Szívproblémákat okozhat a rododendronméz

A rododendronok virágporából készült méz szédüléssel, ájulással járó szívritmuszavart okozhat - hívták fel a figyelmet török orvosok az Európai Kardiológusok Társaságának a héten Londonban tartott tanácskozásán.

Törökországban két pácienst kezeltek a "kergemézmérgezés" nevű szokatlan betegséggel: apa és fia szívpanaszokkal fordult orvoshoz, miután a Fekete-tenger vidékéről származó mézet fogyasztottak - idézi a BBC hírportálja a tanácskozáson elhangzott esetleírást.

Ugyan igen ritkán fordul elő, a szakorvosok szerint mégis fontos, hogy az emberek ismerjék a kockázatokat. A mézmérgezést a két rododendronfaj, a pontuszi havasszépe és a sárga havasszépe nektárjának egy összetevője, a grajanotoxin okozza. Az emberi szervezetbe jutva ez a méreganyag megzavarja a kémiai folyamatokat, ez esetben a szív működését.

A két férfit egyszerre szállították az izmiri kórház sürgősségi osztályára, mert hánytak és szédültek. Az EKG-vizsgálat veszélyes szívritmuszavart mutatott ki mindkettejüknél. Néhány nappal később gyógyultan távozhattak a kórházból.

Kezelőorvosuk, Ugur Turk elmondta, hogy a régióból származó mézet világszerte forgalmazzák, tehát a mérgezés lehetőségével a szakembereknek számolniuk kell, bár valóban ritkán fordul elő.

Azt tanácsolja, hogy a Törökországban, különösen a fekete-tengeri régióban termesztett mézből, melyet főként a rododendron virágporából készítenek a méhek, először csak kis mennyiséget kóstoljanak, várjanak pár napot, mielőtt újra ennének belőle, hogy kiderüljön, tapasztalnak-e különös tüneteket.
| rododendron, méz, szívritmuszavar
2013-06-26 20:19:14
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop