Nyugtató gyógynövények

Minden embernek saját alvási ritmusa van, ami összefügg az egyéniségével, és előszeretettel kapcsolódik egyes szokásaihoz. A legtöbb alvászavarnak nincs szervi háttere, az okokat a lelki terhelésekben, a feldolgozatlan feszültségekben vagy más, külső zavaró tényezőben kell keresni.

| InforMed Hírek19   InforMed | Márkus, J.

Rosszul alvók figyelmébe

Az emberek mintegy 25 százaléka nem tudja az éjszakát végigaludni. A nehéz elalvás, az éjszakai felébredés és a hajnali ébrenlét a nehéz munkanapot követő megérdemelt és szükséges pihenést rabolja meg. Szerencsére azért van, ami segíthet ezen a panaszon. Az alábbi lista segítségével kiderítheti, milyen tényezők hathatnak az Ön éjszakáira 

  • túlzott stresszterhelés
  • több műszakos vagy váltakozó munkarend
  • túlzott mértékű televíziónézés, este későn túlzott izgalmat keltő filmek, könyvek
  • problémák a partnerrel, barátokkal, munkahellyel
  • túl sok alkohol
  • feketekávé/fekete tea fogyasztása délután 5-6 óra után
  • túlságosan bő esti étkezés
  • túl sok alvás (például ebéd utáni alvás, elsősorban idősebbeknél)
  • nem megfelelő ágy, ágybetét
  • az ágy kedvezőtlen elhelyezése
  • erősáramú vezeték az ágy közelében

Az alvási problémák megismerése után elkezdhetjük az okok leküzdését. Az erős altatók csak a jelenséget szüntetik meg, hosszabb távon kifejezetten rontanak a helyzeten. Segítséget jelentenek viszont a gyenge, mellékhatásoktól mentes, természetes "altatók", olyan gyógynövények, amelyek nyugtatóan hatnak.

Ezeknek a növényi anyagoknak az az előnyük, hogy nem eredményeznek gyógyszerfüggőséget és nem zavarják az alvási fázis fiziológiai folyamatát. Nem lép fel a sokak által félt "másnaposság" jelensége sem, ami számos hagyományos gyógyszer esetében ébredés után jelentkezik.

Pszichés feszültségek, az ideges nyugtalanság, a félelemérzet és a hangulati mélypont esetén elsősorban az orbáncfű és a kavakava gyökér használatos. Ki kell emelni még a macskagyökeret, a komlót, a zabot és a golgotavirágot. Alkalmazhatjuk ezeket tea, kipréselt nedv, tinktúra vagy kivonat formájában.

Jó hatásúak a fürdők is, amelyek jelentősen csökkentik a feszültséget. A mellékelt táblázat áttekintést ad az "altatónyugtató növényekről", emellett jelzi járulékos hatásukat, illetve tulajdonságaikat is. Az illóolajokban gazdag gyógynövények, mint a komló, levendulavirág, citromfű, ezenkívül a kamillavirág, muskátli, jázmin, narancsvirág, rózsaszirom és szantálfa az aromaterápiában is használható a feszültség oldására. Ezek az illatok a vegetatív idegrendszerre hatnak, segítik annak kiegyensúlyozott működését, ezért enyhítik a pszichovegetatív panaszokat: a szapora szívverést, az alvási és koncentrációs zavarokat, a gyomorfájást, a gombócérzést és a szédülést.

Alvást segítő növények Járulékos tulajdonságok, alkalmazás, hatás.

  • Macskagyökér Koncentrációnövelő, görcsoldó (gyomoridegesség esetén is); csak kis mennyiségben alkalmazható!
  • Zab (zöld) A zöld zab kisajtolt leve segít az ideges elalvási zavar elhárításában.
  • Komlótoboz Hatásos mint komlópárna is (500 g komlótobozt kell egy párnahuzatba tenni).
  • Orbáncfű Javítja a hangulatot; legalább 14 napig kell szedni. Enyhébb sérülések esetén is hasznos.
  • Kavakavagyökér Oldja a félelmet, kiegyensúlyozottá tesz; legalább 10 napig kell szedni, 2-3 hónapnál hosszabb ideig nem alkalmazható.
  • Levendulavirág Legjobban mint fürdő vált be.
  • Citromfűlevél Alkalmazható belsőleg és fürdőhöz is.
  • Golgotavirág Ideges nyugtalanság esetén; félórával lefekvés előtt tea formájában kell fogyasztani.

| Nyugtató gyógynövények
2021-12-10 12:20:41
hírdetés
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop