó olajokat, zsírokat kerüljük, főként a szója- és a kukoricaolajokat! Étrendünkben talán a legfontosabb a zsírok tisztaságára figyelni, mert a tisztátalan zsírok okozhatják a legtöbb egészségügyi gondot!

3. lépés: Igyunk napközben forralt vizet!

A szervezet tisztítására kiválóan alkalmas a termoszban magunknál hordott forralt víz. Ez legalább 10 percig forralt, tiszta forrás- vagy ásványvízből készült víz legyen! Amellett, hogy az emésztőtraktust tisztítja, az egész testben feloldja a méreganyagokat, javítja az emésztést, ezzel gátolja a felesleg felhalmozódását, és az étkezések közötti étvágyat is csillapítja. Ismerek olyanokat, akik pusztán forraltvízivással 2-3 kilótól szabadultak meg. Bármikor, amikor napközben megszomjazunk, töltsünk egy keveset a pohárba, s ha már fogyasztható hőmérsékletű, kortyolgassuk!

4. lépés: Kerüljük a maradék ételeket!

A már megfőtt étel tápértéke és emészthetősége egyaránt komolyan sérül, ha hűtőszekrénybe tesszük, hiszen éppen a legfontosabbat, azaz az életet adó frissességét veszíti el. A táplálkozás során az ételből nem csak molekulákat veszünk magunkhoz, de életerőt - pránát - és a természet intelligenciáját is. A természet életerejét és intelligenciáját tartalmazó rezgéseket romboljuk le a friss, meleg étel lehűtésével.

Jó tudni: a maradékokból az emésztőrendszerben méreganyag-felhalmozódást, dugulást, többletsúlyt és végül betegségeket eredményező salakanyag válik.

Tipp: rohanó világunkban talán a naponta elkészített friss ételt a legnehezebb biztosítani, ezért könnyen megvalósítható javaslattal élünk. Főzzünk árpát és lencsét- hatásos zsírégetők - este egy cserépedényben! Reggel olívaolajban pároljunk meg néhány apróra vágott zöldséget kevés fűszerrel - kurkumával, feketeborssal, friss gyömbérrel, korianderrel, római köménnyel -, öntsük a főzelékhez, és az egészet töltsük egy nagyobb termoszba, majd vigyük magunkkal ebédre! Kísérőként egy-két rozskekszet - hatásos zsírégető - és desszertnek pár friss gyümölcsöt is tegyünk a táskába!

5. lépés: Mozogjunk!

A mozgás szinte minden bajunkra megoldást jelenthet. Amellett, hogy serkenti az emésztést, felgyorsítja az anyagcserét, az ürítést is elősegíti, és javítja az arc, a test tónusát, erővel tölt fel, a csontok sűrűségét is növeli, s persze a testsúlyunktól is segít megszabadulni! Az élvezetes mozgás érzelmileg is helyrerázza az embert, és önbecsülésünket is javítja, hiszen több energiához juttat, amit aztán egész nap érzünk. A legkevesebb, amit tehetünk, hogy mindennap áldozunk egy kis időt a sétára. Különösen az esti étkezés utáni nagyon hatékony.

Dienes-Nagy Erika

| fogyókúra, ájurvéda
2007-04-14 17:09:11
hírdetés
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop