Hirdetés

Informatikai rendszerek a korszerű kórházi ellátásban

Az ezredforduló éveiben egyre növekvő mértékben vonulnak be - a számítástechnika és a mobiltechnológia összeolvadásának eredményeképpen létrejövő - infokommunikációs eszközök az egészségügy minden területére. Az Internet elterjedésének hatására világszerte megváltozik a betegellátás gyakorlata, amely mind a gyógyításban (pl. telemedicina), mind a kórház üzemeltetés területén minőségileg új helyzetet eredményez.

|

Magyar Orvos 2002 ;10(6):28-28   Melánia Kiadó

Internetes technológiák és a telemedicina

Manapság az internet használata napi gyakorlattá válik és fokozatosan átalakítja az egészségügy teljes struktúráját. A változások legjellemzõbb hatása, hogy az új, tudásalapú társadalomban, az infokommunikációs eszközök nyújtotta lehetõségek következtében a tudással felvértezett beteg a gyógyítási folyamat aktív részesévé válik.

A telemedicina, a telemonitorozás széleskörûen terjed, és szerepük, illetve kapcsolatuk az ellátórendszerrel a jövõben még jobban felértékelõdik. Olyan esetekben, ahol a szívritmus ellenõrzése, a vérnyomás, a vércukorértékek, a testhõmérséklet monitorozása elengedhetetlenül fontos, nem kell a betegnek kórházban feküdnie, hanem akár otthonában, akár a munkahelyén ellenõrizhetõvé fog válni, mivel az intelligens mûszerek kicsik, használatuk egyszerû és gazdaságos, a betegnek nem megterhelõ.

Rövidesen a képalkotó eljárások területén is újszerû ellátási típusok alakulnak ki, mint a tele-patológia, tele-radiológia, a tele-sürgõsségi ellátás vagy a tele-sebészet. Így majd olyan kórházak is el tudnak végezni távkonzultáció segítségével bizonyos sebészeti beavatkozásokat, ahol ez bizonyos szakemberek hiánya miatt ma nem lehetséges (pl. a mûtét patológus jelenlétét igényli).

Az internet lehetõségei és a világháló interaktivitása számos egyéb felhasználási lehetõséget kínál a gyógyító és ápolási munkában is (pl. on-line kiadványok, módszertani levelek, táv-konzílium, tartalomszolgáltatás a lakosság felé). Az internetes kapcsolat a háziorvosok részére azt is lehetõvé teszi, hogy akár on-line kapcsolatba lépjenek a kórházi szakemberekkel (pl. külsõ konzílium kérése).

Kórházi információs rendszerek

Az infokommunikációs eszközök és az internetes technológiák elterjedése a kórházi informatikai rendszerek területén is jelentõs változásokat eredményeznek. A kórház élén ma már nem elegendõ csupán az orvosi szaktudás, hiszen a sikeres gyógyító munka feltételeit gazdaságilag is meg kell alapozni. A reformok folytatásának következtében az erõsödõ tulajdonosi szerepvállalás, illetve a fokozódó gazdaságossági elvárások miatt a menedzsment részérõl - és mára az orvosok oldaláról is - egyre feszítõbben jelentkezik a feldolgozott adatok és naprakész információk gyors elérhetõségének mindennapos igénye.

Az integrált kórházi információs rendszer egy központi betegorientált adatbázisra épül, és átfogja a teljes kórházi mûködést. Az összes kórházi osztályt összekapcsoló hálózatban a menedzsment, az orvosok és ápolók, valamint az adminisztratív személyek számára egyaránt elérhetõvé válik az adatbázisok használata és biztosított az on-line betegadat-kommunikáció (konzílium- és vizsgálatkérés, leletközlés) lehetõsége. A kórház és külsõ telephelyen mûködõ egységei közötti kommunikáció (pl. járóbeteg-rendelés, háziorvosi kapcsolat) közvetlen hálózaton vagy az interneten keresztül zajlik, természetesen szigorúan szabályozott titkosítási eljárással biztonságossá tett adatforgalommal.

Az integrált kórházi informatikai rendszer tipikus példája az ISH által már sok helyütt bevezetett MedSolution rendszer, mely magában foglalja a Klinikai rendszereket (betegadminisztráció, elektronikus rendelésmechanizmus, diagnosztikai részrendszerek stb.), a Gazdasági rendszert (pénzügy, fõkönyv, készletgazdálkodás, speciális alrendszerek, mint például élelmezés, mosoda stb.) és a Vezetõi információs és kontrolling rendszert, amely a kórház menedzsmentjét támogatja az értékelõ elemzés, a tervezés és az irányítás területén.

