Szívügyünk - Ájurvédikus tanácsok a szív egészségének megóvására

Már a több ezer évvel ezelőtti, klasszikus ájurvédikus szövegek is említik, amit manapság a modern orvostudomány hangoztat: a szívbetegségeket a nagy mennyiségben fogyasztott zsíros és nehéz ételféleségek, valamint a krónikus szellemi és érzelmi stresszek okozzák…

ájurvéda, szívbetegség, koleszterin | Ideál - Reforméletmód magazin 0200 ;19(6):60-61   Celsus Kft. | Dienes-Nagy, E

Védikus bölcsesség a szívről: „Kik nagy mennyiségben fogyasztanak nehéz, hideg és túlzottan zsíros ételeket, s túl sok szellemi munkát végeznek, a szívet tápláló véredények betegségétől szenvednek.”

A koleszterinfelhalmozódás általában akkor kezdődik, amikor rendszeresen terheljük emésztőrendszerünket nehéz és zsíros falatokkal, miközben képtelenek vagyunk azokat teljes mértékben megemészteni és az anyagcsere révén hasznosítani - tartja az ájurvéda. Az elégtelen emésztés következtében felhalmozódott méreganyagok - ama -, beleértve a megemelkedett koleszterin és trigliceridszintet is, a szívbetegség testi okaivá válnak. Az ájurvédikus szövegek leírják, miként halmozódik fel az ama a vérplazmában, s hogyan teszi tönkre a szívhez oxigént és vért szállító artériákat.

Lassanként napjaink orvostudománya is rá eszmél a tényre, miszerint a szívrohamokért nem lehet kizárólag a magas koleszterinszintet okolni. A szív gyengeségéért a vér koleszterinszintjének emelkedése mellett bizony egyéb méreganyagok is felelőssé tehetőek.

„Szívdöglesztő” anyagok

Szívünket károsítják a következők is:

  • a szabad gyökök
  • a túl aktív immunsejtek, melyek gyulladást keltenek, amit aztán „CRP nevén” mérnek a vérben
  • a homocystein, mely a folsavhiány következtében halmozódik fel
  • a tisztátalan étkezési olajokból származó tranzszsírsavak
  • A környezeti mérgek, mint a szennyezett halhúsban megtalálható higany, élelmiszeradalékok.

Az ájurvéda úgy tartja, amennyiben ezek az erősen reagens mérgek a testben maradnak, reakcióba lépnek más salakanyagokkal, és végezetül az instabil és izgató hatású ama egy különösen káros alakját hozzák létre, amit „ama vishának” neveznek, s mely közvetlenül képes károsítani az artériákat.

Erre szolgál példaként az LDL, avagy a „rossz” koleszterin, mely valójában csak attól a pillanattól nevezhető rossznak, amikortól a szabad gyökök megtámadják. Ekkor kezdik el egyes immunsejtek „felrakni” az artériák falára, s így veszi kezdetét a véráramlást gátló és szívrohamot okozó vérrögök képződése.

Koleszterincsökkentés szívvel-lélekkel

A legtöbb ember szervezetére már az olyan egyszerű változtatás, mint az ájurvédikus étrend és életvitel bevezetése is meglehetősen jó hatású. Alkalmazásukkal mindössze néhány hét leforgása alatt lényegesen csökkenthető a koleszterinszint.

Sokaknál már a zsírbevitel mérséklése is javulást hoz, de ne feledjük: a koleszterin csak az érme - ama visha - egyik oldala, a másik oldalon még ott vannak a szabad gyökök és a mérgek, melyek kapcsolatba lépve a koleszterinnel és az artériák falával, ugyancsak növelik a szívroham esélyét!

Jó tudni! A friss gyümölcsökből és zöldségekből, teljes kiőrlésű gabonafélékből, hüvelyesekből és biogazdálkodásból származó sovány tejtermékekből álló, elsődlegesen vegetárius étrend szívbarát, daganatmegelőző táplálékkal látja el szervezetünket, és sokkal több haszna van, mint az egyszerű, alacsony zsírtartalmú étrendnek.

Szívünk vágya

A következő ájurvédikus betartásával hatékonyabbá tehetjük emésztésünket, és kitakaríthatjuk szervezetünkből az amát.

