A szaunázásról (II.)

Minden ellenkező híresztelés ellenére a szauna - önmagában - nem alkalmas a sikeres fogyókúrára, még akkor se, ha esetenként 3-4 kilogrammos súlycsökkenés is elérhető. Ebben az esetben az izzadással elveszített folyadék mennyisége jelenti a "fogyást". A szervezet a testsúly legfeljebb 3 százalékának megfelelő folyadékmennyiség elvesztését képes kompenzálni. Ennél nagyobb vízveszteség esetén a keringő vér besűrűsödik, romlik a kis erek vérellátása, a vér oxigénfelvevő és -szállító képessége. ŒÍgy többet árt, mint használ az eredményesnek hitt fogyókúra.

szauna, gőzfürdő, tüdőgyógyászat, gÅ‘zfürdÅ‘ | Gyógy-ír   Kisalföld | Kovács, T.

A túlzásba vitt szaunázás feleslegesen terheli a szívet, az arra hajlamosaknál vesekőképződést válthat ki.

Mindenképp óvatosság ajánlott curkorbetegség, illetve terhesség esetén is, nem szabad kockáztatni az egészséget.

A szaunát csak annak érdemes használni, aki jól érzi magát a melegben, közérzete javul a meleg légfürdőzéstől, majd hűtőfürdőtől, és inkább feldobott, mintsem levert, fáradt lesz. Nem érdemes arra várni, hogy a hőségben fellépő rosz közérzet, rosszullét majd elmúlik, a szervezet megszokja a kellemetlenséget.

Hasznos tanácsok szaunázáshoz

Tele gyomorral, illetve hólyaggal nem szabad a szaunafürdőt igénybe venni. Az egész test egyenletesen átmelegített legyen, például meleg tusfürdő után. A testet először szappannal kell megmosni, majd megszárítani, szárazra törölni mindig kötelező!

Szaunázás közben:
  • A szauna megkezdésekor először mindig a legalacsonyabb lépcsőn javasolt helyet foglalni, és ha szükséges, csak öt perc múlva lehet feljebb ülni.
  • Az alsó szint közelében 45-60 Celsius-fok a hőmérséklet.
  • A helyiség középmagasságában úgy 60-80 Celsius-fok elérhető.
  • A tető alatt közvetlenül akár 95-110 Celsius-fok is elérhető.
  • Fekvő testhelyzetben, a keringés kímélete miatt, előnyösebb a szaunázást kezdeni, majd ülve folytatni. Az utolsó két percet viszont mindig javasolt ülő helyzetben befejezni.
  • A masszázskefével végzett masszázs növeli a gyógyhatást, fokozza az izzadást, javítja az elviselhetőséget.
  • Mindig saját törülközőre, fürdőlepedőre üljünk az esetleges bőrfertőzések elkerülése végett.

A teljes szaunaidő lehetőleg ne haladja meg a napi 30 percet, ez leginkább 3-szor 10 perc időtartamot jelentsen. Csak rendszeres tréning esetén először az alsó, majd középső, végül a felső szinten töltve 10-10 percet.

A szaunázás utáni teendők

Szaunázás után 10 perccel levegőfürdővel, lemosással vagy hideg merülőfürdővel lehet a szervezetet lehűteni, melyet borzongásérzés kísér. A hideg merülőfürdőt csak rendszeres tréning mellett, illetve csak egészséges emberek számára javasolják. A szaunázás befejezése után 30-40 percig pihenés lehetőleg ellazult testhelyzetben, illetve a test melegen tartása javasolt.

Szaunázás után nem szabad megerőltető sporttevékenységet végezni, meleg vízben tartósan fürdeni.

Természetesen szaunázás után megszomjazik az ember, a folyadékpótlás nagyon fontos dolog, de nem mindegy, milyen formában. Sem alkohol-, sem szén-dioxid-tartalmú ital nem javasolt. A szénsavmentes ásványvíz, gyümölcslé a legalkalmasabb a szomjúság oltására. Bodza-, illetve hársfatea az izzadást még fokozza.

Szaunázás után a fokozott felszívódás miatt az alkohol hatása hamarabb érezhető, a mértékletesség mindenképp fontos. Két-három deciliter folyadék elegendő lehet, de lassan kortyolgatva.

Tudományos megfigyelések is alátámasztják, miszerint a rendszeres szaunázók - mely heti 1-2 alkalmat jelent - ritkábban betegednek meg főként felsőlégúti gyulladásos betegségben.

Azért ne vegyük szó szerint a finn közmondást, miszerint: "Aki el bír menni a szaunáig, annak használ is." A fokozatosság és mértékletesség mellett a fentiek betartása megszívlelendő egészségünk megőrzése céljából.

A fittség és stresszoldó hatás mellett a szaunázás igen kellemes időtöltés főként kettesben, mert így még nem is unalmas.

| szauna, gőzfürdő, tüdőgyógyászat
2002-07-18 14:01:22

Web Design & Development Prowebshop