Globális technológiával készülõ integrált rendszerek

A globális megközelítés alapján az egészségügyi információs hierarchia alján az elektronikus kórtörténet helyezkedik el. Nélküle nincs korszerû, a felhasználói igényeket kielégítõ információrendszer az egészségügyben. A klinikai rendszermegoldások területén felértékelõdik az elektronikus kórlapvezetés szükségszerûsége, hiszen a beteg maga is látni szeretné adatait, valamint az orvosi tudás interaktív használata is elõfeltételként tekinti ezt a dokumentációs formát.

A MedSolution teljes körû betegkövetésre épülõ integrált kórházi információs rendszer, amely a betegellátás orvos-szakmai adatainak, kórtörténetének gépi feldolgozása mellett lehetõvé teszi a betegágyra lebontott költségek meghatározását is. A kórházi gyógyító tevékenységek gazdasági összefüggéseinek objektív feltárása lehetõséget teremt arra, hogy költséghely szinten lehessen elemezni a mûködés hatékonyságát, és ezáltal lehetõvé teszi akár helyi érdekeltségi rendszer bevezetését is.

Az orvosok és a nõvérek számára az informatikai rendszer használata az adminisztratív teendõk automatizálását és rendszerbe szervezését biztosítja, így valamennyi betegápolási tevékenység dokumentuma on-line módon megjelenik a napi munka kísérõjeként.

A beteg szempontjából ez azt jelenti, hogy a kórházban csupán egyetlen adatfelvételre van szükség, mivel az adatok egy központi, betegápolás-orientált adatbázisban tárolódnak. Minden arra jogosult helyen - hálózati kapcsolat esetén akár a háziorvosnál is - automatikusan lehívhatók a betegellátási adatok a vizsgálati eredményektõl kezdve a gyógyszerezési és a diétás elõírásokig.

Ha hazánk is az Európai Unió teljes jogú tagja lesz, az nemcsak azt jelenti, hogy a gyógyítás területén kell alkalmazkodnunk a szigorú uniós követelményekhez és elõírásokhoz, hanem azt is, hogy a betegadatok kezelése és a kórházi információs rendszer használata alapvetõ követelmény lesz. A kórházi menedzsment is egyre inkább érzi ennek szükségszerûségét.

Regionális betegellátó rendszerek

A hazai egészségügyi ellátásban mind jobban kirajzolódik a regionalitás igénye, mely az adott területen mûködõ egészségügyi intézmények összehangolt együttmûködésén alapszik. Nyilvánvaló, hogy ez csak akkor tud megvalósulni, ha az ehhez szükséges információrendszer rendelkezésre áll. A regionális informatikai rendszer gyakorlatilag azt jelenti, hogy az ellátási események során keletkezõ adatok és információk (leletek, konzíliumi vélemények, zárójelentések stb.) a gyógyítás további fázisaiban is rendelkezésre állnak a kórházakban, a rendelõintézeteknél és az alapellátásban. Ez önmagában is magasabb szintû, a gyors és teljes körû információk révén minõségi ellátást tesz lehetõvé. A központi adatbázis mindig az aktuális állapotot tükrözi, így onnan bármikor és bármely helyszínrõl - megfelelõ felhasználói jogosultság birtokában - lekérdezhetõk az éppen oda bekerülõ betegek régebbi és friss adatai.

Dévényi Dömötör

marketing- és kommunikációs igazgató

ISH Kft. (x)

MAGYAR ORVOS X. évfolyam 6. szám 2002. június

Az International System House Kft. munkatársai által már 26 hazai kórházban installált MedSolution egy elektronikus kórlapvezetésen alapuló, a gyógyító tevékenység adminisztrációját támogató, a kórház minden tevékenységét átölelõ integrált informatikai rendszer, melynek a legfõbb jellemzõje, hogy az adatok homogén betegségcsoportokra (HBCS-re), mûködési egységekre (pl. osztályokra, nõvérpultra), illetve az egyes betegekre lebontva is követhetõk. A gyorsabb adminisztráció, az on-line vizsgálatkérés és leletkommunikáció, az optimalizált mûködés (pl. elõjegyzéses rendszer) javítja az ellátás minõségét.

Az ISH Kft. megalakulása óta az egészségügyet csúcstechnológiájával támogató IBM kiemelt üzleti partnere, és a folyamatos növekedés hatására a kórházi informatikában piacvezetõ lett. A vállalkozás sikerei között szerepel számos megnyert nyilvános tender, melyek többsége a MedSolution bevezetésén túl a teljes informatikai infrastruktúra kiépítését és üzemeltetését is felölelte.

2002-07-07 20:02:59

Hirdetés
Hirdetés

Web Design & Development Prowebshop