  • Kortyolgassunk forralt vizet egész nap! Ez a test megtisztításának egyik legegyszerűbb és legerőteljesebb ájurvédikus módszere. Fogyasztás előtt forraljuk a vizet legalább 10 percig, majd öntsük termoszba! A víz zsírszövetre kifejtett oldó hatásának növelésére, a termoszba töltést követően adjunk a vízhez 1/8 teáskanál, kissé morzsolt görögszénamagot!
  • Állítsuk be az étkezések pontos idejét!
  • Sohase együnk két étkezés között, azaz egészen addig, amíg az előző ételt teljesen meg nem emésztettük! Várjuk meg, míg megéhezünk, s csak aztán üljünk le újból enni!
  • Mindig lassan és csak annyit együnk, hogy elégedettnek, de ne „teltnek” érezzük magunkat! Amikor nem otthon eszünk, vigyünk magunkkal egy filtert kedvenc gyógyteánkból, és kortyolgassuk az étkezés végén, ekképpen elkerülhetjük a túlevést!
  • Igyunk 2,5 dl meleg vizet étkezés előtt, s közben is kortyolgassunk meleg, természetesen forralt vizet!
  • A kenyérfélékkel, tejtermékekkel és húsokkal szemben részesítsük előnyben a zöldségeket és a hüvelyeseket, beleértve a szóját is!
  • Naponta együnk friss fokhagymát! Egy gerezd összezúzott fokhagymát pároljunk meg kevés olívaolajban, keverjük el, majd fogyasszuk a zöldségfélékhez, levesekhez és gabonafélékhez keverve! Az ájurvédikus szövegek szerint a friss fokhagyma védi a szívet és a véredényeket.

Amaképző étkek

A szív egészségének megőrzése érdekében együnk kevesebb húst, sajtot, éttermi kosztot, valamint félkészen, készen kapható ételt! Zsírbevitelünket - ha tudjuk - korlátozzuk kizárólag kis mennyiségű, biológiai termesztésből származó olívaolajra! Kerüljük a finomított és csomagolt, valamint az olajban sütött étkeket, az egyébként is „ki-tudja-mikor-főzött” éttermi fogásokat és a finomított, hidrogénezett vagy transzzsírokat - főként a margarint és a süteményekben előforduló, részben hidrogénezett olajféléket -, melyek amellett, hogy növelik a koleszterinszintet, serkentik a különösen veszélyes, plakk-képzést támogató koleszterinfajta, a szabad gyökös koleszterinkomplexek létrejöttét is!

„Szívhez szóló” étkek

A következőket az ősi ájurvédikus szövegekben „közvetlenül a szívet tápláló és segítő” ennivalóként tartják számon.

  1. Csavarjunk egy friss citrom- vagy limegerezdet az ételre, mielőtt még nekilátnánk az étkezésnek!
  2. Evés előtt szórjuk meg ételünket frissen őrölt feketeborssal!
  3. A főtt gabonafélénket, zöldségféléinket, teánkat stb. ízesítsük frissen őrölt kardamommal!
  4. Vegyük be étrendünkbe a friss ananászt!
  5. Fogyasszunk napi rendszerességgel sózatlan, de hámozott mandulát, diót! Az ájurvéda évezredek óta ajánlja az olajas magvak rendszeres fogyasztását.
  6. Indítsuk a napot alma- vagy körtekompóttal, mely erősíti az immunrendszert, segíti a székletképzést, emésztést, az anyagcserét, és az érzelmeket is egyensúlyba hozza!
  7. A magas vérnyomásra hajlamosak kerüljék az édesgyökértartalmú, gyógynövényes keverékeket, ételeket, teákat stb.!
  8. A zsírlerakódás csökkentésére a következő ételeket részesítsük előnyben: korpa, teljes értékű, főtt gabonafélék - főleg árpa és quinoa -, zöld leveles zöldségfélék - mangold, kelkáposzta, spenót, brokkoli - és hüvelyesek - lencsefélék, szárított babok és borsófélék!

Meditáció, tisztítókúra és mozgás

  • Illesszük be napirendünkbe a rendszeres meditációt a szellemi feszültség, stressz csökkentése érdekében!
  • Vegyünk részt évente egyszer-kétszer ájurvédikus tisztítókúrákon!
  • Ne felejtsünk el naponta legalább 30 percig sportolni! A séta is megfelelő. A testmozgás növeli az agni - emésztőtűz - erejét, ezáltal segíti az étel megfelelő emésztését és az ama testből való kiürülését.

Ne legyen „szívbajos”!

A legtöbb szívbetegség több éven át tartó, helytelen életmód eredménye, de többnyire helyes életmóddal és étrenddel jelentősen visszaszorítható. Tervezzük hát meg, és kövessük kitartóan napirendünket, s legyünk türelemmel! Amint a szervezetben felhalmozódott méreganyagszint csökkenni kezd, testünk hihetetlen öngyógyító képessége teret nyer, és ezzel a szív és érrendszerünk is egészségesebbé válik.

DienesNagy Erika

| ájurvéda, szívbetegség, koleszterin
2007-06-18 06:31:47

Web Design & Development Prowebshop