Jóga kismamáknak

...a nőnek minden félelme elmúlt. Testileg és lelkileg felkészült. A gyakorlás során készségszintűvé fejlesztett mozdulatokkal, légzésekkel és a mentálisan is erőt adó hangokkal felvértezve indult erre a feladatra. Vidám és felszabadult volt, ugyanakkor összeszedett és koncentrált is. A férj mellette. Valódi támasz, fogódzó, segítő… És akkor megszületett egy új élet…

terhes, joga | Ideál - Reforméletmód magazin 2002 ;14(12):43-43   Celsus Kft.
A jóga az előítéletek nélküli gondolkodásra, az elfogulatlan megfigyelésre, az érzékek fejlesztésére, önmagunk megismerésére és a világ megértésére tanít.

Már itthon is oktatnak azoknak a várandós nőknek, akik bevált és hatékony módszert kívánnak használni a kismamaság idejének kellemesebbé tételére és a szülés könnyítésére, természetesebb megélésére. Ehhez nincs szükség semmilyen előképzettségre vagy képességre, bárki megtanulhatja.

Több, mint terhestorna!

Az egyébként Angliában már évek óta klinikailag kipróbált, használt és bevált Kirei® Yoga for Pregnancy védett rendszere Magyarországon Kismama Jóga® néven kezd ismertté válni. Az elmúlt egy évben közel másfél száz kismama tanulta meg ezt a módszert. Itthon is orvosi háttérrel kiegészítve, a klinikai gyakorlattal összhangban működik a kismamák jógaképzése.

Mi az, amiben a Kismama Jóga – a jóga körében is önálló rendszer – mást, többet tud nyújtani a várandós nőknek, mint a hagyományos hatha jóga, vagy az egyszerű terhestorna? Többnyire mellőzi a klasszikus jóga-testgyakorlatok statikus, hosszan kitartott elemekből, sokszor komoly erőkifejtést igénylő pozíciókból álló technikáit. Végig lassú mozgásokat kell gyakorolni, a várandósság folyamatos változásait a Kismama Jóga ezzel is hűen tükrözi. Néhány izmot ugyan erősít, mint például a mellizmokat, de az erősítésnél fontosabb ebben az időszakban a lazítás. Az izomzat és a psziché relaxálása is nagyon nagy hangsúlyt kap.

A foglalkozásokon a jóga teljesember-szemlélete nyilvánul meg, vagyis az embert egységes egészként tekintik. Mivel minden apró mozdulat kihat egész lényünkre, ezt szem előtt kell tartani.

A Kismama Jóga elemei

  • különböző légzéstechnikák
  • hangok
  • testgyakorlatok
  • relaxációs módszerek

Ezek együtt komplexen hatnak, és a várandósság idejét megkönnyítik.

Baba-mama centrikus

Ez a módszer baba-mama centrikus, vagyis egyszerre foglalkozik mindkettejükkel. A kapcsolat gyermek és anyja között korán kialakul, és a mama is megtanul figyelni a baba igényeire. A kifinomuló érzékek, a tudatosság segít abban, hogy észrevegyünk olyan finom változásokat is, amelyek korábban elkerülték volna a figyelmünket.

Ősi kultúrákból is merít

India ősi kultúrája és a dél-amerikai természeti népek szülést segítő gyakorlatai ötvöződnek ebben az angliai orvos, Dr. Francoise B. Freedman által létrehozott rendszerben. A várandósság időszakaihoz alkalmazkodva dr. Freedman három trimeszterre bontotta a gyakorlatok csoportjait.

Az első és második trimeszterben sok a hasonlóság, a 10. héttől a tizenkettedik hétig azonban pihenő van. Majd a 13. héten újrakezdhető a gyakorlás. A 34. héttől viszont már egyre kevesebb a mozgás – főként a szülőpozíciók, a légzőgyakorlatok és a jóga nidrá tölti ki a foglalkozásokat.

A jóga nidrá olyan vezetett relaxációs technika, amelynek során a kismama magának ad programot – rövid, pozitív tartalmú mondat, sancalpa segítségével.

A módszer része egy gátvédő masszázstechnika is, amelynek leírását a jógaoktató személyre szabottan adja a kismamáknak, és közben ellátja őket azokkal a tanácsokkal, amelyekkel önállóan tudják otthon gyakorolni.

A foglalkozásokon önálló részt képező intim torna közben pedig a mélymedence izmait hozzá jobb kondícióba.

Miben segít?

A tapasztalatok azt mutatják, hogy azoknál a nőknél, akik a Kismama Jógát gyakorolták:

  • a vajúdás elviselhetőbb fájdalommal és nyugodtabban zajlott
  • a szülés nem okozott akkora traumát sem a babának, sem a mamának
  • a gátmasszázst alkalmazók körében kisebb volt a gátmetszés szükségességének aránya.

Szerencsére az orvosok is szívesen javasolják ma már pácienseiknek, hogy jógázzanak.

Kolarovszky Gyöngyi és Bálint János

INFO

Kismama Jóga® – Baba-Mama Jóga – Intim Torna®: Kolarovszky Gyöngyi – Padma Jógastúdió – (06-1)-220-1783; (06-20)-438-7010. e-mail: padma@jogastudio.hu  – Budapest több pontján

| terhes, jóga
2002-12-16 11:59:18

Web Design & Development Prowebshop