Milyen vitaminokhoz nyúljunk télen?

Nyakunkon az influenzajárvány, a szakemberek pedig azt tanácsolják, vitamindús táplálkozással készítsük fel szervezetünket a vírusok támadására. A hideg hónapokban amúgy is jobban odafigyelünk a megfelelő vitaminbevitelre. De tudjuk-e, mire van szükségünk? Friss zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztunk, vagy inkább vitaminpótlókhoz nyúlunk?

vitaminok, influenza, megfázás | Sajtószemle   InforMed
A vitaminok elengedhetetlenek egészségünk megőrzéséhez, de sokat vitatott kérdés, melyikből mennyire van szüksége a szervezetünknek. Normális életvitel mellett különösen fontos az A-, a C-vitamin és a folsav néven ismert B9-vitamin. Az A-vitamin hiánya a legsúlyosabb világszerte, hisz vakságot is okoz a fejlődő országokban élő gyermekeknél. Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) becslése szerint évente félmillióra tehető az A-vitamin hiányában kialakuló vakságok száma. A folsav fontos szerepet játszik a magzati fejlődési rendellenességek (például nyitott gerinc) megelőzésében, igen alacsony napi szükséglet (400 mikrogramm) mellett. A napi C-vitaminszükséglet magas, 60-90 mg felnőtteknél.

Amennyiben rendszeresen sportolunk, tornázunk, erős dohányosok vagyunk, netán túl sok stressz ér benünket a munkánk során, akkor vitaminszükségletünk nagyobb az átlagosnál. A sportolóknak több B-vitaminra van szükségük, a dohányosoknak legalább 40 mg-mal több C-vitamint (egy narancs) kell naponta magukhoz venniük. Az állandó stresszt magnézium és C-vitamin, tehát a sok gyümölcs és az ásványvíz segít legyőzni.

A vitamin szót Casimir Funk lengyel származású amerikai tudós vezette be, amikor felismerte a B-vitamin kulcsszerepét a beriberi nevű, főként az idegrendszert érintő megbetegedésben.

"A vitaminhiánynak számos tünete lehet - fáradékonyság, hajhullás, repedezett ajkak, látásromlás -, de ne mi akarjuk eldönteni, mire van szükségünk, bízzuk ezt mindig az orvosra" - mondta megkeresésünkre Salamon Ferenc, a Szent János kórház belgyógyász főorvosa. Sokszor fokozott vitaminbevitelt javasolnak megnövekedett energiaszükséglet, koleszterinszint-csökkentés, sebgyógyulás elősegítése, akné (pattanásos bőr) kezelése és hajhullás vagy őszülés esetén - tette hozzá. Ez esetben a vitaminokat mint gyógyszereket kell kezelnünk, szigorú orvosi ellenőrzés mellett.

Tovább >>
| vitaminok, influenza, megfázás
2009-01-21 11:00:02
hirdetés
^